Citat:
Ursprungligen postat av
snurrighamock
USA har skaffat sig rätten att göra som de vill.
Inget land har rätten att beslagta andra länders egendom, det är ganska enkelt, om de själva inte stiftat lager som ger dem rätten och sedan har den militära makten att agera efter dem.
Den starkaste makten stiftar lagarna och reglerna, och alla andra får så snällt följa.
Om du är anhängare av en sådan ordning så är du väl bara en angängare av "rules based world order" som människorna i väst kallar det.
Det finns flera miljarder människor på planeten, en väldigt liten minoritet av dessa människor står bakom det som sker och den världsordningen som råder. Du är en i minoriteten om du försvarar agerandet, och det är inget problem för mig.
Vem som bedriver terror är subjektivt. En majoritet av världens befolkning skulle säga att de största terroristerna finns i väst, och att den största terrorfinansieringen kommer från USA, med CIA och USAID i spetsen.
En väldigt försvinnande liten minoritet av världens befolkning skulle betrakta venezuela som en terroristnation, eller cuba för den delen.
Du är en del av den försvinnande lilla minoriteten, och det är ok för mig.
Båtar/skepp kan gripas. Både Iran och USA nu har använt sig av den möjligheten. Precis, som någon skriver, så har inte USA ratificerat UNCLOS, men USA följer den. Till ex Ryssland har ratificerat den och följer den inte.
Skipper bröt sedan 2022 mot flera regler och var uppsatt sanktionslistan. Dessutom var Skipper ett statslöst fartyg och får då bordas av alla stater.
Det är därför Trumps senaste påhitt om en blockad av Venezuela gäller endast sanktionerade fartyg. I traditionell rätt är en total sjöblockad en krigsförklaring men görs det mot endast sanktionerade fartyg. Då slipper Trump gå till kongressen för att förklara krig.
Nu kommer Skipper ställas inför rätta. Ägaren av lasten Venezuela och Iran kan dyka upp till domstolen. Ägaren till fartyget kan också dyka upp. Problemet är att du är utsatta för sanktioner så det är osäkert. Sen ligger det nog i deras natur att inte dyka upp. Dessutom kan staten där fartyget är registrerat dyka upp, Men som fartyget är statslöst så kommer ingen dyka upp.
Att gripa fartyget Skipper är nog inte så juridiskt problematiskt. USA möjliga juridiska problem är att de spränger båtar i luften med folk i. Det är inte OK. Men som USA är störst bäst och vackrast så kanske klarar de sig, men det är inte säkert. Om jag är framtida Peter Hegseth så skulle jag vara nervös för det bryter troligen inte bara mot internationell lag utan även mot amerikansk lag. Antag att USA får en ny president, som vill vara lite mer kompis med alla och visa att USA är "the good guy". Då är risken stor att Peter H döms eller begår "självmord".
Innan någon kommer och brölar om sjöröveri så kan inte stater begå sjöröveri enligt UNCLOS. De kan bryta mot andra regler. Houthis är ingen stat.
PS Vi kommer nog se USA börja eskortera fler fartyg i Persiska viken. Men Iran har kanske fattat den tidigare hinten att gör inte Trump sur. Plus Irans ekonomi är under fritt fall. Så de är kanske snälla. De har andra problem att tänka på.