Som vanligt när en mamma mördat sitt eller sina barn blir tråden snabbt nedlusad av människor som ska försöka hitta ursäkter för hennes beteende eller fantisera ihop olika scenarier där pappan på något sätt är den skyldige trots allt, ofta baserat på den helt felaktiga föreställningen att mammor är mycket mindre benägna att mörda sina barn än pappor (eller främlingar...). Minns både mamman som sköt ihjäl sina barn i bilen liksom mamman som tog sina barn och klev framför ett tåg, i de trådarna förekom samma bisarra resonemang som här (man skulle ju kunna tycka att folk som gillar att hänga i krimtrådar till slut lär sig, men tydligen inte). Bemöter några av påståendena nedan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nakkvarr
Det ligger ändå ganska mycket utanför 95%-kurvan att en mamma på 40 dödar sin 10-årige son, så det förvånar mig inte att fadern/maken/sambon(?) inledningsvis blev misstänkt! Jag menar, det är inte som något fall av förlossningsdepression, där det oönskade barnet lätt kan kvävas med en kudde eller så..!
Jag hoppas polisen uttömt alla andra möjligheter (ngn. svartsjuk ex, stalker el. liknande) innan de helt avskriver fallet som löst!
Nej, det ligger inte alls "
ganska mycket utanför 95%-kurvan" att en mamma dödar sitt barn. Eller ja, självklart är det mycket sällsynt att föräldrar mördar sina barn rent allmänt, men det är inte mycket sällsyntare att mammor mördar sina barn än att pappor gör det. Just när det kommer till att misshandla och mörda sina barn är kvinnor nästan lika välrepresenterade i brottsstatistiken som män, vilket, om hänsyn tas till "rosa lagboken" (alltså att kvinnor är mindre benägna att utredas, åtalas samt fällas vid samma nivå av bevisning samt får lägre straff vid samma brott) innebär att det inte är omöjligt att kvinnor i realiteten lika ofta eller till och med oftare än män gör sig skyldiga till barnmisshandel och barnamord.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrGrant
Hur många iscensatta "självmord" finns det? Som egentligen är mord.Kanske jag som sett för många serier.. men i det här fallet. Hur kan man vara så säker
Du kan nog enkelt utgå från att det är väldigt få och avsevärt färre än de verkliga självmorden. Sannolikheten att det ska röra sig om ett sådant är mycket liten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nattgroda
Psykiskt störd och jobbar på avarn security? Knappast
Det är väl mannen som dödat barnet och mamman
Vilket bisarrt resonemang, om man jobbar på en vanlig arbetsplats kan man inte vara mördare? Om man är kvinna. Är man man går det tydligen bra. Också otroligt bisarrt att du skriver detta efter att polisen gått ut med att mamman är den man misstänker har mördat barnet och att pappan är avskriven från misstankar.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnLitenkille
Vore intressant att veta var skulderna kommer ifrån.
Det luktar verkligen spelmissbruk.
Snubben kan ha tagit lån i hennes namn utan att hon visste om det och väljer att hämnas på detta viset.
Det är väl mycket mer sannolikt att mamman själv ådragit sig skulderna, vilket när de ledde till löneutmätning blev en bidragande och/eller utlösande orsak till varför hon mördar sin son och sedan tar livet av sig.
Men som vanligt letas skäl för att på något sätt placera skuld på pappan, även om det här tar omvägen kring mammans förmodat sjuka motiv till morden, hämnd mot pappan för skuldsättningen (om en förälder har hämndmotiv mot partnern tror jag nog mer på skilsmässa som det som ger upphov till hämndbegäret, särskilt om denna kombineras med att vårdnaden om barnen fråntas föräldern som sedan mördar desamma).
Citat:
Ursprungligen postat av
rubbergirl
Skulle inte förvåna mig om detta i grund & botten handlar om våld i nära relation som alltid även innefattar ekonomiskt våld.
Han behöver inte ha lyft ett finger men drivit henne till en gräns där hon inte såg ngn utväg.
Och mer grundlöst skuldbeläggande av pappan. Med tanke på att det är mamman som visat sig kapabel att mörda sitt eget barn är sannolikheten nog större att hon är den som utövat olika typer av våld inom familjen, om nu någon gjort det. Oavsett vilket, en sund människa mördar inte sitt barn pga vad barnets andra förälder utsätter denne för.