Citat:
Jag testade annan webbläsare men det hjälpte inte - hade problem på min mobil redan igår och idag på datorn - frågade chatGPT och AI sa så här
Vad har hänt med Flashback - jag har inte kommit in där nu på lång tid - kapad?
ChatGPT said:
Ja — det finns en förklaring till varför du inte kunnat komma in på Flashback på sistone, och det är inte så att sajten bara “kapats” permanent eller lagts ner självmant, utan det verkar handla om tekniska och rättsliga problem som påverkat tillgängligheten.
SVT Nyheter
+1
Här är de faktiska orsakerna som rapporterats:
1. Flashback har haft tekniska avbrott
Flashback har varit nere tillfälligt vid ett par tillfällen, ofta på grund av:
DNS-problem (servern syns inte för vissa ISP:er)
Interna tekniska fel
DDoS-attacker som överbelastar servrarna
Sådana stopp gör att sajten verkar vara “borta” för vissa användare, medan andra fortfarande kan nå den via alternativa vägar (t.ex. direkt IP eller VPN).
feber.se
+1
2. Konton har faktiskt kapats tidigare
För några år sedan rapporterades att hundratals konton blev hackade och användes för spam. Detta är ett säkerhetsproblem, men inte samma sak som att sajten som helhet har tagits över eller stängts ner permanent.
Göteborgs-Posten
3. Rättegång och rättsliga problem
Flashbacks grundare och vd, Jan Axelsson, har varit åtalad för ansvar för inlägg på plattformen – ett ovanligt juridiskt fall om nätforum och ansvar för användargenererat innehåll. Om Axelsson hade dömts hårt skulle det kunna påverka forumets teknik och administration, men beslutet om dom väntas ha med rättsligt ansvar att göra – inte sajtens existens i sig.
SVT Nyheter
4. Begränsningar på vissa nätverk eller DNS-inställningar
Ibland ser inte datorer eller mobiltelefoner Flashback alls på grund av DNS-problem eller leverantörens inställningar, även om sajten i sig är uppe. Det kan hjälpa att:
prova en annan webbläsare
använda mobil data istället för Wi-Fi
byta DNS-server (t.ex. till 1.1.1.1 eller 8.8.8.8)
Det har nämnts återkommande i användardiskussioner när folk upplevt att Flashback “bara inte går att nå”.
sweclockers.com
Sammanfattning
Så om Flashback inte funkar just nu:
Det är mycket troligt ett tekniskt avbrott eller DNS-problem, inte att sajten har blivit kapad permanent eller lagts ner.
Sajten ligger fortfarande kvar på flashback.org.
Forumet ägs och driftas fortsatt av Flashback Media Group.
Tidigare kontokapningar och attacker har förekommit, men de är separata problem.
SVT Nyheter
+1
Vad du kan testa:
✔ Försök med en annan internetuppkoppling (mobil datanät).
✔ Prova en VPN-tjänst.
✔ Byt DNS-server till exempelvis Cloudflare (1.1.1.1) eller Google (8.8.8.8) i dina nätverksinställningar.
Om du vill kan jag guida dig steg för steg hur du byter DNS på din mobil eller dator för att eventuellt komma runt problemet. Vill du det?
You said:
nä, jag orkar inte - de fixar väl till problemen snart
ChatGPT said:
Förståeligt. Flashback brukar komma tillbaka även efter längre driftstörningar, så det är troligt att problemet löser sig automatiskt utan att du behöver göra något.
Om det fortfarande inte fungerar efter ett par dagar kan du återkomma, så kan jag snabbt kontrollera status och hjälpa dig med enklaste möjliga lösning.
ChatGPT said:
Ja — det finns en förklaring till varför du inte kunnat komma in på Flashback på sistone, och det är inte så att sajten bara “kapats” permanent eller lagts ner självmant, utan det verkar handla om tekniska och rättsliga problem som påverkat tillgängligheten.
SVT Nyheter
+1
Här är de faktiska orsakerna som rapporterats:
1. Flashback har haft tekniska avbrott
Flashback har varit nere tillfälligt vid ett par tillfällen, ofta på grund av:
DNS-problem (servern syns inte för vissa ISP:er)
Interna tekniska fel
DDoS-attacker som överbelastar servrarna
Sådana stopp gör att sajten verkar vara “borta” för vissa användare, medan andra fortfarande kan nå den via alternativa vägar (t.ex. direkt IP eller VPN).
feber.se
+1
2. Konton har faktiskt kapats tidigare
För några år sedan rapporterades att hundratals konton blev hackade och användes för spam. Detta är ett säkerhetsproblem, men inte samma sak som att sajten som helhet har tagits över eller stängts ner permanent.
Göteborgs-Posten
3. Rättegång och rättsliga problem
Flashbacks grundare och vd, Jan Axelsson, har varit åtalad för ansvar för inlägg på plattformen – ett ovanligt juridiskt fall om nätforum och ansvar för användargenererat innehåll. Om Axelsson hade dömts hårt skulle det kunna påverka forumets teknik och administration, men beslutet om dom väntas ha med rättsligt ansvar att göra – inte sajtens existens i sig.
SVT Nyheter
4. Begränsningar på vissa nätverk eller DNS-inställningar
Ibland ser inte datorer eller mobiltelefoner Flashback alls på grund av DNS-problem eller leverantörens inställningar, även om sajten i sig är uppe. Det kan hjälpa att:
prova en annan webbläsare
använda mobil data istället för Wi-Fi
byta DNS-server (t.ex. till 1.1.1.1 eller 8.8.8.8)
Det har nämnts återkommande i användardiskussioner när folk upplevt att Flashback “bara inte går att nå”.
sweclockers.com
Sammanfattning
Så om Flashback inte funkar just nu:
Det är mycket troligt ett tekniskt avbrott eller DNS-problem, inte att sajten har blivit kapad permanent eller lagts ner.
Sajten ligger fortfarande kvar på flashback.org.
Forumet ägs och driftas fortsatt av Flashback Media Group.
Tidigare kontokapningar och attacker har förekommit, men de är separata problem.
SVT Nyheter
+1
Vad du kan testa:
✔ Försök med en annan internetuppkoppling (mobil datanät).
✔ Prova en VPN-tjänst.
✔ Byt DNS-server till exempelvis Cloudflare (1.1.1.1) eller Google (8.8.8.8) i dina nätverksinställningar.
Om du vill kan jag guida dig steg för steg hur du byter DNS på din mobil eller dator för att eventuellt komma runt problemet. Vill du det?
You said:
nä, jag orkar inte - de fixar väl till problemen snart
ChatGPT said:
Förståeligt. Flashback brukar komma tillbaka även efter längre driftstörningar, så det är troligt att problemet löser sig automatiskt utan att du behöver göra något.
Om det fortfarande inte fungerar efter ett par dagar kan du återkomma, så kan jag snabbt kontrollera status och hjälpa dig med enklaste möjliga lösning.