2025-12-12, 12:04
Medlem
Lemonade.347s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Nu hoppar jag in här men jag tänker likadant som postaren du diskuterar med, att man vill veta VARFÖR något hänt och det hade jag velat veta även om det var en man som gjort det. Depression, hämnd, psykos?
Vad hjälper det att bara konstatera att det var fruktansvärt, man vill ju någonstans försöka förstå
Håller helt med. Vi hade samma diskussion när det pratades om skolskjutaren i Örebro. Alla som inte var helt på att det var ett terrorbrott mot invandrare var rasister som tyckte synd om en skolskjutare

Att vilja veta varför något har hänt har inget att göra med att tycka synd om förövaren. Fler måste lära sig detta
Citera
2025-12-12, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dagdrommaren
Lite taskigt att citera till ett inlägg från igår innan skolan klargjort att pojken var i skolan på måndagen. Läste man i tidningen från tidigare reportage så lät det som att pojken inte var i skolan på måndagen heller.

Många som visste att han var i skolan i måndags, ändå ska vissa hävda att så inte var fallet utan uppenbarligen ha noll koll.
Citera
2025-12-12, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvinnofortyck
Så ME/Cfs är inte kronisk?

Det var föräldrarna eller ena föräldern som hittat på.
Citera
2025-12-12, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megladon1
Många som visste att han var i skolan i måndags, ändå ska vissa hävda att så inte var fallet utan uppenbarligen ha noll koll.

Det är lite Aftonbladets fel.
De skrev;
”Händelsen uppdagades när pojken inte dök upp i skolan och hade varit borta i en dag.”
Då låter det som att han redan varit borta i en hel dag innan.
Citera
2025-12-12, 12:42
Medlem
Citat:
Ja precis. Minns inte att åklagare tidigare har uttryckt sig så känslosamt, ”för att inte spä på ryktesspridningar”. De verkar så måna om att skydda den här mannen. Att mannen kommer tas bort från utredningen, är de döda ens obducerade redan?
Brottet kan ju vara iscensatt och välplanerat. Ovanligt snabba puckar i detta fall, skumt.
Hur ofta händer det att skolpersonal är först med att upptäcka döda familjemedlemmar? Märker man inte att något inte står rätt till som pappa?
Ja, det är det jag menar. Det verkar vara det viktigaste av allt, att skydda pappan från brottsmisstankar (vilket väl är helt rimligt om det nu inte finns några misstankar mot honom, men hastigheten i utredningen är lite skum ändå).
Nej, den rättsmedicinska undersökningen kan inte ha varit klar när de gick ut med detta, så fort går det inte.
Citera
2025-12-12, 12:56
Medlem
Citat:
Lite taskigt att citera till ett inlägg från igår innan skolan klargjort att pojken var i skolan på måndagen. Läste man i tidningen från tidigare reportage så lät det som att pojken inte var i skolan på måndagen heller.

Det tycker absolut inte jag, enligt mig och den rutin som finns, var det självklart att allt började med att pojken inte kom till skolan på tisdagen och då går man efter den rutin kommunen har. Detta sa man även på pressträffen på onsdagen. Skulle säga att personen ifråga behöver lugna ner sig en aning, och känns bra att han hade fel och rutin en har fungerat till 100%
Citera
2025-12-12, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wille-kille
Det tycker absolut inte jag, enligt mig och den rutin som finns, var det självklart att allt började med att pojken inte kom till skolan på tisdagen och då går man efter den rutin kommunen har. Detta sa man även på pressträffen på onsdagen. Skulle säga att personen ifråga behöver lugna ner sig en aning, och känns bra att han hade fel och rutin en har fungerat till 100%

Det var inte alls självklart tidigare och Aftonbladet uttryckte sig otydligt som jag skrev i mitt tidigare inlägg. Tycker du verkligen att rutinen fungerat till 100%? På vilket sätt har rutinen hjälpt pojken som är död? Varför citerar du ens mig?
Citera
2025-12-12, 13:47
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
Ja, det är det jag menar. Det verkar vara det viktigaste av allt, att skydda pappan från brottsmisstankar (vilket väl är helt rimligt om det nu inte finns några misstankar mot honom, men hastigheten i utredningen är lite skum ändå).
Nej, den rättsmedicinska undersökningen kan inte ha varit klar när de gick ut med detta, så fort går det inte.
Hur många iscensatta "självmord" finns det? Som egentligen är mord.Kanske jag som sett för många serier.. men i det här fallet. Hur kan man vara så säker?
Citera
2025-12-12, 13:55
Medlem
KillPus avatar
Några detaljer? Psykfall eller drev araben henne till denna handling?
Citera
2025-12-12, 14:30
Medlem
Citat:
Det var inte alls självklart tidigare och Aftonbladet uttryckte sig otydligt som jag skrev i mitt tidigare inlägg. Tycker du verkligen att rutinen fungerat till 100%? På vilket sätt har rutinen hjälpt pojken som är död? Varför citerar du ens mig?

Självklart för mig efter pressträffen samt för jag vet hur rutinen är uppbyggd. Absolut tycker jag det till 100%. Rutinen hade aldrig kunnat rädda den oskyldiga pojken som förlorat livet, dock så hittades dom snabbt vilket kan underlätta på många sätt. Det som diskuterats väldigt mycket under gårdagskvällen var vilken dag frånvaron började och du hade svarat en och jag tyckte inte som du helt enkelt.
Citera
2025-12-12, 15:01
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGrant
Hur många iscensatta "självmord" finns det? Som egentligen är mord.Kanske jag som sett för många serier.. men i det här fallet. Hur kan man vara så säker?

Jag har faktiskt tänkt lite i de banorna.

Å andra sidan så tror jag nog att polisen har torrt under fötterna, såvida de inte har lagt ut ett villospår, vilket jag inte tror.
Citera
2025-12-12, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wille-kille
Självklart för mig efter pressträffen samt för jag vet hur rutinen är uppbyggd. Absolut tycker jag det till 100%. Rutinen hade aldrig kunnat rädda den oskyldiga pojken som förlorat livet, dock så hittades dom snabbt vilket kan underlätta på många sätt. Det som diskuterats väldigt mycket under gårdagskvällen var vilken dag frånvaron började och du hade svarat en och jag tyckte inte som du helt enkelt.

Självklart efter pressträffen ja men jag vände mig emot att man drar fram ett gammalt inlägg och vänder ny fakta mot ett inlägg som skrevs innan presskonferensen. Lägg ner nu.
Senast redigerad av Dagdrommaren 2025-12-12 kl. 16:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in