Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-12, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Vilket land avser du att flytta till, som har lägre skatt på värdepapper?

Jag har redan flyttat och har 0% skatt på kapital.

Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Självklart går det. ISK-skatten är en mycket låg skatt även om den är komplicerad att räkna ut.

ISK-skatten kostar skattebetalarna minst 7 miljarder om året: https://www.dagensarena.se/opinion/medianmiljonaren-ar-inte-mediansvensken-svantesson/

Tvärtom, om subventionerna till förmögna minskade skulle skatteintäkterna öka.

Korkat på så många olika plan samtidigt.

ISK-skatten ger intäkter till staten, den kostar inte staten något alls.

Det är också skatt på förmögenhet, inte på inkomst.

Skulle ISK avskaffas kommer skatteintäkterna för staten gå ned kraftigt under många år och fler skulle som jag helt sluta betala kapitalskatt. Detta är inte svårt om man förstår hur det fungerar och drivkraften att undersöka det ökar med oskäliga skatter.
Senast redigerad av ZenFinancier 2025-12-12 kl. 06:42.
Citera
2025-12-12, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
1. Skatten är fortfarande mycket lägre än på arbete.

Vilket arbete beskattas du för även om du inte har några inkomster?
Det är ju precis vad som sker med ISK, även om du inte har gjort förlust så beskattas du.

En motsvarighet skulle väl vara att införa en schablonintäkt för att bo i Sverige, och sedan beskatta den påhittade intäkten. Då skulle det bli som ISK.
Senast redigerad av ZenFinancier 2025-12-12 kl. 06:54.
Citera
2025-12-12, 06:36
Medlem
Torsuss avatar
Jag tycker det här speglar sossarnas grundtänk där avundsjuka styr: om inte alla kan så ska ingen få...

Tur att det inte var en sosse som var kapten på Titanic: livbåtar räcker inte till alla så i rättvisans namn ska ingen få använda livbåt...förutom möjligen då kaptenen och hans närmaste styrman som hade en egen undangömd livbåt...
Citera
2025-12-12, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Jag tycker det här speglar sossarnas grundtänk där avundsjuka styr: om inte alla kan så ska ingen få...

Tur att det inte var en sosse som var kapten på Titanic: livbåtar räcker inte till alla så i rättvisans namn ska ingen få använda livbåt...förutom möjligen då kaptenen och hans närmaste styrman som hade en egen undangömd livbåt...

Ja men dessutom kan alla bygga upp ett kapital på 1 miljon eller mer, det är inte svårt om man hr lite disciplin och eget ansvar. Detta saknar dock sossar, de vill bli rika på att ta andras pengar istället för att själv göra jobbet.
Citera
2025-12-12, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Rätt stört ändå att ekonomin bygger på att folk måste konsumera en massa skit de egentligen inte behöver. För det blir ju resultatet om medelklassen inte sparar. Det blir bara "conspicuous consumption" som ekonomen Thorstein Veblen beskrev det.
Man har ju inte råd med hus om man inte sparar. Om man inte vill ta lån (vilket jag inte tycker man ska göra förutom studielån). Ekonomin är ju helt skruvad. Har den alltid varit det? Skaffade ISK mest för att räntan på banken är lägre än inflationen och lite för att det är spel o dobbel spännande.
Senast redigerad av trekantshatt 2025-12-12 kl. 07:34.
Citera
2025-12-12, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trekantshatt
Man har ju inte råd med hus om man inte sparar. Om man inte vill ta lån (vilket jag inte tycker man ska göra förutom studielån). Ekonomin är ju helt skruvad. Har den alltid varit det? Skaffade ISK mest för att räntan på banken är lägre än inflationen och lite för att det är spel o dobbel spännande.

"Fattiga" har t.o.m. råd med cigaretter och alkohol men de har inte råd att spara och investera.
Ser du felet här?
Citera
2025-12-12, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
"Fattiga" har t.o.m. råd med cigaretter och alkohol men de har inte råd att spara och investera.
Ser du felet här?
Cigg är väl bara en tusing i månaden. Det är inte i närheten av vad som krävs för att kunna köpa bostad. Problemet är att alla priser är upphaussade till oigenkännelighet och bara billig skit går att köpa. Jag sitter på flera hundra tusen som känns relativt värdelösa just för att grejerna man egentligen vill ha kostar flera miljoner.
Citera
2025-12-12, 07:47
Medlem
Citat:
Cigg är väl bara en tusing i månaden. Det är inte i närheten av vad som krävs för att kunna köpa bostad. Problemet är att alla priser är upphaussade till oigenkännelighet och bara billig skit går att köpa. Jag sitter på flera hundra tusen som känns relativt värdelösa just för att grejerna man egentligen vill ha kostar flera miljoner.

Det är just detta tänk som är orsaken till att du är fattig.

Om du istället hade sparat och investerat alla dessa pengar skulle du med lätthet bli miljonär men korkade personer fattar inte detta.

Det är orsaken till att ni är fattiga och vill lösa det genom att ta andras pengar.
Citera
2025-12-12, 07:52
Medlem
Citat:
Det är just detta tänk som är orsaken till att du är fattig.

Om du istället hade sparat och investerat alla dessa pengar skulle du med lätthet bli miljonär men korkade personer fattar inte detta.

Det är orsaken till att ni är fattiga och vill lösa det genom att ta andras pengar.
Lär dig läsa. Jag har flera hundratusen i ISK. Inte fan blir jag miljonär för det.
Citera
2025-12-12, 07:55
Medlem
Citat:
Lär dig läsa. Jag har flera hundratusen i ISK. Inte fan blir jag miljonär för det.

Den som spar och investerar pengarna som en vanlig rökare spenderar på cigarretter blir oundvikligen miljonär. Förstår du inte det förstår du inte investeringar.
Citera
2025-12-12, 07:57
Medlem
Citat:
Den som spar och investerar pengarna som en vanlig rökare spenderar på cigarretter blir oundvikligen miljonär. Förstår du inte det förstår du inte investeringar.
Jag har sparat allt som blir över i fem, tio år nu. Bara nått upp till typ trekvarts mille. Jag kommer ha gråa hår och vara gubbe innan jag har råd med hus om jag inte tar ett lån. Var har du fått att jag röker cigg ifrån? Det jag sa var att tusen spänn i månaden är en piss i havet.
Citera
2025-12-12, 07:58
Medlem
Xpander-s avatar
Även en avundssjuk såsse kunde väl inse, att sålänge inte någon kan leva anständig FIRE på sitt kapital, dvs som en somalisk storfamilj på bidrag, bör det vara null skatt.

Dock borde all förmögenhetsskatt förbjudas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in