Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-12, 07:28
Medlem
Är denna prisvärd för en som inte är datanörd och har behov av att maxa de senaste spelen?

https://www.webhallen.com/se/product/388101-Acer-Nitro-Lite-NL16-71G-51N7-16-RTX-4050-Intel-i5-13420H-16GB-512GB-Win-11
Citera
2025-12-12, 10:34
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grizlo
Är denna prisvärd för en som inte är datanörd och har behov av att maxa de senaste spelen?

https://www.webhallen.com/se/product/388101-Acer-Nitro-Lite-NL16-71G-51N7-16-RTX-4050-Intel-i5-13420H-16GB-512GB-Win-11

Förvånansvärt bra "specs" för det låga priset. Om den duger till att "maxa" ser du ju på respektive spels hemsida.
Citera
2025-12-12, 10:48
Medlem
HorusLupercals avatar
Bra specs för lågt pris.

Du kan nog spela alla nya spel men "maxa de senaste spelen" kan du nog däremot inte. 6GB videominne är lågt, även för spel i 1080p.
Citera
2025-12-12, 10:52
Medlem
Tack för inputen. Menade att jag inte har behov av att ”maxa”.
Citera
2025-12-12, 11:20
Medlem
Airwave92s avatar
Svar ja
Citera
2025-12-12, 20:01
Medlem
In och läs på forum vad folk tycker om den, samt vilka fel som kan uppdagas.
Citera
2025-12-13, 07:24
Medlem
Nu är den beställd iaf.

Har bara sökt lite och det enda jag fått fram är att det är en plastig budgetlaptop. (Behövde inte söka för att inse det). Men det kommer säkert duga att spela lite FM på några timmar i veckan och dessutom ha möjlighet till att spela lite mer krävande spel om man skulle vilja.

Något jag blev lite nyfiken på är vad som skiljer olika märken åt och hur de prissätter datorerna. Komponenterna som grafikkort, processor mm är ju inte tillverkade av tex acer (antar jag?). Så vad är det man snålar in på för att hålla priser nere? Vad är haken när ett annat märken kostar lika eller mer än den jag länkade till trotts rtx2050 grafik och sämre processor?

På tal om prissättning, vilka jävla rövarpriser det är på vissa gamla laptops på Blocket.
Senast redigerad av Grizlo 2025-12-13 kl. 07:35.
Citera
2025-12-13, 11:34
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Nu är den beställd iaf.

Har bara sökt lite och det enda jag fått fram är att det är en plastig budgetlaptop. (Behövde inte söka för att inse det). Men det kommer säkert duga att spela lite FM på några timmar i veckan och dessutom ha möjlighet till att spela lite mer krävande spel om man skulle vilja.

Något jag blev lite nyfiken på är vad som skiljer olika märken åt och hur de prissätter datorerna. Komponenterna som grafikkort, processor mm är ju inte tillverkade av tex acer (antar jag?). Så vad är det man snålar in på för att hålla priser nere? Vad är haken när ett annat märken kostar lika eller mer än den jag länkade till trotts rtx2050 grafik och sämre processor?

På tal om prissättning, vilka jävla rövarpriser det är på vissa gamla laptops på Blocket.

De "reviews" jag fann om den var väldigt positiva.

Det är oerhört mycket som spelar in men byggmaterial och dito kvalitet, som i detta fall plastighet istället för aluminium, är ofta skillnaden. Sedan även hårdvarans kvalitet såsom billigare märken och äldre modeller. Namnet spelar roll, HP är ofta dyrare utan anledning, etc etc.
Citera
2025-12-13, 21:02
Medlem
Det som skiljer billiga från dyrare är komponentvalen, byggkvaliten, tangentbord och det som kostar mest, skärmpanelen.
Citera
2025-12-13, 23:17
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Förvånansvärt bra "specs" för det låga priset. Om den duger till att "maxa" ser du ju på respektive spels hemsida.

gpu 4050? Duger ju inte ens åt fallout 2!
Citera
2025-12-14, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood
gpu 4050? Duger ju inte ens åt fallout 2!

Hittar du någon bättre för det priset?
Citera
2025-12-15, 00:25
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Citat:
Nu är den beställd iaf.

Tror du gjort ett prisvärt val.
Om du spelar hemma sätta den på en liten ramp så det kommer in luft under.
Om tangentbordet inte är kanon kan du köra med tillkopplat tangentbord.
Duger nog bra för de flesta spel på medium settings i alla fall.
Man skall inte betala för mycket för datorer då de sjunker så snabbt i pris. Jag betalade massor, men det var för att det handlade om annat än spel också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in