2025-12-11, 23:55
Medlem
Hej,

Jobbar i ledande befattning och har genom åren alltid varit nyfiken på att testa mig fram även när andra sagt att det inte går. Har via denna väg lyckats effektivisera flera organisationer på ett eller annat sätt, och på så sätt har mina metoder alltid levt vidare även när jag slutat.

Jobbade på ett större statligt finansbolag där jag implementerade dynamiska och automatiserade lösningar, vilket i det fallet ledde till att min avdelning lades ner, pga arbetsbrist. De använde mina metoder när det blev sparkrav. Detta gjorde även att flera bolag under samma paraply gick ihop när de insåg att färre kan göra minst lika mycket. Givet läget så var det ett kvitto på att jag lyckats fullfölja min plikt, även om jag fick gå.

Har på mycket kort tid lärt mig att programmera vilket lett till stora och betydande effektiviseringar där jag jobbar idag.
Det rör sig om programmering i framför allt Office-paketer.

Jobbar inte inom IT, men lösningarna är godkända av flera funktioner inom bolaget. Ett stort bolag som omsätter mycket. Konstigt nog fortfarande extremt manuellt pga en IT som idag ligger utanför bolaget och som inte har tid. Jag anses vara lite för snabb och före organisationen vilket inte passar med min nyfikenhet att utforska, och detta leder till att IT då drar i handbromsen. Har dock mycket goda resultat i medarbetarundersökningar vilket jag ser som positivt då medarbetarna uppskattar det.

Några exempel på vad jag lyckats med sedan augusti.

En av våra avdelningar hanterar en stor mängd data som tar ca 600 timmar manuellt per månad, och som nu istället går på ca en minut totalt med lösningen jag tagit fram. När IT sa nej ”det finns inte tid och kostar pengar” så tog jag fram lösningen på fem minuter.
Ett annat exempel är att jag tagit fram skript som laddar ner tusentals filer och döper om från default (file 1), (file 2) etc till det jag önskar. Det som tidigare tog ca 300 timmar går nu i detta fall på ca fem minuter.

Jag har tagit fram 6-7 lösningar som har fått extremt stor genomslagskraft. Dessa har godkänts då risken för fel visat sig vara 0% i själva automatiseringen.

Har varit på flera större företag tidigare utan automation, allt från företag som omsätter 300 miljoner till 10 miljarder per år. Häpnadsväckande är att många är fast i manuellt arbete trots stora resurser, men där ”golvet” på företag inte prioriteras. Eller åtminstone finns lite automation, men inte på avdelningar som jobbar direkt mot kund. Där kan ett litet moment ta väldigt lång tid manuellt.

Har konkret velat starta bolag i ca tre år, och nu när jag har lärt mig programmering så går det väldigt bra ihop med min nyfikenhet, ihärdighet och förmågan att skapa.

Det tar tid, energi och har krävt mycket, men till slut har jag lyckats. Lade ca 100 timmar övertid per månad i början på att lära mig, och nu känner jag mig redo.

Skulle så klart vilja lära mig SQL och Python, men kan just nu endast skapa skript i webbläsaren och VBA.

Manuellt eller automatiserat så har jag drivit stora framsteg där jag jobbat, kunskapen inom programmering har nu tagit mig till nästa steg. Jag känner att jag vill starta eget företag för att sälja lösningar. Dels hyra ut mig som interimchef, dels sälja rena lösningar samt hålla utbildningar och hjälpa andra.

Det jag säljer kommer inte vara AI-lösningar primärt. Det handlar om att jag vill sälja min nyfikenhet, engagemang, fingertoppskänsla, ledarskapsförmåga, idéer från ord till handling och att leda i förändring. Med det har jag AI som verktyg som gör att jag kan skapa. Och driva på ett enklare sätt.

Nu till lite frågor:

-Tror ni det finns en efterfrågan för denna typ av lösningar, där företag skulle betala?
Om ja, hur paketera upplägget?
- Hur mycket fakturera?
- Hur marknadsföra, via LinkedIn?
(Jag har skapat en sida via loveable som ser riktigt bra ut)
- AB eller enskild firma?
- Starta på heltid eller bisyssla vid sidan av jobbet?

Tack!
Citera
2025-12-12, 00:11
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detroit104

-Tror ni det finns en efterfrågan för denna typ av lösningar, där företag skulle betala?

Svårt att svara på då man inte vet vad du vill sälja (om jag inte missar det totalt). Man fattar bara att du verkar vara framgångsrik och har mycket driv. Så med tanke på det så säger jag att det kan gå mycket bra. Så mitt råd är att köra.

Citat:
- Starta på heltid eller bisyssla vid sidan av jobbet?

Går det att starta som en bisyssla så är det helt klart att föredra. Men så fort du behöver lägga mer tid på det än vad som tillåts när du har ett annat jobb så ta dig en ordentlig funderare. Om du vill satsa så säg upp dig och lägg 8 timmars arbetsdag gånger ca 120% på din satsning.. minst.

Tänk också på att om du ska starta upp en bisyssla så kan du ha krav i dina avtal att meddela din arbetsgivare vad du tänkt starta för bisyssla.

Om du skiter i att göra det och det går bra samt att det är närliggande till vad du jobbar med så kan företaget bli besvikna på att du inte gjort rätt och anmält det och talat med dem. Ett surt företag kan driva ärendet och hävda att det du startat tillhör företaget.
Citera
2025-12-12, 00:31
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:

Nu till lite frågor:
1. Tror ni det finns en efterfrågan för denna typ av lösningar, där företag skulle betala?
Om ja, hur paketera upplägget?
2. Hur mycket fakturera?
3. Hur marknadsföra, via LinkedIn?
(Jag har skapat en sida via loveable som ser riktigt bra ut)
4. AB eller enskild firma?
5. Starta på heltid eller bisyssla vid sidan av jobbet?

Tack!
orkar inte läsa allt så jag svarar odetaljerat
1. Om du kan hitta behov av effektiviseringar, visa på en lösning som tillgodoser behobvet. peka på några goda skäl att pröva just denna lösning samt kan visa på goda genomförda projekt är svaret att
- ja det borde funka.
Kan du det?
2. Jag ser dig som en managementkonsult som inte skall programmera - tänk större. Liera dig med ett företag som kan detta eller ta anställning på ett IT-företag (konsultbolag) några år
Timpriset för programmering och för managementkonsulter är olika. 800 kr till 5.000 kr
3. marknadsföra? nä du får sälja in det. Ok med Linkedin, men det får bli personliga brev och uppringande efterföljande aktiviteter. Ett hästjobb om du inte har ett konsultföretags kundbas att beaebeta med ett - för dem - nytt affärsområde
4. AB
5. Startsträckan är ju lång - säljprocess till avslut och slutfaktura för projektet så det handlar ju helt enkelt om finansiering av denna tid. det får du väl räkna på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in