2025-12-11, 23:12
Medlem
NiccoJs avatar
Läste någonstans att de haft dödsfall i familjen ganska nyligen, har det avhandlats och stämmer det?
Citera
2025-12-11, 23:17
Medlem
borrasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
Läste någonstans att de haft dödsfall i familjen ganska nyligen, har det avhandlats och stämmer det?

Var väl fadern till idioten som gick bort.. misshandlarmodern lever än.
Citera
2025-12-11, 23:29
Avstängd
StormuftinMagdas avatar
Varför blir man bonde om man inte gillar djur.
Att slå på boskapen ger ju ingen effekt, det är ju ett helt meningslöst bestyr.
Korna kan ju inte veta vad som menas eller vad de har gjort för fel.
Citera
2025-12-11, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StormuftinMagda
Varför blir man bonde om man inte gillar djur.
Att slå på boskapen ger ju ingen effekt, det är ju ett helt meningslöst bestyr.
Korna kan ju inte veta vad som menas eller vad de har gjort för fel.
Kan tänka mig att man ärver lantbruket. Och kanske att man mer eller mindre struntat i skolan och därför inte kan något annat.
Citera
2025-12-11, 23:33
Avstängd
StormuftinMagdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Kan tänka mig att man ärver lantbruket. Och kanske att man mer eller mindre struntat i skolan och därför inte kan något annat.
Det är nog som du säger, nedärvt.
Kanske har även behandlingen av boskapen gått i arv.
Citera
2025-12-11, 23:43
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShalvaOr
Jag tror tyvärr att lite för många har den mentaliteten. Kanske de blir avtrubbade till slut då det som sagt är vardag och arbetar man med den massproduktionen av djur så ingår det väl att de skadas/blir sjuka/dör med jämna mellanrum, så de vänjer väl sig?

Såg ett nyhetsinslag från Danmark för X antal år sedan som handlade om deras grisproduktion då de producerar väldigt mycket griskött. - Och där stod djuren inte högt i kurs kan jag säga. Mentaliteten där var att grisarna levde så kort tid att det fanns ingen anledning för bönderna att behandla grisarna väl. De behandlades alltså riktigt jävla vidrigt och det såg riktigt avskyvärt ut. Att man kan försvara ett så svinigt beteende när man arbetar med djur är ofattbart. Att se dessa djurs ögon dagligen och behandla dem så illa…det är inga friska människor.

Nej man vänjer sig aldrig när ett djur blir sjuk eller dör menar du på fullt allvar att sjukvårdspersonal vänjer sig vid att patienter dör?
Citera
2025-12-11, 23:52
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av picapican
Vem har tagit hand om korna? Lever de? Stod bara i media att de forslats iväg.
Korna som åkte iväg skulle till slakt det har ingenting med själva fallet att göra de andra är kvar det är ju ca 700 st!
Citera
2025-12-12, 00:03
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:

Det är en myt idag har de flesta ett helt vanligt yrke eller så har de gått på lantbruksgymnasium/ Naturbruksgymnasier och jobbar med lantbruket på fritiden! Det gäller ju förstås inte mjölkgården på Öland!
Citera
2025-12-12, 00:17
Medlem
picapicans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Korna som åkte iväg skulle till slakt det har ingenting med själva fallet att göra de andra är kvar det är ju ca 700 st!

Vem sköter dem nu då när han sitter häktad? Ingen i hans närhet får väl ha hand om dem, efter vad som uppdagats?
Citera
2025-12-12, 00:18
Medlem
Citat:
Det är en myt idag har de flesta ett helt vanligt yrke eller så har de gått på lantbruksgymnasium/ Naturbruksgymnasier och jobbar med lantbruket på fritiden! Det gäller ju förstås inte mjölkgården på Öland!
Det var en hypotes, men jag kanske har fel. Trodde de flesta lantbruk var lite för stora för att klara av vid sidan av ett "vanligt" arbete, och att de ofta ärvdes.
Citera
2025-12-12, 00:22
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Det var en hypotes, men jag kanske har fel. Trodde de flesta lantbruk var lite för stora för att klara av vid sidan av ett "vanligt" arbete, och att de ofta ärvdes.

Även bönders barn har skolplikt tyvärr är det ofta så att jordbruket man ärvde säljs till någon Dansk/Holländsk person och bli en sommarstuga!
Citera
2025-12-12, 00:24
Medlem
Citat:
Även bönders barn har skolplikt tyvärr är det ofta så att jordbruket man ärvde säljs till någon Dansk/Holländsk person och bli en sommarstuga!
Menade inte att man låter bli att gå i skolan, mer att man kanske inte satsar på någon högre utbildning utanför branschen, eftersom man vet var man kommer att hamna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in