Citat:
Ja och det är ju inte så konstigt.
Tvärtom.
Jag skulle nog nästan våga påstå att de flesta av de barn/fosterbarn som utsatts för denna typ av "komplikationer" och "störningsmoment" i barndomen, som jag redan beskrivit, även får en tendens att utvecklas långsammare emotionellt.
De som haft svåra trauman har NOG med att bara "överleva", så att säga.
Och faktiskt även NOG med att "förbereda sig" för nya slag (bräckligheten som uppstår som jag skrev om).
Tid tappas därmed på annat.
Tid som normalt skulle gå till en normal emotionell utveckling, för sin åldergrupp.
Om man hade varit trygg, älskad-mätt och belåten. Och lugn.
Jag tolkade dock skribentens text som en mer allmän bedömning av intelligensen.
Kanske även som att han raljerade över någon annans (Jockes) trauma. Förminskande.
Kanske hade jag fel. My bad, i så fall.
Tvärtom.
Jag skulle nog nästan våga påstå att de flesta av de barn/fosterbarn som utsatts för denna typ av "komplikationer" och "störningsmoment" i barndomen, som jag redan beskrivit, även får en tendens att utvecklas långsammare emotionellt.
De som haft svåra trauman har NOG med att bara "överleva", så att säga.
Och faktiskt även NOG med att "förbereda sig" för nya slag (bräckligheten som uppstår som jag skrev om).
Tid tappas därmed på annat.
Tid som normalt skulle gå till en normal emotionell utveckling, för sin åldergrupp.
Om man hade varit trygg, älskad-mätt och belåten. Och lugn.
Jag tolkade dock skribentens text som en mer allmän bedömning av intelligensen.
Kanske även som att han raljerade över någon annans (Jockes) trauma. Förminskande.
Kanske hade jag fel. My bad, i så fall.
Sen har jag en fråga till dig, av ren nyfikenhet, för att förstå hur du resonerar:
Du verkar utgå ifrån att Jocke har rätt i allt han säger, eftersom du drar paralleller mellan hans berättelse och andra liknande fall. Och utifrån det tänket blir hans mamma automatiskt skyldig och förtjänar konsekvenserna. För så är det, finns det ett BO så finns det en GM och det är också konstaterat i detta fallet. Annika har fått konsekvenser av Jockes påståenden.
Problemet är att han presenterar sina påståenden som objektiv fakta inför en enorm publik, utan belägg. Det är precis det som gör det till förtal. Det här handlar inte om empati, sympati eller vilken berättelse man tycker känns mest trovärdig. Det handlar om ansvar.
Om vi accepterar att människor kan gå ut offentligt och anklaga andra utan bevis, då undermineras hela rättssystemet. Det är därför den här situationen måste granskas och varför det är så allvarligt när någon med så stor räckvidd använder sin plattform på det sättet.
Hur tänker du?