2025-12-11, 19:39
Medlem
Lostinliness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttisan1111
Han har fått hålla på i många år, det man ser på videon är ingenting av det han gjort.
Bland annat slog han av käken på en tjur, har okastrerade katter som han slår ihjäl med spade när dom blir för många m.m
Hela familjen har varit trött på att ha djur, bråkat och skrikit och varit arga gämt, man undrar varför dom inte lagt ner för länge sedan.

Kan man hitta några uppgifter om det eller är det bara hittepå?
Om katterna och tjuren. Nån borde ju gjort anmälan isf.
Det måste ju finnas fler artiklar att läsa förutom den att farmorn blev dömd för att sh slagit barnbarnet?
Citera
2025-12-11, 20:02
Medlem
Varför gör han detta? Måste vara sadistiskt lagd på något sätt. Det tjänar ju inget syfte, inte så att de mjölkar mer om han sparkar dem och slår dem med en kratta.
Citera
2025-12-11, 20:05
Medlem
Här bör lagens hårdaste straff dvs 4 år tillämpas.
Till detta bör läggas samma behandling som de stackars korna fick utstå, alltså besinningslösa hugg och slag.
Citera
2025-12-11, 20:12
Medlem
Lostinliness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinlines
Kan man hitta några uppgifter om det eller är det bara hittepå?
Om katterna och tjuren. Nån borde ju gjort anmälan isf.
Det måste ju finnas fler artiklar att läsa förutom den att farmorn blev dömd för att sh slagit barnbarnet?

Man kan iofs maila Länsstyrelsen och begära ut alla anmälningar som gjorts mot någon. Det är offentlig handling.
Polisen bör ha gjort det men de kan också välja att tro på länsstyrelsen.
Citera
2025-12-11, 20:15
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Varför gör han detta? Måste vara sadistiskt lagd på något sätt. Det tjänar ju inget syfte, inte så att de mjölkar mer om han sparkar dem och slår dem med en kratta.

Syftet är inte mer invecklat än att kon ligger där, och han tror han kan få upp henne.
Man kan inte flytta på en ko hur som helst, och lyckas han få upp den är det mycket vunnet ur hans synpunkt.
Det är allmänt så att man försöker få en ko som är sjuk till ett separat ställe, antingen för behandling, eller avlivning.
Hon ligger mitt i hallen.

Vad som hänt innan, hur sjuk hon är, hur länge hon legat där, osv har jag ingen kännedom om.
Citera
2025-12-11, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Syftet är inte mer invecklat än att kon ligger där, och han tror han kan få upp henne.
Man kan inte flytta på en ko hur som helst, och lyckas han få upp den är det mycket vunnet ur hans synpunkt.
Det är allmänt så att man försöker få en ko som är sjuk till ett separat ställe, antingen för behandling, eller avlivning.
Hon ligger mitt i hallen.

Vad som hänt innan, hur sjuk hon är, hur länge hon legat där, osv har jag ingen kännedom om.

Kor brukar väl inte ligga ner? Jag tyckte det var flera på filmen som låg ner.
Citera
2025-12-11, 20:24
Medlem
Citat:

Kor ligger ofta ner för att vila och sova, men sover dock bara i korta intervaller.
Citera
2025-12-11, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Slagit tills skaftet har gått av och hackat med det spetsiga hörnet på dyngrakan så det blir sår.

Flera av korna man fick se på inslag i TV igår visade bl. a. flera glipande köttsår på kornas rumpa och svans.

Att det finns sådana grymma människor är ofattbart.
Citera
2025-12-11, 20:30
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:

Jo dom ligger jävligt mycket.
Inte bara på natten, utan även när dom käkat och ligger och idisslar.
Citera
2025-12-11, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharmigSekreterare
Kor ligger ofta ner för att vila och sova, men sover dock bara i korta intervaller.

Om man ska ha djur ska man faktiskt ge dem ett bra liv, inte misshandla och vanvårda. Staten får betala ut så mycket jordbruksstöd som det krävs för att bra förhållanden ska bli lönsamt. Eller lite hederlig protektionism. Sinnessjukt ju att det är billigare att importera från Sydamerika än att producera själva. Jordbruket är dessutom oumbärligt för självförsörjande vilket nu är på tapeten.
Citera
2025-12-11, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Jo dom ligger jävligt mycket.
Inte bara på natten, utan även när dom käkat och ligger och idisslar.

Som du hör har jag inte själv några kor och kan inte mycket om jordbruk, men nu blev jag påmind att jag borde bli lite bättre på allt sånt.
Citera
2025-12-11, 20:35
Medlem
Lostinliness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Många med gård ser det som att gården ska gå i arv generation efter generation trots att nästa generation egentligen har andra drömmar om hur den vill ha livet , barnen kanske vill gå en gymnasieutbildning som ger särskild behörighet men har från familjen press att det är onödigt eftersom de ska jobba på gården ..

Jag förstår. Och lika även för andra familje företag.
Jag tog över en stor restaurang som hade öppet sena nätter.
Folk var fulla och riktigt sviniga. Så ser det ut i krogbranschen. Långa pass och man får stå ut med mycket.
Men aldrig någonsin under de 25 år jag arbetade har jag slagit eller sparkat någon gäst när de legat drängfulla och spytt eller tafsat och betett sig.
Hur fan kan man försvara detta beteende bara för att det handlar om en ko som ändå ska dö!?
Det är oerhört känslokallt och verkar vara en riktigt smutsig bransch.
Smutsigare än krogbranschen verkar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in