2025-12-11, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jo, då får det väl bli så. Det är för djurens bästa, och konsumenterna får tydligare information om att sådant här inte ska förekomma. Jag tror att det finns ett stort mörkertal där djur plågas för pengar.
Kameror behöver ju enbart vara där djuren befinner sig och hagar.

Mörkertalet är säkert väldigt stort, är förstås inga genuina djurvänner som håller på med sådan verksamhet där djur hålls fängslade för ekonomisk vinning. Är ju tyvärr bara dolda kameror som kan avslöja djurplågeriet som pågår på gårdarna.
Citera
2025-12-11, 15:30
Medlem
Såna människor man skulle vilja slå en spade i huvudet på.
Citera
2025-12-11, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneAndOnly.IceMan
Vad har Arla med dethär att göra egentligen. Gården ifråga producerar mjölk åt Arla, men Arla har mycket liten koll på förhållandet på gårdarna.

Det är ju veterinärens och myndigheternas uppgift.
Arla har i allra högsta grad med det hela att göra, de ska se till att deras leverantörer/delägare sköter sig och sitt boskap.

Att gården ifråga missköts kom dessutom inte som någon överraskning för Arla.
Citera
2025-12-11, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinlines
Ok, vad intressant. Du har insikt i den här världen. Vettigt.
Jag ser det från ett helt annat håll.
Trodde det var sonen som sprakade. Jag vet inte om katthistorien är sann, men är den det så… Borde inte den här familjen göra nåt helt annat? De verkar inte tycka det är särskilt lätt att handskas med djur. Som mamman sa.
Det kan vara förödande att behöva stänga ner sitt familjeföretag men vi lever inte i ett u-land. Även om myndigheterna inte tycks funka så, fan, gör nåt annat. Enkelt för mig att säga. Nej. Även jag har haft svintuffa motgångar. Men fan, handskas inte med djur om du hatar dem.
Öland kanske inte har mycket att erbjuda förutom att plåga kor och katter men flytta då. Lätt för mig att säga. Nej. Jag har också fått flytta och kämpa hela livet.
Killen är 36 år. Det är inte världens undergång att ha förlorat en förälder även om det är tragiskt. Jag är inte ute efter att de ska straffas men UPPENBARLIGEN kan de två individerna, mor och son inte h sakas med det de gör.
Om hela bonde-branschen ser ut så här. Fy fan. Men jag tror inte det.
Det måste finnas andra sätt att hålla djur. Men då kan man inte vara råhamrad och iskall. Den personen går inte ihop med djur. Fattar att det är skittufft och att man måste vara hård o knuffas o ha sig. Men det här är psykon.
Många med gård ser det som att gården ska gå i arv generation efter generation trots att nästa generation egentligen har andra drömmar om hur den vill ha livet , barnen kanske vill gå en gymnasieutbildning som ger särskild behörighet men har från familjen press att det är onödigt eftersom de ska jobba på gården ..
Citera
2025-12-11, 16:43
Medlem
Har det getts någon förklaring till varför pos har slagit och misshandlat korna? Varför har inte tjuvkärringarna på länsstyrelsen tagit tag i det i tid?

Citat:
Ursprungligen postat av rottanottan
Kalla fakta har gjort ett reportage om en gård som slår och misshandlar sina kor.

https://www.tv4.se/artikel/1DQ1sD9nBthOSIm5gamQZu/haer-slar-arlabonden-mjoelkkorna-det-aer-fruktansvaert?fbclid=IwY2xjawOk4p5leHRuA2FlbQIxMQB zcnRjBmFw cF9pZA80MDk5NjI2MjMwODU2MDkAAR6pxmnnaZbEkJHCO-UNnO8Qg81knKBytNz29_4ohcH-N548WELMu8OVjxBcYw_aem_lVmAL EqydufUQ7Vne9dDgw&brid=eYUY-InYEG9sWNmroi7iJQ

Någon som vet vilken gården är?

Blir så fruktansvärt förbannad.
Bli förbannad på dig själv om du är en av Arlas kunder.
Citera
2025-12-11, 16:52
Medlem
Gravers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ville91
Bara hoppas de som gjorde olaga intrång kan gripas oxå .
Utan dem hade detta aldrig kommit fram.
Citera
2025-12-11, 16:57
Medlem
Mommysnewtitss avatar
Länsstyrelsen fortsätter strunta i kossorna.
Vilka idioter!

Citat:
I veckan genomförde myndigheter en insats på en gård i Öland efter att Kalla fakta avslöjat att mjölkkorna blivit utsatta för våld. Samtidigt fördes flera djur iväg på lastbilar.

Enligt uppgift till P4 Kalmar gällde transporten några få djur som skulle föras till slakt.

Transporten ska dock ha varit planerad sedan tidigare och inte ha haft något med insatsen mot gården att göra.

https://www.tv4.se/just-nu/3EcpKxJo1weMHSqCLHRYBX/uppgifter-darfor-transporterades-djuren-bort?utm_source=tv4.se&utm_medium=shared_link

Edit.

Lägger in djurplågarens namn igen:
Benny Karl-Gustav Danielsson

⬇️
https://mrkoll.se/person/Benny-Karl-Gustav-Danielsson-Norra-Norrbyvagen-14-Kopingsvik/mUxacYfrsqqkmUxakyqRaQbTAQmsqqkcYfrkyqRaQdYQakyqRa QuerA
Senast redigerad av Mommysnewtits 2025-12-11 kl. 16:59.
Citera
2025-12-11, 17:16
Medlem
Arla har har gick ut igår med att dem har sagt upp avtalet med denna bonde.
Citera
2025-12-11, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mommysnewtits
Länsstyrelsen fortsätter strunta i kossorna.
Vilka idioter!

https://www.tv4.se/just-nu/3EcpKxJo1weMHSqCLHRYBX/uppgifter-darfor-transporterades-djuren-bort?utm_source=tv4.se&utm_medium=shared_link

Edit.

Lägger in djurplågarens namn igen:
Benny Karl-Gustav Danielsson

⬇️
https://mrkoll.se/person/Benny-Karl-Gustav-Danielsson-Norra-Norrbyvagen-14-Kopingsvik/mUxacYfrsqqkmUxakyqRaQbTAQmsqqkcYfrkyqRaQdYQakyqRa QuerA
Vart tänker du att man ska göra av flera hundra kor denna årstid , hade det varit sommar hade det nog tillfälligt kunnat hittas betesmarker men nu krävs det ju stallar, gissningsvis kommer djuren att vara kvar på gården med personal utifrån tills alla djur hamnar hos andra eller till slakt
Citera
2025-12-11, 17:25
Medlem
Sonen har skrivit på sin FB att han hoppas att 2026 blir ett bättre år.
Tror inte att han har alla hästar hemma. Verkar som om hans barn har en NPS. Mamman till dem svagbegåvad, har lagt ut mer än nödvändigt på FB. Deras farfar, djurplågarens far var envis och viljestark.
Visst är det fint med släktgårdar och lantbruk som förvaltas i generationer.
Allt blir så rätt då!
Citera
2025-12-11, 17:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Graver
Utan dem hade detta aldrig kommit fram.
Oavsett så ska de gripas. Eller tycker du att det är ok om någon gör intrång hemma hos dig och sätter upp dolda kameror?
Citera
2025-12-11, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ville91
Oavsett så ska de gripas. Eller tycker du att det är ok om någon gör intrång hemma hos dig och sätter upp dolda kameror?
Har du själv råkat ut för något liknande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in