2025-12-10, 20:49
Medlem
versalers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia0000
Som jag sa, djuren som forslats iväg är sålda av bonden inte myndigheterna. De har uttalat sig i tv att det inte finns ett omhändertagande eller förbud att ha djur.

De har inte tagit de sjuka djuren och låtit de i bättre skick vara kvar ?
Polisen var där för att stötta LS och kontroll på utländska arbetare
Citera
2025-12-10, 20:57
Medlem
Lostinliness avatar
Citat:
Förbud brukar komma efter ett omhändertagande eller fler förelägganden.
Jag tänker rent ekonomiskt och djurens välfärd är det bättre att ge gården chans att avveckla djuren själva . Det är mindre resurser än dra igång ett omhändertagande med polishandräckning, de krävs då djurtransporter, uppstallningshem, veterinärbesiktningar, polisens handräckning, länsstyrelsen personal, och allt slutar i höga fakturor för gården på miljonbelopp om inte mer och med tanke på en familjemedlems dödsfall nyligen ligger det nog press på de att omorganisera och de har ju saknat vettig personal, lätt googling så ser man alla annonser efter djurskötare de lagt ut genom flera månader.

Om de själva får avveckla så fort som möjligt, chansen att sälja djuren, kunna ta allt annat ekonomiskt, kanske omorganisera allt och kanske minska risken att gå i konkurs och då ha hälsan i behåll på resterande familj blir mindre skada. Sedan får man ha åsikter om hur djuren haft det men människor är bara människor och jag tror iaf att det är bättre utan myndigheterna om de görs på det, troligtvis kommer Ls eller barn gjort skriva förelägganden som ska följas och även vid beslut om djurförbud får man en tidsperiod att avveckla alla djur inom. Med tanke på antalet djur så vore de bästa men det är bara så jag tänker.

Tack. Intressant. Jag läste ett liknande inlägg från en bonde som skrev något liknande. Att myndigheter ska hållas utanför och att lantbrukare typ har sina egna lagar och regler. Vilket ju verkar vara det rimliga om de inte får hjälp att tömma stället.
Med avveckla, menar du slakta då?
Hur hittar man bönder som vill köpa 700 eller några av dem, skadade kor?
Då är det väl billigare för den här ”stackars” bonden att skicka alla kor till slakt, det blir väl en peng.

Och ändå sinnessjukt att den här myndigheten existerar. Den ska ju verka som skydd. Jag vet hunddagis i toppklass som fått stänga ner pga 2 cm för smala bås. Men här ser man genom fingrarna och ger förmildrande påföljder för familjesituationen. Den här personen är tillbaka och plågar djur inom nåt år.
Istället borde han och modern som tydligen är dömd för misshandel av barnbarnet samt att de slagit ihjäl ex antal katter på gården, bli förlagda med totalt näringsförbud. De är ju kriminella.
Citera
2025-12-10, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinlines
Sjukt sorgligt.
Nån skrev här tidigare att han slagit ihjäl en massa katter och att de släpat en ko som rasat ur efter en transportbil.
Han och morsan verkar ju vara sadister.
Länsstyrelsen kände tydligen till iaf släpandet innan.
När lammen tystnar känsla.

Läser man psykopatens Facebook så är det ett inlägg där han efterlyser en ko som rymt. Inte konstigt om djuren försökt rymma. Är modern också djurplågare?!
Citera
2025-12-10, 21:07
Medlem
Lostinliness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Läser man psykopatens Facebook så är det ett inlägg där han efterlyser en ko som rymt. Inte konstigt om djuren försökt rymma. Är modern också djurplågare?!

Ja mamman är kvinnan som talar med reportern. Hon slår också korna i filmen.
Hon är dömd för ringa misshandel av barnbarnet.

Usch, ja de tappade två kor på vägen från en transport för de körde för fort.
En ko blev överkörd och en kunde resa sig. Den döde blev fastkedjad och släpad efter transporter tror jag.
Det kanske var kon som lyckades resa sig som efterlystes.
Citera
2025-12-10, 21:11
Medlem
Citat:
Ja mamman är kvinnan som talar med reportern. Hon slår också korna i filmen.
Hon är dömd för ringa misshandel av barnbarnet.

Usch, ja de tappade två kor på vägen från en transport för de körde för fort.
En ko blev överkörd och en kunde resa sig. Den döde blev fastkedjad och släpad efter transporter tror jag.
Det kanske var kon som lyckades resa sig som efterlystes.

Jag såg inte programmet för jag klarar inte att se när folk plågar djur! Men så är jag vegan också och anser att alla som inte är det är skyldiga att se vad de betalar för. Ok misshandlar man djur så gör man det nog även med barn. Finns bild på mamman?
Citera
2025-12-10, 21:17
Medlem
Alla som plågar djur kommer vara de djuren i sina nästa liv
Citera
2025-12-10, 21:35
Medlem
Citat:
Tack. Intressant. Jag läste ett liknande inlägg från en bonde som skrev något liknande. Att myndigheter ska hållas utanför och att lantbrukare typ har sina egna lagar och regler. Vilket ju verkar vara det rimliga om de inte får hjälp att tömma stället.
Med avveckla, menar du slakta då?
Hur hittar man bönder som vill köpa 700 eller några av dem, skadade kor?
Då är det väl billigare för den här ”stackars” bonden att skicka alla kor till slakt, det blir väl en peng.

Och ändå sinnessjukt att den här myndigheten existerar. Den ska ju verka som skydd. Jag vet hunddagis i toppklass som fått stänga ner pga 2 cm för smala bås. Men här ser man genom fingrarna och ger förmildrande påföljder för familjesituationen. Den här personen är tillbaka och plågar djur inom nåt år.
Istället borde han och modern som tydligen är dömd för misshandel av barnbarnet samt att de slagit ihjäl ex antal katter på gården, bli förlagda med totalt näringsförbud. De är ju kriminella.

Avveckla sälja till annan bonde eller slakta båda generar inkomst. Personen kan få förbud iaf även om de inte gör ett omhändertagande men rimligtvis näringsförbud kan de även utdela. Djurförbud är på livstid eller tills de är upphävt dvs när de ansöks om att få upphävt. Otroligt svårt att få upphävt för den delen. Sedan kan de bli förbud emot hov klövbärande djur om de är bara dessa de funnits brister på och då kan de få ha katt, hund, smådjur men om de stämmer med katterna så borde det rimligtvis ge totalt. Men samtidigt är det ett företag och flera inblandade beror ju på vem som hålls ansvarig som djurhållare och vilka som sköter djuren. Verkar ju vara en större familj eller flera inblandade iaf. Jag är en sån människa som tror på medmänsklighet och tror att man kan rädda en familjs misär och göra det bättre för alla parter både djur och människa med rätt typ av hantering . Det värsta är den anställda som var våldsam och stampade på kossan som senare dog. Man ser ju på de andra djuren när kon inte kliver upp att de är slutet på kossan och därför kommer inte upp. Den visar sig ju senare vara bultad och avblodad så den var nog sjuk.
Citera
2025-12-10, 21:37
Medlem
Den här avarten skulle må gott av att själv bli utsatt för en dylik behandling! Hårt mot hårt ont mot ont inga snälla krusiduller mot en dylik för detta är faktiskt inte en människa utan någonting annat och då kan det ej ses som misshandel gentemot en medmänniska
Citera
2025-12-10, 22:10
Medlem
Lostinliness avatar
Citat:
Avveckla sälja till annan bonde eller slakta båda generar inkomst. Personen kan få förbud iaf även om de inte gör ett omhändertagande men rimligtvis näringsförbud kan de även utdela. Djurförbud är på livstid eller tills de är upphävt dvs när de ansöks om att få upphävt. Otroligt svårt att få upphävt för den delen. Sedan kan de bli förbud emot hov klövbärande djur om de är bara dessa de funnits brister på och då kan de få ha katt, hund, smådjur men om de stämmer med katterna så borde det rimligtvis ge totalt. Men samtidigt är det ett företag och flera inblandade beror ju på vem som hålls ansvarig som djurhållare och vilka som sköter djuren. Verkar ju vara en större familj eller flera inblandade iaf. Jag är en sån människa som tror på medmänsklighet och tror att man kan rädda en familjs misär och göra det bättre för alla parter både djur och människa med rätt typ av hantering . Det värsta är den anställda som var våldsam och stampade på kossan som senare dog. Man ser ju på de andra djuren när kon inte kliver upp att de är slutet på kossan och därför kommer inte upp. Den visar sig ju senare vara bultad och avblodad så den var nog sjuk.

Ok, vad intressant. Du har insikt i den här världen. Vettigt.
Jag ser det från ett helt annat håll.
Trodde det var sonen som sprakade. Jag vet inte om katthistorien är sann, men är den det så… Borde inte den här familjen göra nåt helt annat? De verkar inte tycka det är särskilt lätt att handskas med djur. Som mamman sa.
Det kan vara förödande att behöva stänga ner sitt familjeföretag men vi lever inte i ett u-land. Även om myndigheterna inte tycks funka så, fan, gör nåt annat. Enkelt för mig att säga. Nej. Även jag har haft svintuffa motgångar. Men fan, handskas inte med djur om du hatar dem.
Öland kanske inte har mycket att erbjuda förutom att plåga kor och katter men flytta då. Lätt för mig att säga. Nej. Jag har också fått flytta och kämpa hela livet.
Killen är 36 år. Det är inte världens undergång att ha förlorat en förälder även om det är tragiskt. Jag är inte ute efter att de ska straffas men UPPENBARLIGEN kan de två individerna, mor och son inte h sakas med det de gör.
Om hela bonde-branschen ser ut så här. Fy fan. Men jag tror inte det.
Det måste finnas andra sätt att hålla djur. Men då kan man inte vara råhamrad och iskall. Den personen går inte ihop med djur. Fattar att det är skittufft och att man måste vara hård o knuffas o ha sig. Men det här är psykon.
Citera
2025-12-10, 22:13
Medlem
Denna händelse är nog det värsta jag läst och sätt 🤬 tyvärr är dem inte ensamma.
Länsstyrelsen/ djurskyddet fick drastiska nedskärningar Reinfeldt satt vid makten och det var då inte endast det. Nu har som alla förstått djurskyddet och länsstyrelsen inte resurser att åka ut till alla gårdar. Pågrund av för lite bemanning som i sin tur grundar sig i insatta pengar el resurser för dem. Många anmälningar är också okynnes anmälningar som dem också måste kolla upp detta blir då bekostnad av ex en sådan här händelse.

Detta ska inte få fortgå nu får det vara slut att lägga pengar på nonsens för denna regering. Djuren far illa ute på många svenska gårdar (olika djur slag). Djuren har inte valt sina ägare dem ska behabdlas med respekt och kärlek tro mig det får man tillbaka.

Dessa ohyggliga människor ska straffas kännbart...
Citera
2025-12-10, 23:05
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svca
Denna händelse är nog det värsta jag läst och sätt 🤬 tyvärr är dem inte ensamma.
Länsstyrelsen/ djurskyddet fick drastiska nedskärningar Reinfeldt satt vid makten och det var då inte endast det. Nu har som alla förstått djurskyddet och länsstyrelsen inte resurser att åka ut till alla gårdar. Pågrund av för lite bemanning som i sin tur grundar sig i insatta pengar el resurser för dem. Många anmälningar är också okynnes anmälningar som dem också måste kolla upp detta blir då bekostnad av ex en sådan här händelse.

Detta ska inte få fortgå nu får det vara slut att lägga pengar på nonsens för denna regering. Djuren far illa ute på många svenska gårdar (olika djur slag). Djuren har inte valt sina ägare dem ska behabdlas med respekt och kärlek tro mig det får man tillbaka.

Dessa ohyggliga människor ska straffas kännbart...

Då har du inte varit ute på särskilt många gårdar förstår jag konstigt nog är det på de största gårdarna med många hundra mjölkkor som djuren behandlas väldigt illa! Jag har sett kor som ligger döda i gångarna men det är en mjölkindustri där allt handlar om hur många kilo mjölk du får från varje ko!
Citera
2025-12-10, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Dom där ”slagen” är verkligen ingenting.
Det som är mer oroväckande är väl isåfall det som ser ut som att han försöker ”stampa” upp en till synes sjuk ko.
Några av korna är avmagrade, vilket borde upptäckts långt tidigare, inte minst för produktionsintressets skull oavsett de moraliska aspekterna.
Att ett sjukt djur hamnar ute på gödselstacken tyder sannolikt på att det VAR under behandling, och alltså karens.
Eller så KAN det i olika grad vara kriminellt.
Det finns några olika vägar där.

Men ”slagen” är ingenting när vi pratar kor, om du mår dåligt över det bör du nog bli vegetarian faktiskt.

Eftersom det är återkommande brister så är det säkert illa, men av den relativt korta filmen är det inte jättestora slutsatser.

Kanske (tyvärr) finns det värre material.

Det låter nästan som att du själv är bonde. Innan annan skulle påstå att det våldet inte gör ont eller skadar djuren!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in