2025-12-11, 10:53
Medlem
Drozds avatar
Folk har uppenbarligen noll insikt i djurhållning eftersom de blir så upprörda. Absolut standard att ryta, sparka och slå med käpp på större kreatur för att få dem att röra på sig. Följer egentligens djurens egen etologi där bett, sparkar, stångningar och liknande används för att få artfränder lägre i rang att maka på sig.

Men visst ser det illa ut och inget jag "försvarar", men industriell djurhållning är bara ett enda stort djurplågeri från början till slut...
Citera
2025-12-11, 10:59
Medlem
mingtians avatar
Byn borde samlas och mjölka bonden
Citera
2025-12-11, 11:04
Avslutad
Bara i Sverige man bryr sig mer om kor än sina medmänniskor. Visst tragiskt men dessa veganer är ta mig fan inte kloka, livstid?
Citera
2025-12-11, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Den s.k. näthatsgranskaren, Thomas Åberg tror jag han hette, plågade ju ihjäl sina jakar. När det uppmärksammats (till följd av gräv från alternativmedia iirc) valde han att flytta till Sydafrika, efter två år hade ärendet preskriberats och han kunde komma hem och leva som en fri man. Han stämde även folk som påtalat att han var en djurplågare (han var ju inte dömd, men det fanns protokoll från länsstyrelsen som bevisade att han var skyldig).

Djurplågare är verkligen mänsklighetens bottenskrap. Djurplågeri borde resultera i otroligt hårda straff, det finns aldrig några förmildrande omständigheter och det ska inte vara möjligt att slingra sig genom att flytta utomlands ett par år.

Det är att jämföra med pedofili, men djuren lider oftast ännu mer i det tysta och får aldrig någon upprättelse. Det är ju ett systematiskt pågående utnyttjande av djur som gemene man tycker är helt okej, så när sånt här uppdagas är det egentligen bara toppen av isberget.
Citera
2025-12-11, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Bara i Sverige man bryr sig mer om kor än sina medmänniskor. Visst tragiskt men dessa veganer är ta mig fan inte kloka, livstid?

Ingen har sagt att man inte bryr sig om sina medmänniskor för att man reagerar på djurplågeri, nej du, det är djuren som alltför få människor bryr sig om och det systematiska lidande vi utsätter dem för.
Citera
2025-12-11, 11:21
Medlem
ScheriffenIRomas avatar
Folk vill klå en man som misshandlar djur men betalar fortfarande för kött och mejeri…? Vilket också innebär lidande för djur.

Dubbelmoral.

Nu har den där psykopatbonden fått ta all skit och hat vilket egentligen kunde riktas mot hela kött- och mejeriindustrin, lagstiftningen och länsstyrelsen.
Vår starka reaktion handlar om missriktad kritik och vårt självbedrägeri och dåliga samvete.
Betalar man för det så får man räkna med våld mot djur.
Citera
2025-12-11, 11:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OneAndOnly.IceMan
Vad är onormala mängder mjölk? Någon källa på enorma smärtor i juvret?
Vad är en normal mängd mjölk?

Det naturliga för en ko är att producera 5-10 liter mjölk om dagen till sin kalv. Avel är en faktor som har lett till att en ko i mjölkindustrin idag kan producera över 50 liter mjölk om dagen.
Citera
2025-12-11, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Folk har uppenbarligen noll insikt i djurhållning eftersom de blir så upprörda. Absolut standard att ryta, sparka och slå med käpp på större kreatur för att få dem att röra på sig. Följer egentligens djurens egen etologi där bett, sparkar, stångningar och liknande används för att få artfränder lägre i rang att maka på sig.

Men visst ser det illa ut och inget jag "försvarar", men industriell djurhållning är bara ett enda stort djurplågeri från början till slut...

Du blandar ihop saker. Att folk blir upprörda är rätt och riktigt, detta har inget att göra med vad praxis är. (Det är praxis att döda folk i krig, det innebär inte att folk har 'fel' då dom blir upprörda när dom ser krigets hemskheter på tv.)

Sen tror jag som du att Arla-idyllen bara är en fantasi. Det finns ju nästan bara (mig veterligen) storskaligt lantbruk numera. Jag undrar om lantbruksministern är så förvånad som han vill ge sken av.
Citera
2025-12-11, 11:59
Avslutad
Citat:

Folk bryr sig väl mer om korna än gärningsmannen.

I alla fall.
Citera
2025-12-11, 12:08
Avstängd
Citat:

Mycket bra och begripligt!

Människan förstör planeten!

Personligen hoppas jag att människan reduceras av en galet stor pandemi eller om inte annat, ett 3:e världskrig!

För många människor på planeten!

Haven snart utfiskade och fyllda av plast, golfströmmen kollapsar, klimatet, glaciärerna och polerna smälter, havsnivån….och snart utvinning av jordartsmetaller och fortsatt fossilt.

Djuren är oskyldiga och människan SKYLDIG!!

Hoppas att vi utrotas!
Citera
2025-12-11, 12:25
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.meerkat
Du blandar ihop saker. Att folk blir upprörda är rätt och riktigt, detta har inget att göra med vad praxis är. (Det är praxis att döda folk i krig, det innebär inte att folk har 'fel' då dom blir upprörda när dom ser krigets hemskheter på tv.)

Sen tror jag som du att Arla-idyllen bara är en fantasi. Det finns ju nästan bara (mig veterligen) storskaligt lantbruk numera. Jag undrar om lantbruksministern är så förvånad som han vill ge sken av.
Detta, matproducenterna och återförsäljarna försöker stenhårt mata oss med idyllbilden.

Folk är ganska separerade från hur modernt lantbruk och matproduktion går till. De tittar på serier där Brita Zackari, paret Mandelmans och liknande lallar omkring. Lantliga idyllen är något som är en del av den svenska kognitiva dissonansen. Jag, som ändå har många vänner som håller på med halvstora odlingar och djurhushållning, lider också av den.
Citera
2025-12-11, 12:29
Medlem
ScheriffenIRomas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snairbox
Mycket bra och begripligt!

Människan förstör planeten!

Personligen hoppas jag att människan reduceras av en galet stor pandemi eller om inte annat, ett 3:e världskrig!

The greatest reset
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in