Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-11, 07:36
Medlem
Herostratoss avatar
Det värsta sossar vet är människor som är ekonomiskt oberoende. Det näst värsta är folk som åtminstone har sparat ihop så mycket att de kan klara en tillfällig ekonomisk svacka på några månader. Det bästa som finns är bidragsberoende lallare eftersom dessa lojalt röstar (s).

Att någon genom att ta personligt ansvar och hårt arbete lyckats bli förmögen är förräderi mot sossementaliteten. Det vill säga missunsamhet och avundsjuka. Marxismen lär att arbetare som inte röstar vänster lider av en åkomma som kallas ”falskt medvetande”.

Om folk är fattiga är det alltid samhällets fel, man har inget personligt ansvar. Undantag görs för vita heterosexuella män som röstar på SD. De kallas för WT och får skylla sig själva om de är fattiga.
Citera
2025-12-11, 07:54
Medlem
Twitterturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Jaha, men då låter det ju som att de skulle kunna betala lite mer i skatt utan att bli helt skinnflådda. Om de har 55.000 över att spara. Då kanske det går att överleva om de kan spara 50.000. Och betala 5000 mer i skatt?
Ja och varför stanna där?
Låt staten "behålla" alla pengarna, 100% skatt.
Sedan kan de ge oss lite mat och husrum, om vi gör som vi blir tillsagda såklart.
Citera
2025-12-11, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Ja du har rätt. Kan du inte komma med lite affärsförslag, vad mer finns det man kan starta som är rätt säkra pengar?
Byte
Och en gräns för de farligt rika

Aha du menade en ny säker tv ide?😊

Nja, jag är ju emot sånt
Men "hälsa" är väl i ropet
Senast redigerad av popll 2025-12-11 kl. 08:49.
Citera
2025-12-11, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Vad är 1% på en miljard och vad är 1% på 700 kronor?

Fundera på det.
Miljarden går ju inte tillbaka
Går till utdelning till ganska få
Och stöttning till kompisar som har andra bolag
Citera
2025-12-11, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Det värsta sossar vet är människor som är ekonomiskt oberoende. Det näst värsta är folk som åtminstone har sparat ihop så mycket att de kan klara en tillfällig ekonomisk svacka på några månader. Det bästa som finns är bidragsberoende lallare eftersom dessa lojalt röstar (s).

Att någon genom att ta personligt ansvar och hårt arbete lyckats bli förmögen är förräderi mot sossementaliteten. Det vill säga missunsamhet och avundsjuka. Marxismen lär att arbetare som inte röstar vänster lider av en åkomma som kallas ”falskt medvetande”.

Om folk är fattiga är det alltid samhällets fel, man har inget personligt ansvar. Undantag görs för vita heterosexuella män som röstar på SD. De kallas för WT och får skylla sig själva om de är fattiga.
Har du tänkt på att människor kan klara sig både utan politik och kapitalism
Citera
2025-12-11, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Ja och varför stanna där?
Låt staten "behålla" alla pengarna, 100% skatt.
Sedan kan de ge oss lite mat och husrum, om vi gör som vi blir tillsagda såklart.
Vi gör ju redan nu som banken säger till oss😊
Jag förespråkar lokal lokal demokrati typ stadsdel, där man utser styrelse mm
Citera
2025-12-11, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Nej, det är ju bra att folk är rika.
Då finns det ju fler som kan försörja de som hellre förlitar på pappa staten i alla väder.
Nej, fler borde intressera sig för den egna ekonomin. Beror väl på okunskap antagligen. Man vet nog inte vad man missar?
Kan inte komma på nån rik som gjort nåt personligt för mig
Jo i unga år fick jag bra med dricks
Annars. Nej
Tvärtom
Senast igår var det en höjdare som blev sur för jag tyckte synd om en ensam arbetare som slet utan hjälp och jag skulle kontakta chefen

Nej rika personer tillför inget till samhället
Däremot innovationer (där uppfinnaren råkar bli rik) DET tillför
Citera
2025-12-11, 09:52
Medlem
löls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Till 15 %

" I dag fyller inte religionen den rollen för svenskarna längre – nu har vi ISK-konton i stället. Samhället omkring oss må falla samman, men börsen går ju bra. Det verkar vara medelklassens inställning.

ISK-systemet har i fjorton års tid fungerat som en enorm skatterabatt på kapitalinkomster. I internationell jämförelse är den unik. I stället för en 30-procentig vinstskatt betalas en låg årlig schablonskatt, oavsett värdeutveckling.

Ändå har Tidöregeringen valt att vidga rabatten så att de första 300 000 kronorna görs helt skattefria. Totalt kostar det cirka 7 miljarder extra i minskade skatteintäkter per år.

Att stimulera den övre medelklassens sparande är korkad konjunkturpolitik. Det som händer är att pengarna läggs på hög i stället för att konsumeras. Det bidrar inte till att få hjulen att snurra snabbare. "

Det på slutet är där sossarna genast får problem med sina underlydande partier i form av MP,. De gillar inte blind konsumtion för att öka mängden skobutiker och Foodorabud m fl.

Har för mig att de nu helt tar bort ränteavdraget för de som tagit personliga lån och fört över de pengarna som lånen kostade staten till ISK innehavarna.

I många fall blev det rätt mycket kärvare för de med lån. Och bättre tider för de som kan spara.
Citera
2025-12-11, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Annars. Nej
Tvärtom
Senast igår var det en höjdare som blev sur för jag tyckte synd om en ensam arbetare som slet utan hjälp och jag skulle kontakta chefen

Så du blundar för all skatt de har betalat som har betalat för din välfärd?
Inte ens tacksam så varför skulle de frivilligt fortsätta försörja giriga personer som dig?
Citera
2025-12-11, 11:05
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Annars. Nej
Tvärtom

Ah... så det måste vara till dig PERSONLIGEN? Tja narcissismen växer stadigt sägs det... Du kanske ska öppna ögonen och se vilka det är som är rika och hur de blir det. Den överväldigande majoriteten som får det gott ställt gör det genom att starta företag. På andra plats men långt långt efter är de som sparar och investerar. Sedan har vi övriga typ idrottare, artister m.m. Dessa är dock i procent extremt få.

Den stora gruppen är således de som startar och driver företag. Dessa personer satsar sitt egna kapital. De tar hela risken. De skapar arbeten (för sådana som dig t ex). De betalar i kronor mycket mer skatt än genomsnittet av svenskarna. De bidrar till utvecklingen i samhället och de arbetar oftast mycket mycket mer och hårdare än den stora majoriteten. Men jag förstår, du tillhör den stora skaran som i valet mellan att du och en rik person skulle få det bättre och valet att en rik person men även du själv skulle få det sämre, alltid väljer det senare. Du är dock inte ensam. Den stora majoriteten av folket skulle välja det men så är den stora majoriteten också både känslomässigt och intelligensmässigt på en låg nivå.

// CC
Citera
2025-12-11, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Haha, förstår du inte svenska?
Skattelättnader till höginkomsttagare är inte effektivt för samhället i stort, ja. Alltså tycker jag det är bra att samma personer får höjd skatt.

Låter som ren avundsjuka.
Det svenska samhället är inte så väldigt effektivt öht, mycket pga er vänsterorienterades omättliga hunger efter andras pengar.

Du tror inte det finns större pengar för staten att ”hämta in” enbart genom effektiviseringar? Vad man får in från ISK är en försumbar andel även efter sossarnas skattehöjning.

En ren avundsjuke-skatt för att människor som du ska känna sig nöjda utan att själva behöva bidra med att göra samhället bättre.
Citera
2025-12-11, 11:28
Medlem
Citat:
Miljarden går ju inte tillbaka
Går till utdelning till ganska få
Och stöttning till kompisar som har andra bolag

Nu trodde jag förvisso vi pratade om skatt på ISK konto i den här tråden..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in