2025-11-19, 10:57
Medlem
a-mortals avatar
Jag trodde också folk var stendumma för några år sedan, men jag har insett att folk faktiskt kan lära sig saker när det behövs. Därför oroar jag mig inte längre. Det är bara öppna mun och rätta till felen, då lär de sig. No problem.
Citera
2025-11-19, 14:37
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Nja, tycker det verkar som om unga mest är upptagna med TikTok. Att de sen pluggar är ingen "garanti" för att de "vet mer om världen".

Har du en aning om hur stort book tok är på tiktok? Inte i någon tid har alla varit intellektuella. Och många fattiga invandrartjejer har bara tiktokdanser att vara stolta över.
Citera
2025-11-19, 16:00
Moderator
MrFishboys avatar
Det här är ju ett väldigt välkänt fenomen som ingen politiker vill adressera. Eftersom det uppmuntrar till eugeniska lösningar. Samtidigt som det ställer högre krav på individen; ”Flynns recept för att vända den nedåtgående kurvan är föga förvånande: läsning.
– En bra sak vore om fler läste tjocka böcker, gärna om historia, säger han.”

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/forskare-iq-nivan-faller-i-skandinavien

Samtidigt finns det mer litteratur i ämnet;
Homo Stupidus / Homo Stupido (Engeseth) handlar om hur vår “dumhet” inte är en slump utan ett mönster och en del av vår mänskliga natur – och hur vi faktiskt kan använda den som en resurs för innovation och samhällsförändring.

https://www.adlibris.com/sv/bok/homo-stupidus-9783038765622

Homo Demens (Regenauer) är mer kritisk och alarmistisk: den beskriver en “devolution” där teknologin gör oss svagare, mer kontrollerbara och beroende, vilket hotar vår frihet och demokrati.

https://www.adlibris.com/sv/bok/homo-demens-9783384730992

Homo Idioticus (Pietrasik) analyserar den irrationella sidan av mänskligheten: varför vi gör dumma saker trots vår intelligens, vad som driver det, och vad vi kan göra åt det.

https://www.bokus.com/bok/9798992410815/homo-idioticus/
Citera
2025-11-19, 16:17
Medlem
Fantens avatar
Grejen är ju att TikTok kommer att gå samma väg som Facebook och Instagram. Boomers kommer sakta krypandes och alla vet ju att när ens föräldrar börjar göra något eller hänga någonstans så är där och då något slutar vara coolt och ett ställe för kidsen. Och BoomerTok bara växer.
Citera
2025-11-19, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Oroa dig inte. Om du motsvarar trenden på Flashback så är du en man över femtio och då har du kanske tjugofem år kvar i livet. Inget avgörande kommer att ske under den tiden ens om nuvarande kurva dippar ännu brantare neråt. Och vad spelar det då för roll? Du drabbas inte nämnvärt av mänsklighetens fördumning så varför oroa dig? Du hinner härifrån innan skiten träffar fläkten.

I allt väsentligt är allmän hög intelligens överskattat. Vi behöver en grupp intelligenta människor som driver forskning och framsteg vidare men vi behöver också en stor massa av korkad pöbel som inte tänker så mycket utan gör som de blir tillsagda. Det är skillnad på folk och olika samhällsgrupper fyller olika syften. En stor del av det moderna samhällets psykiska ohälsa grundar sig i att alltfler utbildats i alldeles för hög utsträckning och fått en massa onödigt vetande och tänkande instoppat i huvudet.

Den simple bonden är lyckligare. Han plöjer sin åker på dagarna och på kvällarna plöjer han sin fru. När det är lördag är det Tipsextra och en flaska brännvin. Han tänker inte på situationen i Kambodja eller hur det ska gå med aktierna om DowJones dippar. Han fyller ett syfte, vilket man inte kan säga om många av västvärldens IQ100-salary men som äter tabletter för att hålla den existensiella ångesten stången.

Vi måste sluta tänka i termer av att alla är lika och att alla måste utgå från samma förutsättningar. Det har aldrig varit sant. Vad vi behöver är inte fler smarta människor utan färre människor inom alla områden. Vi måste reducera Jordens population. Det är där striden kommer att stå. Om resurserna.
Probelmet är att "idioterna" TROR dom är smartare och förtjänar bättre och gör INTE som dom blir tillsagda, hade det varit så då hade det inte varit något problem.
Då hade man helt enkelt gjort ett val att antingen plugga och kämpa hårt och "bli smart" eller välja att chilla och bara låta livet "flyta" på
Citera
2025-11-19, 17:51
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Har du en aning om hur stort book tok är på tiktok? Inte i någon tid har alla varit intellektuella. Och många fattiga invandrartjejer har bara tiktokdanser att vara stolta över.

Jag visste att det blivit inne med retro bland unga, men det med böcker hade jag ingen koll på. Det är ju ett gott tecken, det betyder att det gamla kommer tillbaka. Även yngre är trötta på digitaliseringen nu. På Youtube finns nu mängder med klipp upplagda av personer som lagt ner sociala medier eller skärmliv öht och berättar om hur mycket bättre de mår och hur livet fått mer mening.
Citera
2025-11-19, 19:18
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Jag visste att det blivit inne med retro bland unga, men det med böcker hade jag ingen koll på. Det är ju ett gott tecken, det betyder att det gamla kommer tillbaka. Även yngre är trötta på digitaliseringen nu. På Youtube finns nu mängder med klipp upplagda av personer som lagt ner sociala medier eller skärmliv öht och berättar om hur mycket bättre de mår och hur livet fått mer mening.

Det kommer alltid alltid finnas ett fåtal som ser djupare på livet.
Citera
2025-11-19, 20:09
Avstängd
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Idiocracy är en jävligt rolig film 😂

Ja det råder ingen tvekan om att människor med lägre IQ skaffar flera barn.

En av de roligaste! 🤣
Skrattade så jag fick ont i magen första gången jag såg den.
Scenen när de kör ut sina bilar i gladiator-arenan. De andra har mördarbilar.
Han har ett skruttigt vrak med någon gelesnabel på huven som horn.
https://www.youtube.com/watch?v=cLts-sXlLEM
Senast redigerad av UppmarksamhetsHora 2025-11-19 kl. 20:14.
Citera
2025-11-20, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
En av de roligaste! 🤣
Skrattade så jag fick ont i magen första gången jag såg den.
Scenen när de kör ut sina bilar i gladiator-arenan. De andra har mördarbilar.
Han har ett skruttigt vrak med någon gelesnabel på huven som horn.
https://www.youtube.com/watch?v=cLts-sXlLEM

Haha ja den är riktigt fin 😂
Citera
2025-11-22, 06:05
Medlem
sputnik2011s avatar
Vilken ointressant tråd och därför väcker den vårt intresse.
Vad väcker tråden till liv hos dig?
Citera
2025-12-11, 03:01
Medlem
Ja det märks tydligt i vardagen hur illa det är ställt. Folk klarar inte ens att cykla på rätt sida utan cyklar emot trafiken och blir irriterade när de som cyklar rätt, inte flyttar på sig. De flyttar sig heller inte för de som kommer med tung last och gående kan se en som kämpar rakt i ögonen utan att ändå förstå att det är läge att flytta sig.

Vanliga saker som att gå på gångstigar och att cykla på cykelbanor finns inte på kartan utan man går rakt ut i cykelbanan och när det kommer cyklar, står man förfärad och förstår inte varför trots att en vit klar cykel är målad rakt framför en på marken.

Dukan hålla upp en skylt för dem "Gå inte här!" och de går dreglandes rakt på skylten. Har bevittnat folk som gått rakt in i skyltar då de gått åt ett håll och tittat åt ett annat.

Jag har aldrig sett befolkningen så brutalt nerdummad som den är nu. Ytterst irriterande och även skrämmande, hur klarar sig dessa människor i livet med allt man måste kunna för att ens överleva? Samhället blir mer komplicerat dagligen medan folkets intelligens störtdyker i blixttakt.
Citera
2025-12-11, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ColonelBurton
Kortfattat så argumenteras det för att vi fördummas (i ganska rask takt) och numera bör kallas Homo Idioticus hellre än Homo Sapiens. IQ sjunker och har gjort så sedan 1990-talet. Funktionell läskunniget sjunker och sättet vi idag konsumerar media på fördummar oss.

Tester på 730.000 värnpliktiga i Norge utförda mellan 1962 och idag visade på att IQ toppade på de födda 1975 för att sedan falla. Samma trend observerades i liknande undersökningar globalt.

Detsamma gällde som påpekat funktionell läskunnighet och grundläggande vardagsmatematik, i Storbritannien till exempel så klarade inte 1 av 10 att avgöra vad som var det bästa erbjudandet på en tv med ett pris på 250 pund: 10% rabatt eller ett prisavdrag på 30 pund.

I Portugal och Rumänien uppmättes 40% av befolkningen som funktionellt analfabet, i Sverige var siffran 8%. Funktionell analfabetism innebär alltså att man inte är tillräckligt läskunnig för att klara av vardagen och anställningsuppgifter som överstiger en grundläggande nivå. Så illa är det.

I USA var det också riktigt illa: Ungefär 45 miljoner amerikaner bedöms ha en läsnivå under en femteklassare och endast 26% klarade av att skilja på åsikter och fakta i en text.

Orsakerna till detta är i sig själv skrämmande, att scrolla på sin telefon kan enligt studier temporärt sänka ens IQ. Det som jag personligen tyckte var obehagligast var dock författarens egna spekulation (och detta citerar jag verbatim):

Gå gärna och och läs https://www.psychologytoday.com/us/blog/homo-idioticus/202506/the-rise-of-homo-idioticus-are-we-getting-more-stupid

Idiocracy blir en verklighet. Detta skrämmer mig mer än sjukdomar, kärnvapen och okontrollerad invandring kombinerat. Jag mår verkligen dåligt efter att ha läst detta är dessutom helt oförmögen att föreställa mig hur vi vänder den här trenden. Vad anser ni om detta och vad kan göras åt det?

Ja. Att många är mer lågbegåvade än någonsin är uppenbart när man studerar social media och MSM. Å andra sidan är många mer pålästa och utbildade än någonsin. Kanske framtiden kommer bestå av en grupp supersmarta och en grupp totala idioter?
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in