2025-12-10, 19:30
Medlem
Det är en gård i köpingsvik B*nny D*nielsson
Citera
2025-12-10, 19:31
Medlem
Nu forslas djuren bort från gården efter insats från polis och Länsstyrelsen:

https://www.sverigesradio.se/artikel/uppgifter-myndigheter-i-insats-pa-bondgard-i-kalmar-lan?fbclid=iwy2xjawomm1blehrua2flbqixmabzcnrjbmf wcf9pzbaymjiwmzkxnzg4mjawodkyaaeeicmk5_n0y3qwjj-loiwfhork3gdqeuytf5ukml62qr4hbd9fkmb27dsid00_aem_5 cx zsaqasnqbawc4p5hltg

"Under onsdagen pågick en stor myndighetsinsats på en bondgård på Norra Öland. Länsstyrelsen genomförde insatsen, och polis fanns på plats för att hjälpa dem."

EDIT: Enligt Djurrättsalliansen är djuren kvar på gården så denna artikel från SR är felaktig.
Senast redigerad av AnnaChiara 2025-12-10 kl. 20:03.
Citera
2025-12-10, 19:49
Medlem
Samla pengar å kör förbi en kväll med spade.
Citera
2025-12-10, 19:54
Medlem
Lostinliness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Nu forslas djuren bort från gården efter insats från polis och Länsstyrelsen:

https://www.sverigesradio.se/artikel/uppgifter-myndigheter-i-insats-pa-bondgard-i-kalmar-lan?fbclid=iwy2xjawomm1blehrua2flbqixmabzcnrjbmf wcf9pzbaymjiwmzkxnzg4mjawodkyaaeeicmk5_n0y3qwjj-loiwfhork3gdqeuytf5ukml62qr4hbd9fkmb27dsid00_aem_5 cx zsaqasnqbawc4p5hltg

"Under onsdagen pågick en stor myndighetsinsats på en bondgård på Norra Öland. Länsstyrelsen genomförde insatsen, och polis fanns på plats för att hjälpa dem."

Det stämmer tyvärr inte.
Djuren är fortfarande kvar på gården.
Jag kollade djurrättsalliansens sida som fortfarande verkar bevaka det som händer.
Citera
2025-12-10, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinlines
Det stämmer tyvärr inte.
Jag kollade djurrättsalliansens sida som fortfarande verkar bevaka det som händer.

Du har rätt, djuren är kvar såg jag också nu på Djurrättsalliansens facebooksida. Usch, det gör ont i en att tänka på de djuren.
Citera
2025-12-10, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ibraflash
Jag undrar lite varför man slår kor? Har dom en konflikt med bonden?
Om han bara gör det för sin njutnings skull ja då väntar givetvis hårda konsekvenser.
Han är en djurplågare .
Citera
2025-12-10, 20:17
Medlem
Citat:
Det stämmer tyvärr inte.

Som jag sa, djuren som forslats iväg är sålda av bonden inte myndigheterna. De har uttalat sig i tv att det inte finns ett omhändertagande eller förbud att ha djur.
Citera
2025-12-10, 20:20
Medlem
Lostinliness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Du har rätt, djuren är kvar såg jag också nu på Djurrättsalliansens facebooksida. Usch, det gör ont i en att tänka på de djuren.

Sjukt sorgligt.
Nån skrev här tidigare att han slagit ihjäl en massa katter och att de släpat en ko som rasat ur efter en transportbil.
Han och morsan verkar ju vara sadister.
Länsstyrelsen kände tydligen till iaf släpandet innan.
När lammen tystnar känsla.
Citera
2025-12-10, 20:23
Medlem
Lostinliness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia0000
Som jag sa, djuren som forslats iväg är sålda av bonden inte myndigheterna. De har uttalat sig i tv att det inte finns ett omhändertagande eller förbud att ha djur.

Vilken rysare.
Att inte länsstyrelsen sätter förbud. Varför finns den myndigheten ens?
Citera
2025-12-10, 20:34
Medlem
Citat:
Vilken rysare.

Förbud brukar komma efter ett omhändertagande eller fler förelägganden.
Jag tänker rent ekonomiskt och djurens välfärd är det bättre att ge gården chans att avveckla djuren själva . Det är mindre resurser än dra igång ett omhändertagande med polishandräckning, de krävs då djurtransporter, uppstallningshem, veterinärbesiktningar, polisens handräckning, länsstyrelsen personal, och allt slutar i höga fakturor för gården på miljonbelopp om inte mer och med tanke på en familjemedlems dödsfall nyligen ligger det nog press på de att omorganisera och de har ju saknat vettig personal, lätt googling så ser man alla annonser efter djurskötare de lagt ut genom flera månader.

Om de själva får avveckla så fort som möjligt, chansen att sälja djuren, kunna ta allt annat ekonomiskt, kanske omorganisera allt och kanske minska risken att gå i konkurs och då ha hälsan i behåll på resterande familj blir mindre skada. Sedan får man ha åsikter om hur djuren haft det men människor är bara människor och jag tror iaf att det är bättre utan myndigheterna om de görs på det, troligtvis kommer Ls eller barn gjort skriva förelägganden som ska följas och även vid beslut om djurförbud får man en tidsperiod att avveckla alla djur inom. Med tanke på antalet djur så vore de bästa men det är bara så jag tänker.
Citera
2025-12-10, 20:37
Medlem
Är det fastställt vem som gjort vad? Är det han som äger gården eller nån anställd som plågat djuren
Senast redigerad av Kalmartillidie 2025-12-10 kl. 21:28.
Citera
2025-12-10, 20:37
Medlem
Citat:
Vilken rysare.

Att den myndigheten existerar ställer jag mig också frågandes, de saknar kompetens och agerar inte när det verkligen behövs ofta letar de hellre fel på mer välskötta gårdar tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in