Citat:
Ursprungligen postat av
Framtyr
Om du har en så självklart, majoriteten svenskar har dock ej det. Så jag utgår ifrån detta, att mass organisera och skydda hundratusentals människor ifrån städerna i din stuga är opraktiskt..
Jag tror att man rekommenderar fjällstugor för att där finns något att göra på dagarna. Vad gör man i en stuga i skogen? Hugger ved? Det lär man tröttna på efter några dagar så jag tycker myndigheterna tänker klokt med fjällstugor.
Om nu ryzzarna skulle göra kaos med elförsörjningen så är det smart att förebereda elaggregat vid skidliftarna så man kan köra.
Jag tittade på den stpora militär och träningsbas som byggts på Tofta på Gotland. Man har förlagt både manskaps och fordonsbyggnader i en ganska tät klunga och allt verkar plåtbyggnader likt en bondes maskinhallar. Sist invigde de en logistikbyggnad (där man sköter fordon) för över 2 miljarder. Alldeles nära den har man byggt två stora logement och nära dessa finns tora plåtbyggnader där man förvarar stridsfordon.
På Tofta-basen har ryszzen ett smörgåsbord av bombmål. :-)
Det läskiga är om ryzzen använder taktiska kärnvapen mot Gotland. Då går det käpprätt åt helvete för civilbefolkningen!
Färjorna till Gotland är militära mål och används för militärtransporter. Hamnen i Visby är mycket enkelt att slå ut och ligger dessutom mitt inne i ett sk världsarv.
Flygplatsen i Visby är dessutom stridsflygfält och ligger nästan inne i staden. Lasarett och vårdcentraler i Visby ligger nära både hamn och flygfält.
Till och med runt Tofta-basen har det byggts en mängd bostäder genom åren och även nu!!!! De efterblivna kommunalopolitikerna vill bygga så mycket bostäder kring Tofta basen de kan och är missnöjda.
USA har rättighet att bygga bas både i Tofta och vid Visby-flygplats men ännu så länge har ingenting blivit offentligt. Kanske hålls helmligt det med?
En sak är klar: Amerkanska generaler och armechef har uttryckt att Gotrland är som ett osänkbart hangarfartyg för USA. Så nog har amerikanarna haft planer.
Kanske räddas Gotald från USA-trupper pga dess närhet till stridszon - amerikanska soldater kan ju skadas om de är på Gotland vid ett krig.
Ja jösses...