2025-12-09, 18:41
Medlem
Jag stötte på detta ruskiga fall när jag letade efter något helt annat och tycker det förtjänar en tråd här. Är dock osäker pä vilket forum som är lämpligast? Mannen i fråga var definitivt ett brottsoffer och förövaren var hans egen mor.

Han bör ha varit född på 1920-talet och var ett resultat av kärleksaffär som hans mor hade med någon hon inte var gift med. Hon skämdes då för denna oäkting och valde att låsa in honom i en källare.

När han kom in till sjukhuset i Västervik så hade varit inlåst i källaren i över 40 års tid. Mamman dog på 60-talet och då hittades sonen i källaren. Han vägde då 35 kg och var 175 cm lång och hans skägg och hår släpade i golvet.

Museiguiden Stanley Ahl som själv jobbade på sjukhuset när mannen togs in berättar kort i ett klipp ni hittar här :

https://psykmuseet.se/2020/12/stanley-minns-en-instangd-man/

Och jag undrar då, vem var denna man? Och vem var hans mor? Kanske är det en omöjlig uppgift att ta reda på det, journalen är det nog fortfarande sekretess på. Onekligen ett makabert fall.
Citera
2025-12-09, 19:10
Medlem
Intressant fall! Hittar inget när man söker på det. Känns som att det borde ha rönt en viss uppmärksamhet på tiden då det uppdagades. Är ju bland det värsta man hört framförallt när man tänker på tiden offret skulle ha ha varit inlåst.

Framgår väl inte i klippet var detta skulle ha utspelat sig så lär ju bli svårt att söka i tidningsarkiv
Citera
2025-12-09, 19:12
Medlem
Stenballes avatar
Sekretessen ligger på 70 år, så vi får nog vänta ytterligare ett par år innan det går att få svar via journaler.
Citera
2025-12-09, 19:14
Medlem
70 års sekretess gäller i normalfallet. Så kanske om tio år?
Citera
2025-12-09, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KajHansson
Intressant fall! Hittar inget när man söker på det. Känns som att det borde ha rönt en viss uppmärksamhet på tiden då det uppdagades. Är ju bland det värsta man hört framförallt när man tänker på tiden offret skulle ha ha varit inlåst.

Framgår väl inte i klippet var detta skulle ha utspelat sig så lär ju bli svårt att söka i tidningsarkiv

Nej framgår ingen mer precis ort eller så. Jag vet inte heller hur stort upptagningsområde sjukhuset I Västervik hade på 60-talet.
Citera
2025-12-09, 22:59
Medlem
Helt översjuk historia ju. Stackars snubbe. Vore intressant att få veta mer.
Citera
2025-12-10, 06:51
Bannlyst
Sinnessjukt rubbat fall ja, finns även fall där vissa ungdomar isolerar sig i hemmet och får autism.

Men psykiatrin brukar hjälpa dessa, även jag var mycket framför datorn som liten, typ hela dagarna, fick dock mycket mat i magen, och var social ändå.

Bor nu på LSS på grund av det, ett serviceboende, men har lyckats bli jätte social nu.

Isolera inte barn i hemmet framför datorer, eller TVn, ha det som hobby men kom alltid ut ur hemmet också så att man inte blir sjuk.
Citera
2025-12-10, 10:09
Medlem
Finns det inga tidningsartiklar från den tiden, som beskriver fallet?

Det borde ju ha väckt en viss uppmärksamhet då man fann personen i källaren.
Citera
2025-12-10, 10:34
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Finns det inga tidningsartiklar från den tiden, som beskriver fallet?

Det borde ju ha väckt en viss uppmärksamhet då man fann personen i källaren.

Man kan ju kolla i KB?

I Västervik fanns även ett gammalt mentalsjukhus beläget vid dagens Gertrudsvik.
https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4stervik

Mannen låg antagningen inspärrad vid Gertrudsvik.
Citera
2025-12-10, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
...
Mannen låg antagningen inspärrad vid Gertrudsvik.
Troligen inte.
Efter befrielsen (= morsans död) kom han under sjukvård/institution.

De fyrtio åren av källarfängelse var nog i anslutning till morsans privatbostad.
Citera
2025-12-10, 17:50
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Troligen inte.
Efter befrielsen (= morsans död) kom han under sjukvård/institution.

De fyrtio åren av källarfängelse var nog i anslutning till morsans privatbostad.

Jag pratar om att mannen fick "dårhus" som bestraffning efteråt. Eller har jag fått detta om bakfoten?

Myndigheterna på 1960-talet hade en förkärlek att stänga in folk i dårhus..
Citera
2025-12-10, 19:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Efter över 40 år inläst i en källare.

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag pratar om att mannen fick "dårhus" som bestraffning efteråt. Eller har jag fått detta om bakfoten?

Myndigheterna på 1960-talet hade en förkärlek att stänga in folk i dårhus..

Jag ser det inte som en bestraffning.

Efter över 40 år som inlåst i källaren skulle han ha haft mycket svårt att klara sig ute i samhället. Han visste ju inte om någonting annat. Han skulle inte ha kunnat sköta ett eget hushåll. Kunde han överhuvudtaget läsa och skriva?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in