Citat:
Ursprungligen postat av
CC75
Hej Neverhesitate
Gjorde nu en djupare granskning av mina exempel och jag inser att jag har "gått på det"... Jag brukar vara kritiskt men denna gång föll jag... Historien om killen som räddade en kvinna från att bli påkörd är tydligen påhittad enligt vissa källor...
https://www.youtube.com/shorts/tlj-XNdNet0
Vad gäller historien om studenten som räddade en kvinnlig klasskamrat från att kvävas och där hon sedan fick honom reglerad från skolan, där hittar jag idag ingen information om det så inte otroligt att även den storyn var falsk... Falsk eller inte, sådana här klipp spär på mäns dåliga uppfattning av kvinnor men skulden för det ska inte läggas på kvinnokollektivet. Frågan man får ställa sig av vem och varför sådana här storys skapas...
Fem ggr har jag dock personligen fått skit för att ha hållit upp dörren för kvinnor. En gång en regelrätt utskällning där kvinnan stannade upp och skrek att hon som kvinna klarade av att öppna sina dörrar själv och att jag som man inte skulle ha en sådan överlägsen attityd mot kvinnor. Hade aldrig träffat henne innan. Aldrig träffat henne efteråt. Övriga 4 i form av snorkiga kommentarer. Dock har jag hållit upp dörren för kvinnor (och män) mångdubbelt fler ggr utan att ha fått skit för det. Dock är jag idag betydligt mer nonchalant i mitt sätt att hålla upp dörren såvida det inte är någon jag känner.
Jag medger att det är mångdubbelt fler fall där män blivit positivt bemötta när de är vänliga. Problemet är Neverhesitate, att det är minoritetens agerande som styr. Det är deras agerande som formar utvecklingen i samhället då vi människor värderar samt tror på negativa saker i högre grad än positiva.
Om vi ska få bukt med det manshat som idag finns behöver fler kvinnor stå upp för män. Det kan inte komma som en nyhet för dig Neverhesitate att kvinnor har ett betydligt högre förtroendekapital än män. Se bara alla de män som döms oskyldigt för sexövergrepp. Eller döms när det bara är ord mot ord. Nu har dock många kvinnor (mammor till pojkar / män som dömts) börjat protestera mot nuvarande lagstiftning. Det var bl.a. uppmärksammat i Riksdagen för cirka två veckor sedan. En del kvinnor beter sig fruktansvärt illa mot män men män har svårt att försvara sig mot det. En man kommer alltid att förlora mot en kvinna i en diskussion eller om det är bråk. Polisen griper nästan alltid mannen såvida det inte finns tydliga bevis mot kvinnan. Utgångspunkten från samhället idag är att det är mannen som är skyldig. Kvinnan ett oskyldigt offer.
// CC
Hej CC!
Det är lätt att gå på saker speciellt om ens åsikt redan är åt det hållet, det farliga är att sådant sprids och växer sig större och får fler och fler människor att tro på det. Högst troligt är det personer som ogillar kvinnor som drar igång såna rykten.
Kvinnan med utskällningen var uppenbarligen ett psykfall och de andra överspända. Händer det igen så svara att du håller upp dörrar för både män och kvinnor av ren artighet, men om hon hellre vill ha dörren slängd i ansiktet så kan ni passera dörren igen…
Absolut är det så att vi människor är kodade att uppmärksamma negativa saker mer än positiva, men eftersom vi vet det får vi se klart på saken och kämpa för att ge positiva händelser större betydelse.
Skulle jag döma alla män efter de tre värsta jag har mött i mitt liv då skulle jag säga att män är vidriga barnmisshandlare, våldtäktsmän och psykopater. Men jag räknar dem inte ens som män utan som äckliga skitar, för tursamt nog vet jag att det finns många fantastiska män och att de flesta män är helt okej.
Jag håller inte med dig om att kvinnor skulle ha ett större förtroendekapital än män, mitt liv som företagare hade varit oerhört mycket lättare om jag varit man då jag i många fall behövt prestera väldigt väl för att hamna på den förtroendenivå män i branschen har enbart för att de är män.
När det gäller sexuella övergrepp tycker jag du ska titta på fakta istället för att skriva saker som ”alla de män som döms oskyldigt för sexövergrepp”.
Uppskattningsvis enligt forskning är det bara 10-20 % av alla sexualbrott som anmäls, så 80-90 % av alla sexualbrott som begås blir alltså inte ens anmälda.
Av de 10-20 procenten som blir anmälda, är det bara 5 av 100 våldtäkter som leder till fällande dom, så 95 % av de få som ändå blir anmälda går alltså fria.
Att så få anmälningar leder till fällande dom beror på att det oftast är ett brott utan vittnen där ord står mot ord, ofta finns det inga tydliga fysiska skador och förövaren och den misstänkta känner ofta varandra, och beviskravet ”ställt utom rimligt tvivel” är högt (vilket det måste vara för rättssäkerheten men det är en anledning till att de allra flesta våldtäktsmän går fria).
Det krävs ofta teknisk bevisning i form av DNA (vilket ändå inte är tillräckligt då våldtäktsmannen kan hävda att de haft sex men att det var frivilligt) och dokumenterade skador (det är långt ifrån alltid det blir fysiska skador av en våldtäkt), och de utsatta känner skam och är chockade vilket gör att många inte gör de rättsmedicinska undersökningarna i tid om ens alls. Många som gjort anmälan drar också tillbaka anmälan, av rädsla för att inte bli trodd, rädsla för förövaren, och för att det är en traumatisk upplevelse att gå igenom processen där kvinnan blir ifrågasatt.
Nej, en man förlorar absolut inte alltid mot en kvinna i en diskussion eller vid ett bråk. Vad är det som får dig att tro det? Den överlägsna fysiska styrka mannen har ger honom istället en fördel både vid diskussioner och bråk.
När det gäller sexualbrott och grov misshandel ÄR mannen ofta den skyldiga och inte kvinnan, trots det är det alltså väldigt få män som döms för brotten de begått.