2025-12-10, 14:06
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia0000
Eftersom de är en så stor besättning har inte LS resurser att omhänderta alla och placera om de utan då hamnar alla till slakt, standardförfarande

Men då har de gett bonden ett val och ekonomiskt är det enklast att bonden får sälja själv och avvecklas. Annars ska myndigheterna ta alla kostnader som kommer sätta ägaren i konkurs då de är så höga utgifter när de räkningarna kommer efter ett omhändertagande av myndigheten.

Okej då kanske bara Länsstyrelsen är där för att kontrollera att djuren säljs och polisen är där som stöd åt Länstyrelsens personal.
Citera
2025-12-10, 14:07
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J0pen
"Slaktbilar" kör djur mellan olika gårdar också dessuton hjälper många slakterier till att förmedla djur mellan bönderna.

Det är dessutom en stor risk att ta in nya djur i en besättning, både för sjukdomar och skador.

Precis. Det är väl samma typ av transportbilar oavsett om de ska till slakt eller transporteras till en annan gård.
Citera
2025-12-10, 14:09
Medlem
Äcklig djurplågare, hoppas från djupet av mitt hjärta att han kommer få mycket mycket hat o h svårigheter i livet
Citera
2025-12-10, 14:09
Medlem
versalers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Ja jag ser också att dom slår kon, och har inte sagt något annat.
Du får nog läsa om det jag skrivit.

Du skrev slagen med citationstecken…
Citera
2025-12-10, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Okej då kanske bara Länsstyrelsen är där för att kontrollera att djuren säljs och polisen är där som stöd åt Länstyrelsens personal.

Skulle tippa på det. Brukar kunna vara så
. Vet andra gårdar som tragedi uppdagats då har de varit ett samarbete för att hjälpa ägare att avveckla istället för att de ska bli ännu värre. Vet ett fall i Småland där man hittade en bonde död då var de många som chockades men där blev det ett gemensamt myndighetsarbete med Arla och LRF. Några år sedan men allt var en tragedi som uppdagats där de t.o.m djur hade dött.

En familj i stor kris och sorg var anledningen DÅ, nu vet man inte så mycket mer än de som framkommit
Citera
2025-12-10, 14:14
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av versaler
Du skrev slagen med citationstecken…
Ok, min otydlighet.
”Slagen” därför att personen också använder gödselskrapan på andra sätt.
Citera
2025-12-10, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muckboots
Det här måste ha pågått i många många år.
Det är en gård där son och far jobbar...
Sonen tagit över.
Djuren har samma beteende idag som för 20 år sen såklart.
Det är inte så att man börjar plåga djur eller misshandla djur brutalt helt plötsligt bara en dag...
Det är sadister av det vidrigaste slag.
Sådana här människor kommer alltid undan på nått märkligt sätt.
Hur kommer det sig att ingen misshandlar sönder dem?
De kommer förmodligen hitta ny köpare till sin mjölk.
De kommer inte lägga ner.
De kommer hitta luckor i lagen och de får försvarare som kommer försvara dem in i det längsta.
Så jävla vidrigt!!!!
Hur kan de ens vilja bo kvar?
Hur kan de ens gå ut och möta folk på stan/byn?
Jag skulle ta livet av mig om jag blev påkommen med att stå och hoppa och sparka djur, eller slå dem så mycket att skaftet går av - ofta!
De erkänner till och med det och skämtar om att han som slår djuren så hårt att de går av, han får betala skaften själv...
Blir så äcklad av att dessa människor.
Helt overkligt att detta har kunnat pågå så länge då myndigheter dessutom vetat om det.
Lika vidrigt att låta det pågå.

Vad jag vet så finns det inga andra mejerier än arla som hämtar mjölk på Öland
Citera
2025-12-10, 14:22
Medlem
Mommysnewtitss avatar
Citat:
Eftersom de är en så stor besättning har inte LS resurser att omhänderta alla och placera om de utan då hamnar alla till slakt, standardförfarande

Men då har de gett bonden ett val och ekonomiskt är det enklast att bonden får sälja själv och avvecklas. Annars ska myndigheterna ta alla kostnader som kommer sätta ägaren i konkurs då de är så höga utgifter när de räkningarna kommer efter ett omhändertagande av myndigheten.

När länsstyrelsen är inkoppling så är det ett omhändertagande.
Kossorna placeras ut, antingen tillsammans eller så delas dom upp, på hemliga ställen.
Både hos andra bönder men även häststall, där det finns plats med andra ord.

Kossor som är i för dåligt skick, avlivas givetvis. Ägaren får stå för dessa kostnader i efterhand.
Det är absolut inget standardförfarande att alla avlivas.

Att ägaren har fått möjlighet att frivilligt sälja kossorna är bara skitsnack!
Citera
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Skulle tippa på det. Brukar kunna vara så
. Vet andra gårdar som tragedi uppdagats då har de varit ett samarbete för att hjälpa ägare att avveckla istället för att de ska bli ännu värre. Vet ett fall i Småland där man hittade en bonde död då var de många som chockades men där blev det ett gemensamt myndighetsarbete med Arla och LRF. Några år sedan men allt var en tragedi som uppdagats där de t.o.m djur hade dött.

En familj i stor kris och sorg var anledningen DÅ, nu vet man inte så mycket mer än de som framkommit

Okej, ja man förstår ju att Länsstyrelsen inte har en egen bondgård att ta djuren till så de hjälper väl bara till att avveckla.
Citera
Medlem
ScheriffenIRomas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Det är slaktbil som transporterar bort såg jag… fyfan.😭 så dom ska ta livet av alla kor pga detta? Kan domningen flyttad till bättre hem istället…😔

De hade gått till slakt förr eller senare ändå.
Ibland frågar jag mig vad som är värst…; att skicka lidande djur till slakt eller att slakta boskap som får gå ute, har en vänlig bonde och har det allmänt toppen.

Livet innebär lidande osv osv.
Off topic:
Tänker på nietzsche och hästen.
Citera
2025-12-10, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mommysnewtits
När länsstyrelsen är inkoppling så är det ett omhändertagande.
Kossorna placeras ut, antingen tillsammans eller så delas dom upp, på hemliga ställen.
Både hos andra bönder men även häststall, där det finns plats med andra ord.

Kossor som är i för dåligt skick, avlivas givetvis. Ägaren får stå för dessa kostnader i efterhand.
Det är absolut inget standardförfarande att alla avlivas.

Att ägaren har fått möjlighet att frivilligt sälja kossorna är bara skitsnack!

Varför har do inte LS ett omhändertagande beslut och bara offentlig befogad kontroll?
De står i diarium hos länsstyrelsen sekretessbelagd rapport
Citera
2025-12-10, 14:26
Medlem
Mommysnewtitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Okej, ja man förstår ju att Länsstyrelsen inte har en egen bondgård att ta djuren till så de hjälper väl bara till att avveckla.

Läs mitt svar ovanför.
Jag vet inte vad Felicia0000 har fått sina skeva uppgifter ifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in