2025-12-10, 12:07
Medlem
Onan-erarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobbeskinhead
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1431959

Socialdemokraterna lyckades ju utrota fattigdomen, men nu växer ett hårdare klimat fram där de rika har för mycket och de fattiga för lite. Är det nyliberalismens fula tryne som åter visar sig? Är Fattig-Sverige tillbaka för att stanna?

Japp, är du inte född i en rikemanssläkt så får du skylla dig själv. Okej nu väljer man ju inte sina föräldrar tyvärr men ändå....
Citera
2025-12-10, 12:57
Medlem
Vet inte exakt hur det politiska påverkar för gemene man, men jag kör två jobb för att få mat på bordet, frun är sjukskriven.

Jag har alltid haft låg lön, oavsett regering. Däremot var det dyrare diesel osv under såssetiden, men nu är maten fy helvetet dyr istället.

Men man har väl lite eget ansvar också, jag har dåligt jobb och försöker byta till ett jobb som ger högre lön, och dessa bitar har ju noll relevans med regeringen.
Citera
2025-12-10, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Vet inte exakt hur det politiska påverkar för gemene man, men jag kör två jobb för att få mat på bordet, frun är sjukskriven.

Jag har alltid haft låg lön, oavsett regering. Däremot var det dyrare diesel osv under såssetiden, men nu är maten fy helvetet dyr istället.

Men man har väl lite eget ansvar också, jag har dåligt jobb och försöker byta till ett jobb som ger högre lön, och dessa bitar har ju noll relevans med regeringen.
Att a-kassan sänks samtidigt som det råder en hög arbetslöshet är ju något som kan påverka hushållens ekonomi.
Citera
2025-12-10, 13:06
Medlem
Citat:
Att a-kassan sänks samtidigt som det råder en hög arbetslöshet är ju något som kan påverka hushållens ekonomi.

Joo, möjligen, men de som nyttjar a-kassa är ju arbetsföra och har då själva ansvar att lösa den biten.
Citera
2025-12-10, 13:18
Medlem
Storstadskatts avatar
Citat:
Muslimer firar inte jul.
jag känner många muslimer. Och de firar jul med oss. Även om de inte har samma tro så vill de gärna ha julklappar och firandet. Och alla muslimska ungar vill jo ha julklappar då deras vänner får det! Sen att föräldrarna prioriterar annat får stå för dem.
Man måste lära sig att rätta sin mun efter plånboken. Inga dyra Iphones, sigaretter och annat som de lägger pengar på. Jag har firat jul med många muslimer både från Bosnien och Turkiet mf. I jobbet visserligen, men extra bidrag till Jul ville alla ha. I jobbet som socialarbetare har jag mött väldigt många.
Citera
2025-12-10, 13:30
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Joo, möjligen, men de som nyttjar a-kassa är ju arbetsföra och har då själva ansvar att lösa den biten.

Jag håller med dig. Alla har samma möjligheter och utbilda sig i sverige och det finns mängder med jobb att söka men istället sitter folk och scrollar tiktok, facebook och insta och tycker synd om sig själv. Givetvis har de alla streamingtjänster och nya telefoner men sitter sen och gnäller över att de inte har råd.

För att hitta ett jobb måste man i land vara beredd att pendla eller i värsta fall flytta men det är aldrig något som inte går att lösa.

Alla invandrare räknar jag inte ens in här för de ska inte vara här i landet och tycka att de ska ha mer bidrag.
Citera
2025-12-10, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosEstevez
Bra, en politik där människor får ta eget ansvar över sina livsöden är en sund politik.
Det kan låta hårt men så har det funkat i alla (tidigare) tider. De ansvarslösa/ idioterna sållas bort👌

Det skulle ju fungera i ett land som har jobb till de flesta.

Men det fungerar inte i ett land som sverige där det är svinhög arbetslöshet på 10% eller mer när vi räknar bort låtsasjobb som bara görs för statistiken)

Det ökar bara på kriminaliteten om folk inte ens kan leva någorlunda normalt på bidrag.
Citera
2025-12-10, 14:01
Avslutad
Citat:
Bra, en politik där människor får ta eget ansvar över sina livsöden är en sund politik.
Det kan låta hårt men så har det funkat i alla (tidigare) tider. De ansvarslösa/ idioterna sållas bort👌

¨hade hållit med dig om vi levt i ett samhälle som inte tar över 70% av ens lön i diverse olika skatter.

fast å andra sidan så vet alla att dessa gnälliga fattiglappar är till 99% svartskallar som bara vill ha mer, så orka bry sig. de firar för fan inte ens jul, men de ljuger ju om konvertering till kristendomen för att slippa utvisning, så då går det helt i linje med att ljuga om hjälp inför julen också.

"stöd för julklappar"? hur jävla hunsade är vi som samhälle? för helvete. vi behöver gulag här, för det saknas helt disciplin.
Citera
2025-12-10, 14:19
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1431959

Socialdemokraterna lyckades ju utrota fattigdomen, men nu växer ett hårdare klimat fram där de rika har för mycket och de fattiga för lite. Är det nyliberalismens fula tryne som åter visar sig? Är Fattig-Sverige tillbaka för att stanna?

Ja man skulle kunna säga att det fattiga Sverige är tillbaka eller har varit det de senaste tre-fyra åren och då blivit bara enbart mycket värre sedan Tidö-bögarna kom till makten.

Men när de åker väck nästa år jag hoppas på att vänstern och Socialdemokraterna kanske till och bygga upp Sverige igen så det blir mer rättvist.
Det är inte meningen att miljonärer och miljardärer ska kunna sitta där och utnyttja fattiga människor som har under existensminimum.

Hela tiden så kan man kan läsa fler och fler människor som har svårt för att få ekonomin att hålla ihop. Och det enda som regeringen kommer med är nya hotelser om att alla ska arbeta och alla ska sköta sig.
Det ska inte finnas någon fattig arbetslös eller sjuk människa i Sverige utan svenska folket ska blii de friskaste i hela världen.

Rösta rätt rösta rött!
Så får vi borgar svinen på fall
Citera
2025-12-10, 14:27
Medlem
Citat:

Antalet som uppbär försörjningsstöd (socialbidrag) har sjunkit de senaste åren. Åtta år i rad, med en svag uppgång i fjol. Så motivet att uttala sig som man gör i artikeln måste vara ett annat än att det blir fler fattiga.
Citera
2025-12-10, 14:28
Medlem
SmygerOmkrings avatar
Citat:

Haha, den här politiken har ju gjort motsatsen, fler människor blir beroende av frivilligorganisationer (som får statliga bidrag) och i förlängningen staten i form av olika bidrag (socialen, försäkringskassan, etc).
En halv miljon människor öppet arbetslösa som är beroende av staten för att gå runt låter inte sunt.
Citera
2025-12-10, 14:34
Medlem
Gingers avatar
Matteus 25

Amen säger jag er: Allt vad ni inte har gjort för en av dessa minsta, det har ni inte heller gjort för mig. Och dessa skall gå bort till evigt straff, men de rättfärdiga till evigt liv.

Ta hand om de fattiga och hungriga nu och peka inte finger
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in