2025-12-10, 11:36
Medlem
Dumdrygs avatar
– Det är inte vårt ärende, men vi är där och biträder en annan myndighet. Det är inget polisiärt ärende, säger Patric Fors, presstalesperson på polisen.

Plockar inte polisen in honom för djurplågeri?

Det är fängelse upp till två år i straffskalan för djurplågeri och fyra år för grovt djurplågeri.

https://www.tv4.se/artikel/4xvtVCFQrfB6czJ2aB7TDB/insats-pa-gard-efter-avsloejande-om-vald-mot-kor
Citera
2025-12-10, 11:36
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Djur har transporterats bort från gården, fler håller på att transporteras bort i detta nu och fler ska transporteras bort.

Bättre de hade transporterat bönderna till ett fängelse.

Men, lugnt nu när djuren får det bättre.
Citera
2025-12-10, 11:39
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Bättre de hade transporterat bönderna till ett fängelse.

Men, lugnt nu när djuren får det bättre.

Korna kanske avlivas.
Citera
2025-12-10, 11:42
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
– Det är inte vårt ärende, men vi är där och biträder en annan myndighet. Det är inget polisiärt ärende, säger Patric Fors, presstalesperson på polisen.

Plockar inte polisen in honom för djurplågeri?

Det är fängelse upp till två år i straffskalan för djurplågeri och fyra år för grovt djurplågeri.

https://www.tv4.se/artikel/4xvtVCFQrfB6czJ2aB7TDB/insats-pa-gard-efter-avsloejande-om-vald-mot-kor

Det kommer. Han är anmäld för djurplågeri så han får sitt i slutändan.
Citera
2025-12-10, 12:04
Medlem
Dumdrygs avatar
Men vad är det för psykfall?

"2024 ringdes en anmälan in till länsstyrelsen om att ägaren till gården hade kört en last med nötdjur i hög hastighet. I länsstyrelsens anteckningar står det: “Två nötkreatur ramlade ur och kördes över. Den ena reste sig men den andra avled och släpades i ett rep längs vägen tillbaka till gården.”

https://djurrattsalliansen.se/nyheter/kor-misshandlas-pa-svensk-mjolkgard/
Citera
2025-12-10, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cikador
Han finns ju även på lexbase, någon betalande som kan se vad han är dömd för tidigare ?

Jag har hört att han blev tagen av polisen utanför systembolaget
Citera
2025-12-10, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Är det Benny man ser på filmen, eller är det hans numera bortgångne far?

Jag tycker det ser ut som en gubbe 65+ på filmen..

Han gick bort innan videon spelades in
Citera
2025-12-10, 12:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Amygdala93
Finns så mycket substitut till kött och andra animaliska produkter idag att jag har svårt att förstå varför folk inte skulle kunna bli veganer eller åtminstone vegetarianer. Det är en så liten uppoffring som gör att du slipper bidra till eventuell misär och misshandel.

Så vilken gård på Öland är det?

https://www.hitta.se/kartan!~56.92025,16.82225,17.122079932142338z/tr!i=2i1pFQOL/search!i=~xPZ--OO1H!q=Benny%20Danielsson%20Norra%20Norrbyv%C3%A4g en%2014%20K%C3%B6pingsvik!t=single! st=prv!ai=~xPZ--OO1H!aic=56.92015:16.82228/tileLayer!l=1?search=Benny%20Danielsson%20Norra%20 Norrbyv%C3%A4gen%2014%20K%C3%B6pingsvik&st=single& sst=prv&sids=~xPZ--OO1H&srb=0&_gl=1*1qqcngu*_up*MQ..*_ga*MjEzODUxODU0 LjE3NjUzNjY1Mjk.*_ga_JNGVTZCC37*czE3NjUzNjY1Mjgkbz EkZzAkdDE3N jUzNjY1MjgkajYwJGwwJGgw
Citera
2025-12-10, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Djur har transporterats bort från gården, fler håller på att transporteras bort i detta nu och fler ska transporteras bort.

Det är slaktbil som transporterar bort såg jag… fyfan.😭 så dom ska ta livet av alla kor pga detta? Kan domningen flyttad till bättre hem istället…😔
Citera
2025-12-10, 12:43
Medlem
Det här måste ha pågått i många många år.
Det är en gård där son och far jobbar...
Sonen tagit över.
Djuren har samma beteende idag som för 20 år sen såklart.
Det är inte så att man börjar plåga djur eller misshandla djur brutalt helt plötsligt bara en dag...
Det är sadister av det vidrigaste slag.
Sådana här människor kommer alltid undan på nått märkligt sätt.
Hur kommer det sig att ingen misshandlar sönder dem?
De kommer förmodligen hitta ny köpare till sin mjölk.
De kommer inte lägga ner.
De kommer hitta luckor i lagen och de får försvarare som kommer försvara dem in i det längsta.
Så jävla vidrigt!!!!
Hur kan de ens vilja bo kvar?
Hur kan de ens gå ut och möta folk på stan/byn?
Jag skulle ta livet av mig om jag blev påkommen med att stå och hoppa och sparka djur, eller slå dem så mycket att skaftet går av - ofta!
De erkänner till och med det och skämtar om att han som slår djuren så hårt att de går av, han får betala skaften själv...
Blir så äcklad av att dessa människor.
Helt overkligt att detta har kunnat pågå så länge då myndigheter dessutom vetat om det.
Lika vidrigt att låta det pågå.
Citera
2025-12-10, 13:06
Medlem
Piipiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla
Är väl denna profil?

https://www.facebook.com/b*nny.k.danielsson

*=e

När jag trycker på länken står de ”möjligt att länken är trasig eller att sidan har tagits bort” får inte upp något när jag söker på hans namn heller, funkar de för andra?
Citera
2025-12-10, 13:14
Medlem
TokyoBarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piipiii
När jag trycker på länken står de ”möjligt att länken är trasig eller att sidan har tagits bort” får inte upp något när jag söker på hans namn heller, funkar de för andra?

Ja, muppen har fortfarande öppen sin Facebook, är han med kåpor, solglasögon och keps på sin profilbild.

Från Borgholm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in