2025-12-10, 08:35
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeverForgetKirk
6 dagar kvar på en auktion och två personer tävlar om vem som ska ha det högsta budet. Varför? Allt som spelar roll är vem som har det högsta budet sista sekunden på annonsen, inte 6 dagar före. Allt ni gör är att höja priset för det ni tänker köpa och jag förstår inte psykologin bakom.

Någon som kan förklara?
Det är smarta människor som gör det.
Om alla vore som dig så skulle inte handleln fungera.
Folk skulle få så dåligt betalt att det skulle kollapsa.
Citera
2025-12-10, 08:38
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blizzards
När skall annonsen sluta då? Om alla vill ha varan? Har man tur så vinner man.

Det ska sluta när sista budet är lagt givetvis.

Så jag håller med om att det är konstigt förfarande att inte ett nytt bud förlänger tiden. Nu kan de finnas de som skulle lagt ytterligare bud om de hunnit med men inte hann för att skiten stängde. Så korkat att man storknar.
Citera
2025-12-10, 08:40
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Det är smarta människor som gör det.
Om alla vore som dig så skulle inte handleln fungera.
Folk skulle få så dåligt betalt att det skulle kollapsa.

Det argumentet lät konstigt. Varför skulle det kollapsa för?
Citera
2025-12-10, 08:48
Medlem
Sinraths avatar
Folk som tänker "Vi lägger X så får vi se" sen kommer nästa som tänker likadant, BAM då är automatiska "maxbud" grejen igång där båda budar över varandra lite åt gången tills man når högsta maxbudet.

Säljare som trissar upp priserna med andra konton eller vänner.

Det som stör mig mest är "lägsta bud ej uppnått" utan att det STÅR vad det förbannade lägsta budet får vara! Det är en auktion! Inte en jävla blocket annons. Har man fast pris får man fan skriva ut det.

"Köp är bindande" Jo tjena, en röd smiley i mina omdömen ajajaja..
Citera
2025-12-10, 08:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Varorna säljs ju för vad folk tycker de är värda, det är ju en auktion ju, annars finns blocket.

Precis, tanken är att man budar in i det sista, amerikaner i USA gör detsamma i verkliga livet. 20dollar, 50dollar, 100dollar, såld! till högsta in i det sista.

Dessutom gör man det som en rolig grej när man budgivar, vinner man så vinner man, man går efter intresset på varan som du säger, inte efter vad varan är värd, alla gillar olika varor ändå och har olika prisvärderingar på varan.

Sedan om man vinner varan eller inte det pris man vill avgörs in i det sista, man står för budet också man lägger.

Ta detta som exempel,

https://www.tradera.com/item/342279/705843440/intenso-4tb-extern-harddisk

Den kanske inte är värd för mig som det står i högsta budet, men för någon annan är den kanske det och dom vill vinna varan.

Men att man inte har rätt att buda in i det sista, det håller jag inte med om, när det finns sekunder kvar då kan man budgiva och vinna.

Även i början kan man budgiva och lägga sitt maxbud, både i början och sedan mot slutet.
Citera
2025-12-10, 08:49
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det argumentet lät konstigt. Varför skulle det kollapsa för?
Folk vill ju inte betala mer än lägsta möjliga pris.
Men folk gillar auktioner. Det är som lotteri typ.
Ett folknöje.

Om folk skulle vara helt inställda på att få sakerna till bättre pris så skulle ingen buda innan sista tre sekunderna.
Folk skulle missa att buda
Men ännu mer allvarligt är att folk skulle inte veta vad som är attraktivt.
Ingen vill köpa något som ingen annan vill ha.
Senast redigerad av Grisus-Kristus 2025-12-10 kl. 08:58.
Citera
2025-12-10, 08:53
Bannlyst
Tradera borde införa en regel att alla varor börjar på 1kr, 10kr eller 100kr för vissa grejor tycker jag i och med att de har många användare så priset kommer inte sluta för lågt ändå, de kanske ökar försäljning på tradera också då.

Att fler vill sälja sina varor, och fler lägger bud. Ökar ju köpskyddet också, och generar pengar.

Börjar varan på 1000kr för en varan som redan kostar 1000kr i affären, vem vill lägga bud? Folk är inte dumma liksom.
Senast redigerad av Blizzards 2025-12-10 kl. 08:56.
Citera
2025-12-10, 08:56
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
det är konstigt förfarande att inte ett nytt bud förlänger tiden. Nu kan de finnas de som skulle lagt ytterligare bud om de hunnit med men inte hann för att skiten stängde. Så korkat att man storknar.
Det kan verka dumt, men i slutändan handlar det om att få så bra betalt som möjligt.
Dom lär ju jobba på att tänka ut hur det fungerar med det .
Vad bästa sättet att få in kunder som spenderar mycket tid och pengar på hemsidan.
Citera
2025-12-10, 09:00
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Det kan verka dumt, men i slutändan handlar det om att få så bra betalt som möjligt.
Dom lär ju jobba på att tänka ut hur det fungerar med det .
Vad bästa sättet att få in kunder som spenderar mycket tid och pengar på hemsidan.

Men du förhindras ju att få så bra betalt som möjligt när vissa inte hinner lägga sitt "sista bud".
Citera
2025-12-10, 09:05
Bannlyst
Citat:
Men du förhindras ju att få så bra betalt som möjligt när vissa inte hinner lägga sitt "sista bud".

Därför finns köp nu också på vissa varor,

Köp min vara för 800kr, eller börja budgiva från 1 KR, osv, varan är värd mer än 800kr men köp nu brukar fungera för vissa, de lyckas få betalt ändå.

Börjar man buda 1kr, kan man ändå vinna varan för 500kr. Om man lägger sitt maxbud som de sa i början av tråden.
Citera
2025-12-10, 09:06
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Kanske. Säkerligen är det så i enskilda fall.
Frågan är hur det ligger till i långa loppet.
Det är psykologi. Man vill ju ge folket lagom med intryck att goda chanser till bra priser finns.
Man vill få så mycket kunder som möjligt.
Auktioner ska vara roligt också.
Citera
2025-12-10, 09:38
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Tradera låter som ett riktigt tillhåll för bedrägeri och bedragare. Det är väl ex. bara att två, eller flera stycken går samman och samarbetar? Dvs. man budar och köper in en vara och sedan påstår man denna vara defekt och då betalar tradera ut en ersättning till köparen. Om nu denne samarbetar med säljaren och de får ut pengar från Tradera på denna försäkring som de tillhandahåller så är det ju win-win för bedragarna - de får försäkringspengar som de kan dela på och har varan kvar, som de därtill kan sälja igen. Behöver väl inte ens ha en legitim vara (bara påstå detta)? Kollar Tradera varorna innan transaktionerna genomförs?

Missar jag något här? Troligtvis gör jag det - har jobbat natt så inte helt pigg, skyller jag på...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in