Citat:
Jag för min del har hela tiden antagit att CIVIL starlink alltid varit och alltid kommer att vara olönsamt. (Och faktiskt alltid kommer att BEHÖVA vara olönsamt!)
Istället tror jag Musk anade/spekulerade i att US Armed Forces skulle vara intresserade av något som i deras värd är jättebilligt (bang for the bucks) även när de blev fakturerade "orimliga" belopp om de betraktas av den civila satellit- och telekombranschen.
Istället tror jag Musk anade/spekulerade i att US Armed Forces skulle vara intresserade av något som i deras värd är jättebilligt (bang for the bucks) även när de blev fakturerade "orimliga" belopp om de betraktas av den civila satellit- och telekombranschen.
Jag vet inte om jag tror på det. Jag har svårt att se att militären skulle vara intresserad nog för att betala orimliga belopp för den typen av satellit-internet som Starlink erbjuder. Den amerikanska militären har redan andra sätt att kommunicera på som fungerar hyggligt. Och Starlink har nackdelen att det inte är något "hårt" system, i ett riktigt krig skulle en kompetent fiende snabbt rosta alla satelliterna och likvidera hela systemet.
Sedan verkar ju Musk själv inte vara särskilt mycket för militära kunder. En av de saker som Starlink gör bra är att hålla kontakten med långdistansdrönare. Som Ukraina-kriget har visat finns det en fin nisch där som Starlink skulle kunna fylla. Men Musk förbjuder det av oklara skäl. Hade han velat visa på systemets förträfflighet hade han rimligtvis låtit det göra det som det är bäst på.
Citat:
Och Musks egentliga ambition tror jag inledningsvis var att han I SPACEX behövde en trogen kund som betalade "tillräckligt" för ett system av begagnade uppskjutningsraketer (och en kund vars verksamhet inte stog och föll med en och annan förlorad nyttolast).
För att kunna flytta "Reusable Launch System" från framtidsdrömmar till den faktiska verkligheten.
För att kunna flytta "Reusable Launch System" från framtidsdrömmar till den faktiska verkligheten.
Här håller jag däremot med helt och fullt. Det må finnas en del tveksamheter kring Starlink men det är tveklöst sant att det kräver väldigt många raketuppskjutningar. För någon som gillar att skjuta upp raketer, till exempel för att han vill ha mängdträning i raketuppskjutningar, passar Starlink som hand i handske. Satelliterna är förhållandevis billiga och Starlink har genererat intäkter i princip från dag ett även om det antagligen fortfarande inte täcker kostnaderna. Som ett sätt att skapa efterfrågan på fler raketuppskjutningar tror jag att det fungerar alldeles utmärkt.

.....