2025-02-13, 11:16
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Jag för min del har hela tiden antagit att CIVIL starlink alltid varit och alltid kommer att vara olönsamt. (Och faktiskt alltid kommer att BEHÖVA vara olönsamt!)

Istället tror jag Musk anade/spekulerade i att US Armed Forces skulle vara intresserade av något som i deras värd är jättebilligt (bang for the bucks) även när de blev fakturerade "orimliga" belopp om de betraktas av den civila satellit- och telekombranschen.

Jag vet inte om jag tror på det. Jag har svårt att se att militären skulle vara intresserad nog för att betala orimliga belopp för den typen av satellit-internet som Starlink erbjuder. Den amerikanska militären har redan andra sätt att kommunicera på som fungerar hyggligt. Och Starlink har nackdelen att det inte är något "hårt" system, i ett riktigt krig skulle en kompetent fiende snabbt rosta alla satelliterna och likvidera hela systemet.

Sedan verkar ju Musk själv inte vara särskilt mycket för militära kunder. En av de saker som Starlink gör bra är att hålla kontakten med långdistansdrönare. Som Ukraina-kriget har visat finns det en fin nisch där som Starlink skulle kunna fylla. Men Musk förbjuder det av oklara skäl. Hade han velat visa på systemets förträfflighet hade han rimligtvis låtit det göra det som det är bäst på.

Citat:
Och Musks egentliga ambition tror jag inledningsvis var att han I SPACEX behövde en trogen kund som betalade "tillräckligt" för ett system av begagnade uppskjutningsraketer (och en kund vars verksamhet inte stog och föll med en och annan förlorad nyttolast).
För att kunna flytta "Reusable Launch System" från framtidsdrömmar till den faktiska verkligheten.

Här håller jag däremot med helt och fullt. Det må finnas en del tveksamheter kring Starlink men det är tveklöst sant att det kräver väldigt många raketuppskjutningar. För någon som gillar att skjuta upp raketer, till exempel för att han vill ha mängdträning i raketuppskjutningar, passar Starlink som hand i handske. Satelliterna är förhållandevis billiga och Starlink har genererat intäkter i princip från dag ett även om det antagligen fortfarande inte täcker kostnaderna. Som ett sätt att skapa efterfrågan på fler raketuppskjutningar tror jag att det fungerar alldeles utmärkt.
Citera
2025-02-15, 12:47
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Tycker du att det var bättre tidigare, när USA måste be ryssarna om hjälp att skjuta upp sina astronauter? Att tillhandahålla något som USA inte längre klarar av fixa på egen hand är inte "manipulation".

Detta är ju ren desinformation.

Vad som egentligen hände är följande:

1. När kriget bröt ut i februari 2022 lät Musk den ukrainska krigsmakten använda Starlink GRATIS, alltså utan att betala för sig. Som många andra i väst var Musk dåligt insatt, och trodde att konflikten bara var ryssarnas fel.

2. I oktober 2022 hade Musk dock läst på om Ukraina, och föreslog en fredsplan som gick ut på att Ukraina skulle bli neutralt, Ryssland behålla Krim, och nya, internationellt övervakade folkomröstningar i de övriga oblasterna. Alltså betydligt bättre villkor för Ukraina än de som nu diskuteras:

https://twitter.com/elonmusk/status/1576969255031296000

3. Nassarna i Kiev gillade inte detta inhopp i debatten och satte upp Musk på sin dödslista Myrotvorets:

https://twitter.com/EvaKBartlett/status/1580921221310341120

4. Musk blev (fullt begripligt) sur över det och sa att ska det vara på det viset så får ukrainarna i fortsättningen betala för sig, som övriga kunder.

5. Pentagon hoppade då in och sa: Vi betalar!

6. Sagt och gjort. Pentagon tog över driftansvaret för Starlink i Ukraina. On du har några klagomål på Starlink i Ukraina bör du alltså vända dig till Pentagon, inte Musk.

Tilläggas bör att Starlink är blockerat i Ryssland. Om ryssarna trots det lyckas använda det beror det på att de har bra hackers.

P.S. Svarade i Starlinktråden eftersom inlägget mest kom att handla om Starlink.
USA var tvungna att betala ryssarna för uppskjutningar eftersom Musks beskyddare Jurvetson köpt Obama att lägga ned rymdfärjorna så Musk kunde ta över.

Musk säljer Starlink till ryssarna. CNN och andra har rapporterat. Han har varit i kongressförhör om det.

http://www.snowleopard.info/global/wp-content/uploads/2024/04/starlink_ukraine_russia_war_musk_spacex_drones_01. jpg

Musk stänger Starlink för Ukraina:

Citat:
Elon Musk ordered Starlink to be turned off during Ukraine offensive, book says

https://www.theguardian.com/technology/2023/sep/07/elon-musk-ordered-starlink-turned-off-ukraine-offensive-biography

Musk har föreslagit omröstning i Donbas vilket skulle ge området till ryssarna.

Musk har köpt Trump som ger Donbas till ryssarna I fredsavtal.

Mueller visade att 2016 hjälpte ryssarna Trump vinna. Trump tillsatte Musk.

Trump är köpt för miljardbelopp under valrörelsen. Musk köpte även röster åt Trump. Musk och Putin sköter affärerna:

Citat:
Elon Musk’s Secret Conversations With Vladimir Putin
Regular contacts between world’s richest man and America’s chief antagonist raise security concerns; topics include geopolitics, business and personal matters

https://www.wsj.com/world/russia/musk-putin-secret-conversations-37e1c187

Musk har köpt Trump som säger att rysshatet är en vänsterkomplott och kriget är Bidens fel.

Citat:
I’m not looking to hurt Russia. I love the Russian people, and always had a very good relationship with President Putin and this despite the Radical Left’s Russia, Russia, Russia HOAX.

Let’s get this war, which never would have started if I were President, over with
https://truthsocial.com/@realDonaldTrump/posts/113872782548137314

USA:s etablissemang har sålt ut till Musk. USA kan inte längre skjuta upp astronauter förutom med ryska motorer på Atlas. USA har sålt ut till rysskramaren Musk som köpt presidenten.

Det är naturligtvis katastrof när ett land säljer ut sina tillgångar. USA:s bemannade månprogram var världsledande. Nu kan USA inte ens skjuta upp astronauter utan rysskramaren Musks hjälp. Samma idiotutförsäljning som Sverige. Volvo Personvagnar har gått till kineserna som sänker företaget.

När rysskramare och kineser sköter oss går det åt helvete. Och Beijing Biden hatar också sitt eget land USA lika mycket som Kristersson och Magda hatar svenskar.

Det är allt jag hinner skriva för ögonblicket.
Senast redigerad av wwr 2025-02-15 kl. 12:52.
Citera
2025-02-15, 13:17
Medlem
wwrs avatar
Elon Musk räddar den ryska flottan

Citat:

Om du läser artikeln du länkar till så ser du att The Guardian nu dragit tillbaka detta påstående:

This article was amended on 14 September 2023 to add an update to the subheading. As the Guardian reported on 12 September 2023, following the publication of this article, Walter Isaacson retracted the claim in his biography of Elon Musk that the SpaceX CEO had secretly told engineers to switch off Starlink coverage of the Crimean coast.

Precis som mycket annat om Ukraina i våra media var det desinformation.
När det blev känt blev den som skrev biografin tvungen att ta tillbaka det. Men att det skett får fortfarande stöd i t ex. Wikipedia

Wikipedia säger att Ukraina inte fick använda Starlink pga sanktioner 🤣🤣🤣

Men Musk stängde av det.

Citat:
In 2022, Elon Musk denied a Ukrainian request to extend Starlink's coverage up to Crimea during an attack on a Crimean port; doing so would have violated US sanctions on Russia.[18] This event was widely reported in 2023, erroneously characterizing it as Musk "turning off" Starlink coverage in Crimea.[19][20]

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Starlink_in_the_Russian-Ukrainian_War#:~:text=In%202022%2C%20Elon%20Musk%2 0denied,off%22%20Starlink% 20coverage%20in%20Crimea.

Här säger Musk själv att han (SpaceX) inte aktiverade Starlink åt Ukraina och därmed räddade Musk den ryska flottan

Citat:
There was an emergency request from government authorities to activate Starlink all the way to Sevastopol.

The obvious intent being to sink most of the Russian fleet at anchor.

If I had agreed to their request, then SpaceX would be explicitly complicit in a major act of war
and conflict escalation.
https://x.com/elonmusk/status/1699917639043404146?t=G7sFeP40weE2bSyQIo3AKg&s=19

USA har sålt ut till en rysskramare som köpt USA:s president.
Senast redigerad av wwr 2025-02-15 kl. 13:27.
Citera
2025-02-15, 13:30
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Wikipedia är bra på naturvetenskapliga ämnen, men när det gäller aktuell politik är Wikipedia inget annat än en trollfabrik som styrs av amerikansk och brittisk underrättelsetjänst.

The Guardian har alltså dragit tillbaka denna fejknyhet. Om Wikipedia fortfarande torgför den visar det bara vilken usel källa Wikipedia är.
Du har inte läst hela mitt inlägg. Kanske gjorde jag ett tillägg.

Musk säger själv att han inte aktiverade Starlink åt Ukraina och därmed räddade Musk den ryska flottan.

Läs igen!
Senast redigerad av wwr 2025-02-15 kl. 13:33.
Citera
2025-02-19, 09:59
Medlem
Rättså underhållande att se när Trumpeten förklarar StarLink för en reporter medan Musköten sitter med och biter sig i tungan...

Vid ca 7 minuter in:
https://youtu.be/hMbcMO5JgEo?si=vCMOxUT6ZJGmlxNR (FoxNews)
Citera
2025-11-14, 08:56
Medlem
diseuses avatar
Starlink-utmanaren Project Kuiper har nu bytt namn till Amazon Leo, enligt ett pressmeddelande. Jag antar att de känner att projektet nu nått en viss grad av mognad, vilket i så fall bådar gott för en mer gedigen konkurrens i framtiden.
Citera
2025-12-10, 10:27
Medlem
wwrs avatar
Jag tvivlar ju på att Starlink fungerar alls. Har linslusen Elon lyckats få satelliter som flyger 7 km/sek att prata med varandra genom laserstrålar. Varför skryter han inte mer om det än om hans odugliga robotar eller självkörande bilar 😁

Men just då har någon Internetanvändare "råkat hitta" en Starlink varuautomat i USA 😮

https://maps.app.goo.gl/ELpGS3yitVTX2L3e9
Citera
2025-12-11, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag tvivlar ju på att Starlink fungerar alls. Har linslusen Elon lyckats få satelliter som flyger 7 km/sek att prata med varandra genom laserstrålar. Varför skryter han inte mer om det än om hans odugliga robotar eller självkörande bilar 😁

Men just då har någon Internetanvändare "råkat hitta" en Starlink varuautomat i USA 😮

https://maps.app.goo.gl/ELpGS3yitVTX2L3e9
Vad gör "en Starlink varuautomat"?
Ryggmärgen får mig att tro att istället för en Kexchoklad + en Pucko, så får jag chansen att bära hem en mottagare-router, en bättre antenn plus tak- eller väggfäste.
(Abonnemanget 'måste' jag teckna medan jag kopplar ihop och upp därhemma - Innan jag får reda på om mottagningen är bra.)

Min första fråga blir då om jag får betala i automaten med BitCoin?

Nästa undring blir varför Google skryter med att rabbla upp öppettiderna... En varuautomat med öppettider!!?!

Därmed blir min slutsats att Starlink varuautomater är till för att elON.M ska pressa ned de skyhöga kostnader han har för gig-jobbande postorderleverantörer/varubud.

Nej så som jag tolkat pressreleaserna så har i omloppsbana ingen satellit lyckats koppla upp en stabil laserlänk till någon annan Starlink-satellit ännu! Och inte ens någon mark-till-satellit kommunikation sker med laser.
Högst sannolikt så saknas därför även hårdvara för laserlänkar i de Starlink-satelliter som skickas upp numera.

Tack och lov så kryllar det av väl fungerande laser-länkar som bygger upp "vårt Internet" - De som är ordentligt avskärmade och rätt riktade med hjälp av fiberkablar.
Senast redigerad av iconicatab 2025-12-11 kl. 08:47.
Citera
2025-12-11, 09:46
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Vad gör "en Starlink varuautomat"?
Ryggmärgen får mig att tro att istället för en Kexchoklad + en Pucko, så får jag chansen att bära hem en mottagare-router, en bättre antenn plus tak- eller väggfäste.
(Abonnemanget 'måste' jag teckna medan jag kopplar ihop och upp därhemma - Innan jag får reda på om mottagningen är bra.)

Min första fråga blir då om jag får betala i automaten med BitCoin?

Nästa undring blir varför Google skryter med att rabbla upp öppettiderna... En varuautomat med öppettider!!?!

Därmed blir min slutsats att Starlink varuautomater är till för att elON.M ska pressa ned de skyhöga kostnader han har för gig-jobbande postorderleverantörer/varubud.

Nej så som jag tolkat pressreleaserna så har i omloppsbana ingen satellit lyckats koppla upp en stabil laserlänk till någon annan Starlink-satellit ännu! Och inte ens någon mark-till-satellit kommunikation sker med laser.
Högst sannolikt så saknas därför även hårdvara för laserlänkar i de Starlink-satelliter som skickas upp numera.

Tack och lov så kryllar det av väl fungerande laser-länkar som bygger upp "vårt Internet" - De som är ordentligt avskärmade och rätt riktade med hjälp av fiberkablar.

Down o upplink med laser sker sedan decenier från rymden så det är inget nytt.
Inom vissa special applicationer då moln skymmer sikten

Kan dock tänka blir lite plottrigt mellan alla starlinksat
Citera
2025-12-11, 12:14
Medlem
wwrs avatar
SpaceX påstår att deras satelliter kommunicerar med laserstrålar. Jag misstänker att det kan vara bluff. Hade "massmedias gunstling" Musk lyckats med den bedriften hade vi fått höra mycket mer om det.
Citat:
SpaceX’s thousands of Starlink satellites in low-Earth orbit use inter-satellite laser links to pass data between one another in space at the speed of light, allowing the network to offer broader internet coverage around the world with fewer ground stations.

Shotwell, speaking on a panel at the Satellite industry conference in Washington, said SpaceX as a supplier will sell that technology to other companies.

https://www.cnbc.com/2024/03/19/spacex-says-it-plans-to-sell-satellite-laser-links-commercially.html

Citat:
Optical Space Lasers
Each Starlink satellite contains 3 space lasers (Optical Intersatellite Links or ISLs) operating at up to 200 Gbps, which together across the constellation form a global internet mesh that can connect customers anywhere in the world.
https://starlink.com/technology
Senast redigerad av wwr 2025-12-11 kl. 12:31.
Citera
2026-01-08, 15:56
Medlem
raskenss avatar
Intressant att Spacex kommer att sänka banan för alla Starlinksatelliter.

orsaken verkar vara att det har varit mycket solstormar och Spacex gjorde en miss i bränslekalkylen, dom har varit tvungen att bränna upp stora mängder bränsle för bankorrektion pga solstormar och för att inte hamna i en situation där bränsletankarna blir tömda och dom sen kommer störta okontrollerat så sänker dom banan medvetet för att ha bränsle kvar för att göra ett kontrollerat återinträde.

Att dom gör det för att öka säkerheten är alltså skitprat, dom räddar ansiktet efter att ha klantat sig med bränsleekonomin.

https://computersweden.se/article/4112299/space-x-planerar-att-sanka-starlink-satelliternas-omloppsbana.html
Citera
2026-01-09, 12:40
Medlem
Jag har aldrig gillat idén med Starlink. Jag ser det som en nedsmutsning att ha hundratusentals föremål uppe som kan hota annan rymdfart,

oavsett att man placerar det i låga banor för att inte STÖRA.

Det måste finnas andra sätt att få ut ett snabbt internet, varför inte bara några jättestora satelliter i bana som täcker hela jorden.

Eller så är jag gammalmodig och kvar på Blixt Gordon-stadiet.

xxxx) "Tiden är över för moral och ETIK-----nu krävs att NASA för en hårdare PERSONALPOLITIK".... .....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in