2025-12-10, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virkloppan
Nja. Noggrannt loggat håller inte jag heller med om. Visst, det loggas vem som drar ett kort och kliver in i läkemedelsrummet, men sedan är det ganska fritt att plocka piller/pulver/ampuller osv utan att det loggas. Stora mängder märks om det försvinner, annars märks det knappt alls faktiskt. Narkotiska preparat är det naturligtvis helt annat med, men allt som inte är narkotika är inte loggat. Används läkemedelsapparater är det förstås också annat, men det är nog inte speciellt många avdelningar som gör det. En del arbetsplatser har heller inte passerkortsinpassering, utan nyckel. Då är det inte loggat på person.

Undersköterskor har inte tillgång till läkemedelsrummet.
Citera
2025-12-10, 02:37
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoarder

Nej icke. Och att man inte loggar allt som sker i läkemedelsrum, att personal använder fysiska nycklar för tillgång hit och dit, det gäller inte Ackis i Uppsala.
Citera
2025-12-10, 02:43
Medlem
Ossans avatar
Citat:

Sant och är i begränsad tid på Ssk: kontoret. Med det sagt, det behöver inte vara ”EN” substans involverad, kan vara flera! Hon har läst på och vet mer än Usk borde veta. Tragiskt allt ihop. / Ssk
Citera
2025-12-10, 03:04
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ossan
Sant och är i begränsad tid på Ssk: kontoret. Med det sagt, det behöver inte vara ”EN” substans involverad, kan vara flera! Hon har läst på och vet mer än Usk borde veta. Tragiskt allt ihop. / Ssk

Usk har läst på och vet mer än vad en sån borde veta? Mvh en ssk.

Vad menar du?
Citera
2025-12-10, 03:15
Medlem
Ossans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Usk har läst på och vet mer än vad en sån borde veta? Mvh en ssk.

Vad menar du?

Inte mer än att hon är mycket påläst på läkemedel och dess bieffekter och har ett troligen utstuderat intresse. Usk brukar inte vara speciellt intresserade. Men hon bryter lite från normen och har vad jag tror använt flera substanser. Jag har fördomar och det står jag för.
Citera
2025-12-10, 03:35
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
En person är i närheten av vattenflaskor på ett sjukhus?

Ja då utesluter vi allt annat, den i närheten är skyldig.
Nej, jag tänkte att de som t ex inte ens var på jobbet vid samtliga tre tillfällen när giftet måste ha tillsatts kan ju inte heller vara skyldiga. Frågan är hur många tänkbara förövare det finns och hur många som med hög sannolikhet kan uteslutas.

De som blev dåliga har troligtvis svarat på frågor om när de fyllde på vattenflaskan, när de drack ur den, osv. Förövaren ska dessutom ha kunnat göra det utan att någon såg det och måste alltså ha varit ensam med flaskorna vid alla tre tillfällena.

Kanske därför det tagit tid, alla skulle förhöras, allas möjlighet analyseras osv.

Patienterna kan nog uteslutas.
Citera
2025-12-10, 03:36
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Inte mer än att hon är mycket påläst på läkemedel och dess bieffekter och har ett troligen utstuderat intresse. Usk brukar inte vara speciellt intresserade. Men hon bryter lite från normen och har vad jag tror använt flera substanser. Jag har fördomar och det står jag för.

Okej, förstår hur du menar.

Så du känner till den misstänkta kvinnan här får jag för mig?
Citera
2025-12-10, 03:44
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nej, jag tänkte att de som t ex inte ens var på jobbet vid samtliga tre tillfällen när giftet måste ha tillsatts kan ju inte heller vara skyldiga. Frågan är hur många tänkbara förövare det finns och hur många som med hög sannolikhet kan uteslutas.

De som blev dåliga har troligtvis svarat på frågor om när de fyllde på vattenflaskan, när de drack ur den, osv. Förövaren ska dessutom ha kunnat göra det utan att någon såg det och måste alltså ha varit ensam med flaskorna vid alla tre tillfällena.

Kanske därför det tagit tid, alla skulle förhöras, allas möjlighet analyseras osv.

Patienterna kan nog uteslutas.

Ja handlar det om specifika vattenflaskor så är det nog besvärligt för utredarna.
Citera
2025-12-10, 03:49
Medlem
Citat:

Det har jag inte sagt heller. Jag svarade på ett påstående om att allt loggas och bokförs i ett läkemedelsrum. Så är inte fallet på alla arbetsplatser. Långt ifrån. Men det är OT iom att MGM är undersköterska och som du säger, mycket riktigt inte har tillgång till läkemedelsrum.
Citera
2025-12-10, 03:50
Medlem
Ossans avatar
Citat:
Okej, förstår hur du menar.

Så du känner till den misstänkta kvinnan här får jag för mig?

Jag känner inte henne men har erfarenheter som Ssk gällande situationen på en avdelning och Usk normala intressen. Detta är väldigt märkligt och tycker det är märkligt hur hon kommit åt att förgifta dom. Hon har tagit stor risk att bli påkommen. Funderar mest runt situationen och vet inte mer än någon annan. Men vore intressant att veta hur det har varit möjligt för henne. Märklig människa.
Citera
2025-12-10, 03:59
Avstängd
Citat:

Hon kanske var överläkare på medicinklinik i sitt hemland
Citera
2025-12-10, 04:02
Medlem
Citat:
Nej icke. Och att man inte loggar allt som sker i läkemedelsrum, att personal använder fysiska nycklar för tillgång hit och dit, det gäller inte Ackis i Uppsala.

Jag kan garantera dig att precis allt inte loggas i ett läkemedelsrum. Dock är det troligt att Ackis använder sig av passerkort till läkemedelsrummen, således går det att se vem som gått in och hur länge personen befunnit sig där. Samt loggning av narkotiska preparat. Men allt i ett läkemedelsrum - icke!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in