2025-12-08, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Jag tackar för din utläggning, men du förefaller missa kärnfrågan rätt kapitalt.

Att börja tala om samtycke och social adekvans som om det automatiskt skulle kunna omfatta våld inom en intern skolkultur är en rätt imponerande tankekonstruktion.
Är det något du har lärt dig på Lundsberg?

Social adekvans gäller för samhälleligt accepterade aktiviteter inte för skitkultur där minderåriga förväntas ”stå ut” med våld.

Att gömma övervåld bakom ”sedvänja”, ”jargong” eller ”kultur” är exakt det domstolar brukar såga rakt av, det ser vi nu i domen.

Det här hamnar inte i samma kategori som att man frivilligt går med på att dela lägenhet eller låta någon publicera en bild.

Invändningen är fortfarande lika absurd och den förblir absurd även om du slår in den i juridiska termer.

Vet du vad? Jag avskyr internatskolor, som Lundsberg, lika mycket som du gör. Jag håller till fullo med om domen och har aldrig tyckt att detta varit ett giltigt samtycke eller någonting som skulle kunna anses som social adekvans. Jag förklarade bara försvarets invändning och hur gällande rätt ser ut.
Citera
2025-12-08, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Har lyssnat på den här precis. Vilken jävla lekskola. Framförallt när en vanlig vettig anställd försökte utmana mobbnings-/kränkningskulturen. Rektorn fick massor med samtal från rika föräldrar från Sthlm och rektorn bad den anställda sluta......

Det här är alltså en skola som fuskar med glädjebetyg.
Sen skickar alltså rika föräldrar iväg sina barn i princip en fjärdedel av barndomen till en lekskola, där man tror att framtidens ledare och chefer fostrats.
Herregud.....

Det är nog för att föräldrarna själva gått där, och deras föräldrar, så de vet inget annat.
Det är väl viktigt för dem att fortsätta inom samma nätverk/sekt för att behålla sitt kapital. Just att de piskar med skärp låter som en föräldraärvd tradition från början
1900-tal. Barnaga är nog inte ovanligt i dessa familjer.
Citera
2025-12-08, 20:52
Avslutad
Alldeles för klena "straff" och deras föräldrar lyser väl med sin frånvaro. Väldigt vanligt inom överklassen att låta sina söner härja fritt. Annat är det med döttrarna.
Citera
2025-12-08, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Vet du vad? Jag avskyr internatskolor, som Lundsberg, lika mycket som du gör. Jag håller till fullo med om domen och har aldrig tyckt att detta varit ett giltigt samtycke eller någonting som skulle kunna anses som social adekvans. Jag förklarade bara försvarets invändning och hur gällande rätt ser ut.
Kanon för klargörandet, men du läser in saker jag inte har skrivit.

Jag ifrågasatte aldrig att du beskrev invändningen, utan rimligheten i att likställa ”kultur” med ett giltigt samtycke i just det här fallet.

Att du nu upplyser mig om att du ”egentligen tycker likadant” förändrar inte sakfrågan invändningen var fortfarande orimlig, och det var det jag bemötte.

I övrigt fred.
Citera
2025-12-09, 00:40
Medlem
Det är ju helt galet att denna sekt till skola får fortsätta drivas 2025. De erhåller statliga bidrag samt kostar strax under en halv miljon per läsår och elev. Känner exakt samma där som jag gör för tidningar, ska du ha ta betalt av elever/användare så ska du fan inte ha något bidrag.
Citera
2025-12-09, 16:09
Avstängd
https://stoppapressarna.se/kungligt/silvias-raseriutbrott-mot-prins-daniel-efter-tingsrattens-dom/

Citat:
Enligt uppgiftslämnare till Stoppa Pressarna är drottning Silvia, 81, djupt upprörd över att personer med familjeband till den dömda eleven har haft tillträde till kungliga sammanhang.

Den skarpa reaktionen kommer samtidigt som tingsrätten slår fast att de fyra unga männen agerat samordnat och med hämndmotiv under den natt då två yngre elever attackerades.

– Nu får det vara slut med att ha pseudoadel springande här i korridorerna. Man blir inte en fågel för att man har lånat en fjäder, säger drottning Silvia enligt en uppgiftslämnare till Stoppa Pressarna.
Citera
2025-12-09, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://stoppapressarna.se/kungligt/silvias-raseriutbrott-mot-prins-daniel-efter-tingsrattens-dom/

G vP har tagit massor med selfies med kungliga familjen och andra näringslivshöjdare. Hon är besatt på riktigt, känner henne rätt väl, MEN karma kommer alltid tillbaka. Kolla hennes FB så förstår ni

Hon verkar ha dragit rasistkorte för sonen som betett sig som ett svin. Som sagt, karma is a bitch
Citera
2025-12-10, 00:43
Avstängd
Efter att ha läst domen kan jag konatatera att händelsen inte var direkt spektakulär. Men hänselsen vittnar om en icke hälsosam kultur på skolan. Men oavsett så moppsade sig ett par nior mot ett par tvåor och fick sen ganska mild behandling. Blir nog omöjligt att lagstifta bort att tonåringar kan börja slåss.
Citera
2025-12-10, 12:17
Medlem
Varför ska skattebetalarna, dvs jag, betala ungarnas advokatkostnader?
Citera
2025-12-10, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag

Hur kan man hata något man inte vet något om? Som exempel jag hatar svarta människor. Varför? För att jag träfdat på dessa "svarta"
Citera
2026-01-17, 12:09
Medlem
Porryhatters avatar
Det ligger en ljudupptagning från Värmlands TR uppe nu:

Misshandel på Lundsberg - "piskades med bälten" | Golden Generation Fälls för misshandel | DEL 1/2
https://www.youtube.com/watch?v=uBD1yeLGE6s&list=PLBi1Vh1O3WijIn7AR2ljheq4 4gzOjOzHC
Citera
2026-01-20, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porryhatter
Det ligger en ljudupptagning från Värmlands TR uppe nu:

Misshandel på Lundsberg - "piskades med bälten" | Golden Generation Fälls för misshandel | DEL 1/2
https://www.youtube.com/watch?v=uBD1yeLGE6s&list=PLBi1Vh1O3WijIn7AR2ljheq4 4gzOjOzHC
OjOzHC[/url]
[/quote]
OTE]

äntligen ! Tack för delningen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här