2025-12-10, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Bra idé. Det behövs många fler liknande lösningar för att lösa bostadsbristen för alla yngre.
Vad har bolaget tänkt, att två personer ska vi en sjurummare istället?

Hon hade inte behövt annonserat om det blir kontentan alla som göra liknande får ta till sig.
Annonsering av det här slaget kan man sluta via min mot muns metoden.

Fast i det här fallet bor det inte ungdomar där. Förutom en 26-årig tjej som troligen är bostadsinnehavarens barn. Enligt söktjänsten bor där Jeanette, 49, som väl har hyreskontraktet och sedan John, 47, Andreas, 50 och Tom 54 år.

Men var kanske dumt av J att ”annonsera” öppet, men är nog svårt få boenden annars. Sedan skulle ju iofs enbart två vuxna kunna klara en hyra på 15 000. Relativt billigt för sju rum antar jag.

Var det etagelägenhet?
Citera
2025-12-10, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manginaz
Ja jag hade nappat direkt, bara kunna fokusera på jobb och släppa allt tramsande, jag hade dock gärna hjälpt till med matlagning etc i mån av tid.
Jag tror hon vinner i hyresnämnden ifall det står att 2500:- är själva hyran , i kontraktet.

Klart att det är bra om de som vill bo i kollektiv kan göra det. Matlagning ingår en gång i veckan och man hjälps åt med att städa. ”Tramsandet” du slipper är att hon handlar, och du bor möblerat.
Citera
2025-12-10, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Bostaden är ju inte dimensionerad för så många vuxna - det sliter mer på WC och kök och utrymmen.

Fem personer i en sjua?
Citera
2025-12-10, 00:16
Medlem
hieroboams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manginaz
Ja jag hade nappat direkt, bara kunna fokusera på jobb och släppa allt tramsande, jag hade dock gärna hjälpt till med matlagning etc i mån av tid.
Jag tror hon vinner i hyresnämnden ifall det står att 2500:- är själva hyran , i kontraktet.
Om hon skriver 5 kronor då, och lägger 2495 på "matbudgeten"?
Citera
2025-12-10, 00:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Måste vara hyfsat bra mat för 5000 spänn per person och månad.

Hyfsat dyrt, sen är det väl bara ett bredbandsabonnemnang för cirkus 300 SEK/månaden. El för 200 SEK/månaden. Det blir inte ens en tusenlapp. Det är solklart fall av ockerpris.
Citera
2025-12-10, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Måste vara hyfsat bra mat för 5000 spänn per person och månad.

Ja, fast vet inte riktigt hur det är uträknat. Bostaden kostar 15 000 i hyra, och de inneboende betalar 2 500 var i hyra. Och hon mer än de då, annars räcker det ju inte. Sedan ska de betala 5000 till men det ska inte bara täcka mat utan också el, försäkringar, streaming etc.

Det här är inget som lockar mig personligen, man blir lite nyfiken på vilka de tre herrarna är som valt att flytta in hos henne. Tre män i femtioårsåldern som vill bo i ett kollektiv.

Hoppas hon har koll på ”gubbarna”, låter annars lite olustigt bo med sin dotter och tre medelålders män…
Senast redigerad av Eorga 2025-12-10 kl. 00:31.
Citera
2025-12-10, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Hyfsat dyrt, sen är det väl bara ett bredbandsabonnemnang för cirkus 300 SEK/månaden. El för 200 SEK/månaden. Det blir inte ens en tusenlapp. Det är solklart fall av ockerpris.

Vi betalar 550 i månaden för bredband. Vilket bolag är så billigt?
Men el i lägenhet brukar vara relativt billigt, men bara 200 kr kommer man knappast undan med??
Citera
2025-12-10, 00:30
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eorga
Det här är inget som lockar mig personligen, man blir lite nyfiken på vilka de tre herrarna är som valt att flytta in hos henne. Tre män i femtioårsåldern som vill bo i ett kollektiv.

Ja, precis. Inget man brukar vara sugen på att göra vid den åldern. Misstänksamt att alla skulle vara just män i hennes egen ålder.
Citera
2025-12-10, 00:36
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Det anses vara hotellverksamhet.

Från artikeln:

” hyresvärden, Tyresö Bostäder, reagerade på hyresgästens uthyrning. De menar att de har hyrt ut lägenheten som bostad till henne men anser att hon istället använder lägenheten för uthyrningsverksamhet, bedriver hotellverksamhet och tar ut överhyra.”
Ja, frågan är ju tvådelad. Tar hon ut ett överpris? Nej vill jag påstå. Men med allt detta sagt så kan man faktiskt inte behandla en hyreslägenhet hur som helst. Men att kalla det hotellverksamhet låter ju närmast absurt med tanke på att de boende förväntas hjälpa till med både städning och matlagning. Utan det är ju ett rent kollektiv.

Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Bostaden är ju inte dimensionerad för så många vuxna - det sliter mer på WC och kök och utrymmen.
Fast sliter verkligen sju vuxna mer på en lägenhet än två vuxna och fem barn? Misstänker att svaret är raka motsatsen. Mindre tvättande, mindre duschande, mindre slitage på tapeter, mindre små missöden etc.
Senast redigerad av hakro807 2025-12-10 kl. 00:38.
Citera
2025-12-10, 00:36
Avstängd
Citat:
Vi betalar 550 i månaden för bredband. Vilket bolag är så billigt?
Men el i lägenhet brukar vara relativt billigt, men bara 200 kr kommer man knappast undan med??

Tele2 bland annat, 350 kanske, Sen är ju streaming och bredband samma sak. Tyresö är dessutom ett otryggt problemområde låångt långt bort från allt.
Citera
2025-12-10, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Ja, precis. Inget man brukar vara sugen på att göra vid den åldern. Misstänksamt att alla skulle vara just män i hennes egen ålder.

Jens, 61, verkar ha tillkommit denna vecka. Så nu har hon fyra män där. De har det trivsamt med ” en fin gemenskap med film- och quizkvällar ” enligt artikeln… 🤠
Citera
2025-12-10, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Tele2 bland annat, 350 kanske, Sen är ju streaming och bredband samma sak. Tyresö är dessutom ett otryggt problemområde låångt långt bort från allt.

Vi har nåt från just Tele2, nåt riktigt basalt men kostar 550 i månaden. Får väl kolla upp det.

Nä, streaming är väl att betala extra för t ex Netflix, Spotify etc??

Tror inte Tyresö är så läskigt. Men de får väl sitta hemma och titta på tv annars. Streamingtjänsterna…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in