2025-12-09, 21:52
Medlem
I Tyresö utanför Stockholm:

” Jeanette "Pingvin" Eriksson har ett kollektivboende i sin sjurummare. För 7 500 kronor i månaden får de inneboende eget rum, mat, bredband, streamingtjänster och hygienartiklar. Men värden hävdar att hon tar ut för hög hyra samt bedriver hotellverksamhet och har sagt upp henne.”

” Enligt värden kan hyresgästen därmed få in 37 500 kronor i månaden, en överhyra med tanke på att hyran för hela lägenheten är 15 000 kronor.”

Men det stämmer inte enligt Jeanette ”Pingvin” Eriksson. Hon har skickat in hyresavtal till hyresnämnden som visar att de inneboende betalar 2 500 kronor i hyra för rummet. Utöver det betalar de 5 000 kronor för mat och allt annat som ingår.
– Det finns de som tar ut 6 000 för ett rum och så får jag skit och blir uppsagd för att jag tar ut 2 500. Jag får knappt betalt för alla utlägg och tjänar inget på det här”

Hm? Åsikter om detta?

https://www.hemhyra.se/nyheter/jeanette-har-all-inclusiveboende-i-sin-sjurummare-blev-uppsagd/
Citera
2025-12-09, 21:59
Medlem
” Hyresgästerna kommunicerar med varandra i en grupp på sociala medier. Där meddelas till exempel när middagen är klar.

”Nu finns pyttipanna med tillbehör i köket!” eller ”Nu är middagen klar till de som vil ha. Gratäng, helstek och ungsgrillade grönsaker.” kan det stå.”

Sitter folk och trycker på sina rum tills det är mat?
Citera
2025-12-09, 22:03
Medlem
Det får hyresnämnden avgöra, men jag ser det personligen som lite shady.
Citera
2025-12-09, 22:07
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
"Pingvin"

Annonsen:

https://www.facebook.com/groups/284581404943252/posts/6963831653684827/
Citera
2025-12-09, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittokrat
Det får hyresnämnden avgöra, men jag ser det personligen som lite shady.

Ja, verkar lite skumt. Eller så är hon bara idealistisk kollektivist till stormamma som vill handla mat och hygienvaror till en stor låtsas-familj.

Hon arbetar hemma med nåt också i lägenhetens förråd. Förrådet är hennes ”studio”, står det. En speciell livsstil.
Citera
2025-12-09, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
"Pingvin"

Annonsen:

https://www.facebook.com/groups/284581404943252/posts/6963831653684827/

Det var en rejäl hund att ”mysa med”… Den tar plats.
Citera
2025-12-09, 22:14
Medlem
Varför skulle det var något fuffens här? Verkar ju som en bra affär för alla inblandade.
Citera
2025-12-09, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Varför skulle det var något fuffens här? Verkar ju som en bra affär för alla inblandade.

Det anses vara hotellverksamhet.

Från artikeln:

” hyresvärden, Tyresö Bostäder, reagerade på hyresgästens uthyrning. De menar att de har hyrt ut lägenheten som bostad till henne men anser att hon istället använder lägenheten för uthyrningsverksamhet, bedriver hotellverksamhet och tar ut överhyra.”
Citera
2025-12-09, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Det är väl just det. Affär.
Citera
2025-12-09, 22:51
Medlem
jonte500s avatar
Lagar hon maten, och man får äta hur mycket man vill?! Då hade det fan varit värt det! Dock ogillar jag tanken av att bo med en massa andra främlingar...
Citera
2025-12-09, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte500
Lagar hon maten, och man får äta hur mycket man vill?! Då hade det fan varit värt det! Dock ogillar jag tanken av att bo med en massa andra främlingar...

Nä, verkar som att varje boende lagar mat till resten av gänget en gång i veckan:

” Enligt henne städar varje inneboende lägenheten och lagar mat till alla en gång i veckan.”

Dock slipper man handla mat, det verkar hon göra. När hon ”är i affären”:

” Vill du ha en ny glödlampa eller rakhyvlar så hämtar du det i skåpet. Är din hudlotion eller kaffet slut så skriver du upp det på vår whiteboardtavla i köket så köper jag hem det när jag är i affären, säger Jeanette ” Pingvin” Eriksson.”

Dock står det inget om hur lyxiga hudlotioner som ingår. Föryngrande produkter kostar multum… 😄
Citera
2025-12-09, 23:13
Medlem
Hur lyckades denna kvinna komma över en lägenhet för 15.000 i månaden? Det kräver ju numera en inkomst på minst 3x hyran dvs 45.000 kr per månad, vilket en hippie kärring knappast haft råd med...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in