Citat:
Ursprungligen postat av
noden
I dessa dagar översköljs vi av snyftistorier om stackars invandrare. Allt från folk som tydligen tappat ALL kontakt med hemlandet efter två år i Sverige till så kallade ambitiösa spårbytare som anser sig ha mänsklig rättighet att bo just här. I artikeln nedan möts vi dock av en annan typ av gråt och tandagnisslan. VI FÅR INGEN FEMRUMMARE! De här stackars människorna får bara en trea! De förväntar sig också att soc ska betala deras femma.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/de-bor-sju-personer-i-en-trerumslagenhet-i-trollhattan
Vad tycker ni Flashback are? Är det synd om dessa människor? Är det rimligt att utlänningar kan komma till Sverige med alla sina ungar och begära en femrummare?? Eller borde sätta en övre gräns på vilken bostadsstorlek soc ska betala?
I min kommun finns det ytterst få om ens någon 5 rummare i "miljonprojektens lägenheter" som ju är dom som kommer i fråga för dessa folk pga hyresnivån är den som soc accepterar, däremot finns det ett antal 4 rummare oftast är då 2 av dessa rum ganska små men det får plats två dubbelsängar i varje sådant rum , vet att lite runt 2015-16 då den stora flyktingvågen kom hit var det en familj som fick 2 st sådana lgh bredvid varandra , tror dom var 12 personer totalt , gubben jobbade inte för han "hade inte tid pga så många barn" dom försvann ganska snabbt då dom inte trivdes vad jag minns , tror det var en annan kommun och "slumvärd" som hyrde ut något hus till dom som soc i den kommunen fick betala
Svaret op TS fråga är NEJ det är inte rimligt och vad jag vet har man infört övre gräns för vad hyran får vara som soc betalar.
Reglerna har skärpts vilket är bra