Flashback bygger pepparkakshus!
2025-12-09, 15:21
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Jag behöver flytta och då till en hyresrätt. Har alltid bott i bostadsrätt tidigare men nu har jag inte råd med det.

Det jag hittat hittils är "Bodirekt" som är först till kvarn i Bollnäs dit jag har en liten koppling så därför jag kollat där.. Det skulle kanske vara ett alternativ. Vet att man ska undvika Gärdet där. Men finns lediga lägenheter i Blomkransen och Bonden. Hur är de områdena?

Skulle annars hellre flytta mer söderut men svårt att hitta var. Vill som alla andra såklart undvika kaosblattar och otrygga ställen.

I stort sett hela Sverige från Skåne till södra Norrland (som Bollnäs då) är intressant.
Det är hyrestagarens marknad.
Du kan lätt få bostad där de ger dig halva hyran första året.

https://www.sverigesradio.se/artikel/manga-tomma-lagenheter-bolag-erbjuder-hyresrabatt
Många mindre kommunala bostadsbolag kämpar med tomma lägenheter och ökade kostnader, enligt en rapport från Kommuninvest.

”Grundproblemet är utflyttning och en svag arbetsmarknad”, säger forskningschefen Johan Grip, som även ser ett behov av bättre planering och förvaltning.

På vissa håll har bolagen börjat erbjuda rejäla hyresrabatter för att locka till sig nya invånare.
Senast redigerad av gofigur 2025-12-09 kl. 15:27.
Citera
2025-12-09, 15:22
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Det är hyrestagarens marknad.
Du kan lätt få bostad där de ger dig halva hyran första året.
? Vad menar du? Och vart är "där"?
Citera
2025-12-09, 15:29
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
? Vad menar du? Och vart är "där"?
Framgår inte. Du får leta själv.
Passa på att bo ett år i taget på olika ställen med halva hyran!
Senast redigerad av gofigur 2025-12-09 kl. 15:31.
Citera
2025-12-09, 16:00
Medlem
jack.danielss avatar
Läste en artikel i helgen om att ingen vill bo i Munkfors! Där kan du köpa en BR för 10-20k
Citera
2025-12-09, 16:34
Avstängd
george.sthlms avatar
Citat:
Nej det är tyvärr inte ett alternativ. För att jag är ju nuläget sjukskriven och måste bli frisk först men regionen Jag bor i vägrar hjälpa mig. Det är den största anledningen till att jag behöver flytta härifrån. Så jag kommer inte att studera till en början Det är något som kommer i framtiden.

Vet du på förhand någon region ( länsskukhus ) som du vet har bra rykte för din diagnos ?
eller är det dom stora, Stockholm, Uppsala, Göteborg eller Lund som har bra/bäst vård.

Jag kan säga att Gävle sjukhus inte är på min 10 tio
Citera
2025-12-09, 16:45
Medlem
IceEyess avatar
Vill man bo längre söderut än Bollnäs så finns det väl åtskilliga bruksorter och dylikt i Dalarna och Värmland med tomma lägenheter. Förmodligen även i Småland och Dalsland också.
Citera
2025-12-09, 16:58
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Vet du på förhand någon region ( länsskukhus ) som du vet har bra rykte för din diagnos ?
eller är det dom stora, Stockholm, Uppsala, Göteborg eller Lund som har bra/bäst vård.

Jag kan säga att Gävle sjukhus inte är på min 10 tio
Tyvärr dem stora. Stockholm och Göteborg. Jag har blivit nekad i Stockholm massvis med gånger för jag inte bor där trots att det går snabbare för mig att ta bilen till Stockholm hemifrån än vad du tar att åka från norrort till söderort i Stockholm.
Citera
2025-12-09, 17:33
Medlem
Citat:
Grannar är lotteri tyvärr. Det är en stor anledning till att jag vill flytta. Men hur var området i övrigt? Mycket mångkultur? Nära till natur gillar jag, det är en stor fördel med Bollnäs då naturenn verkar fin.

Mycket mångkultur. Är du besvärad av etnicitet så kommer du inte gilla nåt hyresområde i Bollnäs jag hann besöka. Men Framås minns jag inte om jag var till.

Jag är nog inte rätt person att säga hur det var i övrigt. Det var inte min plan att bo där från början, så de tio månaderna ägnade jag mycket åt att jobba övertid och GTA5. Det fanns en bra krog i city, och den konkursade under det året. På hösten gick vi flera helger längs nån vandringsled som var välskött och jag gillade.
Citera
2025-12-09, 18:05
Medlem
Citat:
Jag behöver flytta och då till en hyresrätt. Har alltid bott i bostadsrätt tidigare men nu har jag inte råd med det.

Det jag hittat hittils är "Bodirekt" som är först till kvarn i Bollnäs dit jag har en liten koppling så därför jag kollat där.. Det skulle kanske vara ett alternativ. Vet att man ska undvika Gärdet där. Men finns lediga lägenheter i Blomkransen och Bonden. Hur är de områdena?

Skulle annars hellre flytta mer söderut men svårt att hitta var. Vill som alla andra såklart undvika kaosblattar och otrygga ställen.

I stort sett hela Sverige från Skåne till södra Norrland (som Bollnäs då) är intressant.

Hör med Sveafastigheter, de har lediga hyresrätter.
Citera
2025-12-09, 18:34
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnurgberg
Mycket mångkultur. Är du besvärad av etnicitet så kommer du inte gilla nåt hyresområde i Bollnäs jag hann besöka. Men Framås minns jag inte om jag var till.

Jag är nog inte rätt person att säga hur det var i övrigt. Det var inte min plan att bo där från början, så de tio månaderna ägnade jag mycket åt att jobba övertid och GTA5. Det fanns en bra krog i city, och den konkursade under det året. På hösten gick vi flera helger längs nån vandringsled som var välskött och jag gillade.
Jag förstår. Tack för svar. Då är det kanske mer aktuellt att flytta lite mer ut på vischan. Jag orkar inte med all multikulti. Så då skulle Arbrå eller något annat i närheten (till min släkt) kunna vara intressant kanske.

Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Har än känsla av att de kastar lägenheter efter en i Arbrå, annars finns ju även Söderhamn i närheten.
Ja Arbrå är faktiskt intressant. Där kan jag köpa en bostadsrätt till och med och komma ner i lägre månadskostnad vilket i längden blir billigare. Söderhamn är dock inte ett dugg intressant där har jag varit, det är för mycket somalier och annat där. Jag gillar inte Söderhamn alls. Men kan du något om Arbrå? Jag har ju aldrig varit där men eftersom jag har bil och tycker om att köra bil så skulle det inte göra så mycket att bo 15 minuter ifrån Bollnäs och dessutom har nära till natur och så vidare och bo billigt i Arbrå. Så det är ett alternativ men jag vet ju inte hur det är att bo där Men det kanske är värt att testa. Jag har aldrig varit i Bollnäs men jag har hört mycket gott om deras natur som är något jag uppskattar. Jag tycker om att cykla och vara ute i naturen så Det är en stor fördel att ha i närheten. Men man vill ju inte ha totalt kaos vid lägenheten.
Senast redigerad av Tearsinrain 2025-12-09 kl. 18:40.
Citera
2025-12-09, 19:02
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Jag förstår. Tack för svar. Då är det kanske mer aktuellt att flytta lite mer ut på vischan. Jag orkar inte med all multikulti. Så då skulle Arbrå eller något annat i närheten (till min släkt) kunna vara intressant kanske.

Ja Arbrå är faktiskt intressant. Där kan jag köpa en bostadsrätt till och med och komma ner i lägre månadskostnad vilket i längden blir billigare. Söderhamn är dock inte ett dugg intressant där har jag varit, det är för mycket somalier och annat där. Jag gillar inte Söderhamn alls. Men kan du något om Arbrå? Jag har ju aldrig varit där men eftersom jag har bil och tycker om att köra bil så skulle det inte göra så mycket att bo 15 minuter ifrån Bollnäs och dessutom har nära till natur och så vidare och bo billigt i Arbrå. Så det är ett alternativ men jag vet ju inte hur det är att bo där Men det kanske är värt att testa. Jag har aldrig varit i Bollnäs men jag har hört mycket gott om deras natur som är något jag uppskattar. Jag tycker om att cykla och vara ute i naturen så Det är en stor fördel att ha i närheten. Men man vill ju inte ha totalt kaos vid lägenheten.
Nja, kan och kan Arbrå, men för tiotalet år sedan bodde det mycket "WT" där, inte mycket invandrare alls. Men, saker kan snabbt förändras. Överlag gillar jag Bollnäs med omnejd
Citera
2025-12-09, 19:19
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Nja, kan och kan Arbrå, men för tiotalet år sedan bodde det mycket "WT" där, inte mycket invandrare alls. Men, saker kan snabbt förändras. Överlag gillar jag Bollnäs med omnejd
Ja tiotal ett år sen kan ha hänt väldigt mycket sedan dess. WT gör mig inte så mycket ärligt talat. sen är jag lite av en ensamvarg också så att jag kommer mest vara ute mycket i skogen och vara hemma mycket i lägenheten.

Vad gillar du med Bollnäs med omnejd? Jag har ju hört väldigt gott om Bollnäs problemet är ju bara det här med multikulti men det gäller ju då främst hyresrätter. Skulle jag bo i Arbrå har jag ju råd med en bostadsrätt. Men ser att det bor en del araber även där numera....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in