2025-12-09, 15:28
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
jag tycker att svt och annan media som lyfter fram såna har snyfhistorier är ansvariga för den rasism som vi har i sverige då dessa fall är undantagen men mindre intelligenta människor på flashback tolkar det som att "såna är dom" invandrarna.

i själva verket ar det så att dom allra, allra, flesta invandrare aldrig snyftat eller krävt något av detta slag.
Jo det är uppenbarligen din version av det hela , men i verkligheten har du helt fel.

Dom kommer med krav hela tiden, på allt från bostad, bidrag, bilar , maten i skolan, tid för att be och annat därtill, samtidigt som man inte vill lära sig svenska eller jobba.

Dags att öppna ögonen , jag trodde också på allas lika värde , när jag var 5 år.
Citera
Medlem
Precis. Det är ju väldigt många olika saker som märkas eller dolt genom att man inte nämner att det handlar om invandrare. Alla som läser tidningen genomskådar ju förstås det hela. Läste exempelvis om att naturfobin ökar i Sverige. Alltså skräck för naturen. Jag tänkte, det måste ju vara invandrare. Sedan när jag lyssnade på intervjun så hörde man lju brytningen.
Citat:
Ursprungligen postat av Mittokrat
Den gamla vanliga visan, om inte alla invandrare är så här så ska man inte nämna att de är invandrare ens. Allt för att motverka stigmatism som kan leda till rasism.
Men statistiken vet att berätta att 58 % av 174 000 vuxna biståndsmottagare är utlandsfödda, medan de totalt sett utgör 20 % av befolkningen.
Det som skildras i inslaget är alltså ett oproportionerligt stort problem bland utrikesfödda.
Men tona ned det för all del.
Citera
Medlem
Har de skaffat 5 barn under tiden de har haft bidrag?
Citera
2025-12-09, 15:29
Medlem
Hur mycket bidrag kan de få per månad med fem barn? Helt obegripligt att de skaffar så många barn om pappan är arbetslös, och hon får praktiklön. Har de då överhuvudtaget arbetat sedan de kom hit till Sverige?
Citera
2025-12-09, 15:30
Medlem
Jo det är klart. Då ska de ha nya grejer.
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
En femrumslägenhet i Trollhättan kostar c:a 13.000-14.000 i månadshyra. Och sedan så kräver de väl möbler som passar till denna lägenhet.
Citera
2025-12-09, 15:30
Avstängd
Sagodjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittokrat
Ja visst ska vi bortse från att de är bidragstagare. Självklart.

nu gällde ju tråden att "dom" (alltså specifikt denna familj, inte invandrare i allmänhet, även om den ohederliga trådstartaren garna vill få det till det) snyftar om behov av större lagenhet, inte bidrag i allmänhet som är något helt annat.
Citera
2025-12-09, 15:31
Medlem
Runt 46 000 nämndes ju som en siffra när de minskade bidragen diskuterades. Dessa har väl inte gått igenom ännu. Men då sjunker de väl till runt 38 000.
Ja det är ju en bra fråga, om han haft något vanligt jobb tidigare. Det kommer ju nya regler kom kvalificering till välfärden. När vet jag inte riktigt. Men det ska väl genomföras så småningom.
Citat:
Hur mycket bidrag kan de få per månad med fem barn? Helt obegripligt att de skaffar så många barn om pappan är arbetslös, och hon får praktiklön. Har de då överhuvudtaget arbetat sedan de kom hit till Sverige?
Senast redigerad av noden 2025-12-09 kl. 15:34.
Citera
2025-12-09, 15:31
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Sexualdriften är stor hos människor och dom kanske inte har haft råd med preventivmedel, sen kan det ju vara så pass att de lever efter någon religiös övertygelse och inte vill abortera ett foster.
Citera
2025-12-09, 15:34
Avstängd
Sagodjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Jo det är uppenbarligen din version av det hela , men i verkligheten har du helt fel.

Dom kommer med krav hela tiden, på allt från bostad, bidrag, bilar , maten i skolan, tid för att be och annat därtill, samtidigt som man inte vill lära sig svenska eller jobba.

Dags att öppna ögonen , jag trodde också på allas lika värde , när jag var 5 år.

"dom"

typiskt generaliserande resonemang bland rasister.

tröttnar du aldrig på att vara så in i helvete korkad? du blir serverad mat av en invandrare samtidigt som du skriker att invandrare inte vill jobba?

det du säger går inte ihop, men ändå håller du fast vid det.

sanningen är att man MÅSTE skilja på människor och det ar omöjligt och ologiskt att dra alla över en kam, men ändå gör du det, gång på gång, för du tycker det är lättast så!

"dom" jobbar inte (förutom när dom jobbar!)
"dom" vill ha tid för att be (trots att den största invandrargruppen 2025 är från ukraina!)

och så vidare.
Citera
2025-12-09, 15:36
Medlem
Abort ska de väl inte behöva göra. Men de får försörja sina barn själva. Med lite stöd från samhället om de är fattiga.

Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Sexualdriften är stor hos människor och dom kanske inte har haft råd med preventivmedel, sen kan det ju vara så pass att de lever efter någon religiös övertygelse och inte vill abortera ett foster.
Citera
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
"dom"

typiskt generaliserande resonemang bland rasister.

tröttnar du aldrig på att vara så in i helvete korkad? du blir serverad mat av en invandrare samtidigt som du skriker att invandrare inte vill jobba?

det du säger går inte ihop, men ändå håller du fast vid det.

sanningen är att man MÅSTE skilja på människor och det ar omöjligt och ologiskt att dra alla över en kam, men ändå gör du det, gång på gång, för du tycker det är lättast så!

"dom" jobbar inte (förutom när dom jobbar!)
"dom" vill ha tid för att be (trots att den största invandrargruppen 2025 är från ukraina!)

och så vidare.
Nä , man kan inte bunta ihop alla, men den typen av invandrare jag pratar om har vi i överflöd.

Jag tycker att du är korkad som tror att invandrarna är något positivt för oss , bara för det finns ett lågt antal som integrerar sig och vill arbeta.
Citera
Medlem
Tror inte att det framgick av reportaget.
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaaaaaaa
Har de skaffat 5 barn under tiden de har haft bidrag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in