2025-12-09, 14:04
Medlem
En tisdagseftermiddag 26/2 1957 så sköt en 17-årig kille sin 45-åriga mor och sin 15-åriga syster i ansiktet med ett mausergevär, dramat utspelade sig i familjens lägenhet i Luthagen i Uppsala. Fadern i familjen var vid tillfället på sin arbetsplats. 17-åringen var medlem i hemvärnet och hade rätt att ha vapnet och ammunitionen hemma.

Ynglingen hade planer på att även skjuta sig själv men ändrade sig och begav sig istället till sin kristendomslärare för att berätta om gärningen. Läraren var inte hemma men hans fru tog emot bekännelsen och polis kallades till platsen. Man hittade de döda på golvet i ett sovrum i lägenheten och dagen efter häktades ynglingen misstänkt för dråp. Tillfällig sinnesförvirring pga depression misstänktes, en tjej hade gjort slut med honom nära inpå händelsen.

Gärningsmannen verkade iallfall ångerfull och grät högt vid häktningsförhandlingen. Han skulle senare sinnesundersökas och troligen föras till Hågaanstalten utanför Södertälje.

Vem var gärningsmannen och offren?
Och på vilken adress utspelade sig denna tragedi?

Jag undrar också vad han fick för straff och hur det sen gick för honom i livet?
Citera
2025-12-09, 14:07
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrimHist
En tisdagseftermiddag 26/2 1957 så sköt en 17-årig kille sin 45-åriga mor och sin 15-åriga syster i ansiktet med ett mausergevär, dramat utspelade sig i familjens lägenhet i Luthagen i Uppsala. Fadern i familjen var vid tillfället på sin arbetsplats. 17-åringen var medlem i hemvärnet och hade rätt att ha vapnet och ammunitionen hemma.

Ynglingen hade planer på att även skjuta sig själv men ändrade sig och begav sig istället till sin kristendomslärare för att berätta om gärningen. Läraren var inte hemma men hans fru tog emot bekännelsen och polis kallades till platsen. Man hittade de döda på golvet i ett sovrum i lägenheten och dagen efter häktades ynglingen misstänkt för dråp. Tillfällig sinnesförvirring pga depression misstänktes, en tjej hade gjort slut med honom nära inpå händelsen.

Gärningsmannen verkade iallfall ångerfull och grät högt vid häktningsförhandlingen. Han skulle senare sinnesundersökas och troligen föras till Hågaanstalten utanför Södertälje.

Vem var gärningsmannen och offren?
Och på vilken adress utspelade sig denna tragedi?

Jag undrar också vad han fick för straff och hur det sen gick för honom i livet?

Och vi vill gärna veta var du har fått informationen i trådstarten ifrån. Källa tack.
Citera
2025-12-09, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Och vi vill gärna veta var du har fått informationen i trådstarten ifrån. Källa tack.

Källa är Upsala Nya Tidning.
Citera
2025-12-09, 14:30
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Citat:
Källa är Upsala Nya Tidning.
Det omnämns bland annat i Svenska Dagbladet, 27 februari 1957:

https://tidningar.kb.se/9tmqg48m2m8w2v4/part/1/page/3 (låst länk)

Den källan säger inte så värst mycket mer än vad som framgår av trådstarten, utöver att det skedde på Luthagsesplanaden.
Citera
2025-12-09, 14:46
Medlem
Zaedrewss avatar
Svenska mord har bara en liten notering.

Citat:
Händelse: Bertil Larsson sköt ihjäl sin syster och mor med ett mausergevär i ett anfall av sinnesförvirring

Antar att det inte blev så mycket mer offentlig skrivit då efter. Sinnesförvirring och under 18.
Citera
2025-12-09, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Det omnämns bland annat i Svenska Dagbladet, 27 februari 1957:

https://tidningar.kb.se/9tmqg48m2m8w2v4/part/1/page/3 (låst länk)

Den källan säger inte så värst mycket mer än vad som framgår av trådstarten, utöver att det skedde på Luthagsesplanaden.

Tack, då har man iallfall ett hum om var i Luthagen detta utspelade sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Svenska mord har bara en liten notering.

Antar att det inte blev så mycket mer offentlig skrivit då efter. Sinnesförvirring och under 18.
.

Tack för namnet på GM, det kan hjälpa mig att hitta offren. Ska se vad jag kan finna.
Citera
2025-12-09, 16:11
Medlem
Med namnet på GM så lyckades jag hitta vilka offren var.

GM : Bertil Larsson f. 1939(?). Den enda jag hittat som passar in. Avled i så fall 1991.

BO 1 : Karin Larsson f. 29/7 1911.

BO 2 : Inger Larsson f. 30/5 1942.

I dödsannonsen står som sörjande Lennart Larsson och under hans namn står Bertil.

De begravdes på Uppsala Gamla Kyrkogård 9/3 1957.

Någon med tillgång till ArkivDigital eller liknande som kan hitta var på Luthagsesplanaden familjen bodde?
Citera
2025-12-09, 19:14
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Med namnet på GM så lyckades jag hitta vilka offren var.

GM : Bertil Larsson f. 1939(?). Den enda jag hittat som passar in. Avled i så fall 1991.

BO 1 : Karin Larsson f. 29/7 1911.

BO 2 : Inger Larsson f. 30/5 1942.

I dödsannonsen står som sörjande Lennart Larsson och under hans namn står Bertil.

De begravdes på Uppsala Gamla Kyrkogård 9/3 1957.

Någon med tillgång till ArkivDigital eller liknande som kan hitta var på Luthagsesplanaden familjen bodde?

Enligt Sveriges dödbok 1800-2024 bodde de på adressen Luthagsesplanaden 25.
Citera
2025-12-09, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Enligt Sveriges dödbok 1800-2024 bodde de på adressen Luthagsesplanaden 25.

Tusen tack för den uppgiften Aurora Borealis. Visst står det inte med våningsplan? Eller det som var innan vi fick lägenhetsnummer, minns inte nu vad det hette.
Citera
2025-12-11, 15:36
Medlem
Otroligt vad ni kan hitta!
Citera
2025-12-12, 03:37
Medlem
Den Bertil jag hade som kandidat är fel gubbe. Hittade hans dödsannons och där står "MOR" med som sörjande så det kan inte vara han.

I samma kvarter på kyrkogården som mamman och systern så begravdes det en Lennart Larsson 1964. Den enda Lennart Larsson begravd där som jag kan hitta.

Man kan bara se kvarteret och inte exakt gravnummer, så det är mycket möjligt att det är samma grav och att det är pappa Lennart. Sju år efter morden. Tyvärr står inga uppgifter om när han ska ha varit född eller när han avlidit, precis som på mamman och systern. Och gravrätten har utgått sedan länge.
Senast redigerad av KrimHist 2025-12-12 kl. 03:55.
Citera
2025-12-12, 16:33
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Den Bertil jag hade som kandidat är fel gubbe. Hittade hans dödsannons och där står "MOR" med som sörjande så det kan inte vara han.

I samma kvarter på kyrkogården som mamman och systern så begravdes det en Lennart Larsson 1964. Den enda Lennart Larsson begravd där som jag kan hitta.

Man kan bara se kvarteret och inte exakt gravnummer, så det är mycket möjligt att det är samma grav och att det är pappa Lennart. Sju år efter morden. Tyvärr står inga uppgifter om när han ska ha varit född eller när han avlidit, precis som på mamman och systern. Och gravrätten har utgått sedan länge.

Pappa Lennart levde 1914-1964 så det är säkert hans grav du har hittat.

Sonen Bertil (1939-2020) vilar i Arholma minneslund enligt dödsannons i DN. Han efterlämnade hustru och två barn samt flera barnbarn. Hans yrkestitel var studierektor enligt flera befolkningsregister.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in