2025-12-09, 13:43
Medlem
https://www.lakemedelsvarlden.se/svagt-forskningsstod-for-cannabisterapier/

Detta är en riktigt ful artikel

Citat:
Men när det gäller de flesta andra tillstånd som cannabis används mot finns inga eller ytterst svaga bevis för att behandlingen hjälper, konstaterar forskarna. Ett sådant exempel är kronisk smärta.
Ursäkta men vad i hela jävla kollade man på när man sökte då? Bara här i Sverige om man söker på cannabis på Uppsala Universitets bibliotek så får man upp mot 80.000 träffar!
Jag själv är ett vandrande bevis på att cannabis har en positiv effekt på min dagliga smärta.

Citat:
Forskarna bakom översikten lyfter också fram möjliga hälsorisker med cannabisbruk i medicinskt syfte. Dagligt cannabisbruk, särskilt av inhalerade och/eller högpotenta produkter, kan vara kopplat till hjärt-kärlrisker som högre förekomst av kranskärlssjukdom, hjärtinfarkt och stroke.
Jaha, för att i nästa stycke hänvisa till att flera studier inte har tagit i beräkning av andra faktorer som kan ha spelat roll...

Diskutera!
Citera
2025-12-09, 13:45
Medlem
Lev med att det aldrig kommer bli lagligt med droger i Sverige.
Citera
2025-12-09, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 23123asdasdaabc
Lev med att det aldrig kommer bli lagligt med droger i Sverige.
Finns flera lagliga droger samt jätte många man kan få på recept, konstig kommentar
Citera
2025-12-09, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janer2k
Finns flera lagliga droger samt jätte många man kan få på recept, konstig kommentar
Om du verkligen hade smärta varför frågar du inte då om recept eller ljuger du
Citera
2025-12-09, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 23123asdasdaabc
Om du verkligen hade smärta varför frågar du inte då om recept eller ljuger du
Cannabis går att få på recept som beskrivs längst ned i artikeln.
Citera
2025-12-09, 14:40
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon

Ursäkta men vad i hela jävla kollade man på när man sökte då? Bara här i Sverige om man söker på cannabis på Uppsala Universitets bibliotek så får man upp mot 80.000 träffar!
Jag själv är ett vandrande bevis på att cannabis har en positiv effekt på min dagliga smärta.

Jaha, för att i nästa stycke hänvisa till att flera studier inte har tagit i beräkning av andra faktorer som kan ha spelat roll...

Diskutera!
Vad är det för daglig smärta som enbart maruijana hjälper emot?

Varför är haschtomtar så jävla känsliga kring forskning och rapporter som inte stödjer deras fantastiska weed, finns inte laddtorskar och tjackpundare som går upp i varv för att någon pissar på deras droger.
Att maruijana skulle göra något medicinskt som inte andra droger klarar av känns osannolikt, sen är det väl jäkligt bökigt att administrera och dosera weed, ska man skriva 2 halvdjupa halsbloss mot "daglig smärta" på receptet?
Citera
2025-12-09, 14:42
Medlem
Oxytorsks avatar
Detta handlar ju egentligen bara om pengar, finns ju tusentals och åter tusentals som blir hjälpta av cannabis när det gäller smärtproblematik. Jag är en av dem, även om jag inte har min cannabis på recept.

Nä, pengar som sagt. Tänk om människor i Sverige, ja inte bara i Sverige kunde odla sin egen smärtlindring eller för all del köpa och betala skatt på. Rackarns vad pengarna läkemedelsföretagen skulle förlora eller till och med få lägga ner helt enkelt. Och så kan vi ju inte ha det eller hur…
Citera
2025-12-09, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Vad är det för daglig smärta som enbart maruijana hjälper emot?

Varför är haschtomtar så jävla känsliga kring forskning och rapporter som inte stödjer deras fantastiska weed, finns inte laddtorskar och tjackpundare som går upp i varv för att någon pissar på deras droger.
Att maruijana skulle göra något medicinskt som inte andra droger klarar av känns osannolikt, sen är det väl jäkligt bökigt att administrera och dosera weed, ska man skriva 2 halvdjupa halsbloss mot "daglig smärta" på receptet?
För mig så hjälper det mot svår neuropatisk smärta som jag dels har från en operation 2015, samt en ny smärta pga diskbråck i ländryggen.

Det andra visar bara på hur det står till när man supit bort hjärnan hela sitt liv och går på ren propaganda om att "haschtomtar" är så mycket värre än ditt egna missbruk.
Citera
2025-12-09, 14:47
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Citat:
För mig så hjälper det mot svår neuropatisk smärta som jag dels har från en operation 2015, samt en ny smärta pga diskbråck i ländryggen.

Det andra visar bara på hur det står till när man supit bort hjärnan hela sitt liv och går på ren propaganda om att "haschtomtar" är så mycket värre än ditt egna missbruk.

Det låter mer som att du har en mental smärta och en släng av hypokondri/narcissism som du måste döva med att inte bara suga på din joint, utan även få hela världen att älska din joint, rök ditt weed, ingen hindrar dig.
Din anklagelse om att jag skulle lida av missbruk bevisar bara min tes, man känner andra genom sig själv...
Citera
2025-12-09, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oxytorsk
Detta handlar ju egentligen bara om pengar, finns ju tusentals och åter tusentals som blir hjälpta av cannabis när det gäller smärtproblematik. Jag är en av dem, även om jag inte har min cannabis på recept.

Nä, pengar som sagt. Tänk om människor i Sverige, ja inte bara i Sverige kunde odla sin egen smärtlindring eller för all del köpa och betala skatt på. Rackarns vad pengarna läkemedelsföretagen skulle förlora eller till och med få lägga ner helt enkelt. Och så kan vi ju inte ha det eller hur…
Tråkigt att du inte har det på recept. Är det ekonomin som sätter käppar i hjulen för det?
Citera
2025-12-09, 14:54
Medlem
Svensk narkotikalagstiftning hålls i järngrepp av sektmedlemmar som t.ex Fred Nyberg. Det är en mycket sluten grupp som styr över ett helt land. De är överordnade vetenskapen. Gamla kyrkan-folk. Präster.
Citera
2025-12-09, 15:05
Medlem
Citat:

Diskutera!

Just nu har vi bara "bevis" för att det verkar fungera för (förenklat) på svårbehandlade epilepsi, finns många varianter av epilepsi men CBD minskar anfallsfrekvensen, vad jag kan se 20-40%). Det är väl den starkaste evidensen vi lyckats bevisa vmed cannabis (CBD).

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28538134/

(Ovan Liten studie (Epilepsi ) i urval men robust obs studien är gjord på barn)

MS relaterad spasticitet kan hjälpas lindra, då används CBD/THC (nabiximols). Liten/måttlig effekt. Verkar då hjälpa patienter med sömn/symtomlindring. Gäller bara vissa patienter. Evidensen är inte hög.

https://www.cochrane.org/evidence/CD013444_cannabis-and-cannabinoids-people-multiple-sclerosis

Sen har vi dom olika smärttyperna - i fokus där vi hittqt en liten effekt på Neuropatisk smärta. Men den effekten är låg (bevis mässigt) Evidensen här är heller inte hög.
Hurvida det kan fungera olika som för dig är helt olika. Men generellt verkar det svårt att bevisa effekten.

Kronisk vanlig smärta såkallade icke neuropatisk har inte bevisad effekt mha cannabis.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK423845/

Vad det gäller Ångest och depressioner/sömn generellt så är det svårt att bevisa/svagt stöd, förutom vid MS/spasticitet.

I övrigt inga andra bevis vad man kan finna än? Men den individuella känslan kring att något fungerar kan man bara säga grattis till, men det är inte än överförbart på "alla" andra, vad det verkar som.
Senast redigerad av rawjudge 2025-12-09 kl. 15:13.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in