2025-12-08, 18:20
Medlem
Finlands trupp till Davos

Damer: Jasmi Joensuu, Jasmin Kähärä, Hilla Niemelä, Kerttu Niskanen, Vilma Nissinen, Krista Pärmäkoski, Selene Rossi, Vilma Ryytty, Amanda Saari.

Herrar: Olli Ahonen, Niko Anttola, Ristomatti Hakola, Perttu Hyvärinen, Jesse Kähärä, Emil Liekari, Remi Lindholm, Niilo Moilanen, Joni Mäki, Iivo Niskanen, Arsi Ruuskanen, Lauri Vuorinen.
Citera
2025-12-08, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bridgeblandning
10 km är en pajasdistans på herrsidan. Fram till 2016 var det 30 km i Davos, en av säsongens höjdpunkter.

Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Jag gillar 10km men hade varit trevligt om man hade haft lite fler 20km intervallstart. Speciellt en helg när det annars bara är sprint.

Jag även man kunde köra lite längre masstarter. Om man tycker femmil är för långt så kunde de åtminstone vara en tremil masstart i klassiskt innan OS.

Tour de Ski tycker jag bara borde bestå av sprintar och masstarter från a till b.
Har inget emot 10 km i sig då det bjuder in fler åkare i det och det kräver en annan typ av upplägg gentemot 15 km men när man samtidigt kortade skiathlon och inte kör längre intervallstarter är det ju bara en typ av åkare som gynnas på kapacitetsåkarnas bekostnad.

Förstår inte alls resonemanget bakom att herrarnas distanser genomgående skulle kortas, riktigt dålig förändring i min värld och alla lopp är verkligen exakt lika.
Citera
2025-12-08, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
En gång ingen gång, fast visst glömde henne.

Samma sak kan sägas om Milla.

Citat:

Menar du fyra av hela truppen?

Ja, efter den odiskutabla trion Weng, AÖS och Skistad.
Citera
2025-12-08, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Har inget emot 10 km i sig då det bjuder in fler åkare i det och det kräver en annan typ av upplägg gentemot 15 km men när man samtidigt kortade skiathlon och inte kör längre intervallstarter är det ju bara en typ av åkare som gynnas på kapacitetsåkarnas bekostnad.

Förstår inte alls resonemanget bakom att herrarnas distanser genomgående skulle kortas, riktigt dålig förändring i min värld och alla lopp är verkligen exakt lika.
Ja Skiathlon kunde fortsatt varit 30 för herrarna och höjts till 20 för damerna.

Sedan måste det gå att börja köra fler femmilar. Nu i Davos hade det passat bra med när det blir ett tävlingsuppehåll efter och 2 sprinttävlingar innan.

Att köra 10 skejt intervallstart i Ruka istället för masstarten och haft en klassisk masstart nu i Davos hade varit ett mycket bättre och mer logiskt upplägg på säsongen. Visst hade det varit en chansning med tanke på att snösituationen. Det hade dessutom varit en smart återkommande öppning där man kunnat variera stilen på intervallstarten och sprinten i Trondheim och masstarten i Davos stilart för att passa med mästerkapasprogramet.
Citera
2025-12-08, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Ja Skiathlon kunde fortsatt varit 30 för herrarna och höjts till 20 för damerna.

Sedan måste det gå att börja köra fler femmilar. Nu i Davos hade det passat bra med när det blir ett tävlingsuppehåll efter och 2 sprinttävlingar innan.

Att köra 10 skejt intervallstart i Ruka istället för masstarten och haft en klassisk masstart nu i Davos hade varit ett mycket bättre och mer logiskt upplägg på säsongen. Visst hade det varit en chansning med tanke på att snösituationen. Det hade dessutom varit en smart återkommande öppning där man kunnat variera stilen på intervallstarten och sprinten i Trondheim och masstarten i Davos stilart för att passa med mästerkapasprogramet.
Ja, i år ju dessutom programmet det tråkigaste sen jag vet inte när, verkligen inga överraskningar åt det positiva hållet. Jag kan även sakna minitourerna, tyckte det var kul att öppning och avslutning av säsongen var lite annorlunda mot vanliga världscuplunken, någon som vet varför man slutade med dem efter 2020/2021?
Citera
2025-12-08, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Ja, i år ju dessutom programmet det tråkigaste sen jag vet inte när, verkligen inga överraskningar åt det positiva hållet. Jag kan även sakna minitourerna, tyckte det var kul att öppning och avslutning av säsongen var lite annorlunda mot vanliga världscuplunken, någon som vet varför man slutade med dem efter 2020/2021?
Jag tror det var ett åkarinitativ, vissa som hade sin styrka i exempelvis sprint eller fristilsdistans antingen inte ens fick köra eller fick hopplösa utgångslägen på jaktstarten.
Citera
2025-12-08, 21:51
Medlem
SPORTNERD888s avatar
Jag hoppas så jävla innerligt att Calle har hittat form till Östersund🙏
Citera
2025-12-08, 22:04
Medlem
Skidåkningen har blivit tråkig senaste åren. Sverige och Norge är för dominanta, tävlingarna är tråkiga. Bara sprint som är kul att se på även om man vet vem som vinnet. Saknar också minitourerna. Saknar även det gamla upplägget på Tour de ski förutom bonussekunderna. Den långa jaktstarten var kul. Masstart på sista är bättre då det ofta är avgjort ändå.
Citera
2025-12-08, 22:52
Medlem
movingmads avatar
Borde blivit WC i Tjeckien och Frankrike. Hade varit mkt roligare än samma gamla orter varje år.
Citera
2025-12-09, 00:15
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPORTNERD888
Jag hoppas så jävla innerligt att Calle har hittat form till Östersund🙏
Inte så viktigt vad jag tror men jag håller det för otroligt. Han skulle överraska mig väldigt positivt då.

Däremot räknar jag med att Porret studsar upp i gott slag närsomhelst de närmsta 8 veckorna, kanske under lördagen på Lägdenberget.
Citera
2025-12-09, 11:29
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Hur är os banorna på sprinten?
Tänker om alvar ska med till os så blir det kämpigt om det är många eller branta backar.
Citera
2025-12-09, 12:33
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Hur är os banorna på sprinten?
Tänker om alvar ska med till os så blir det kämpigt om det är många eller branta backar.

Den skarpa kritiken från de tävlande när den tänkta bansträckningen kördes i världscupen förra säsongen ledde till att banan gjordes om, som det förefaller till det bättre, sportsligt sett. Kanske svårare för Myhlback, men det återstår att se. I artikeln finns grafer som visar ändringarna:

https://yle.fi/a/7-10088722

Citat:
OS-banan är klart längre och tuffare än den gamla banan. Den största förändringen är att den sista stigningen, som samtidigt är den tyngsta, är längre än förr.

– Väl uppe på backen finns dessutom ett nytt, plattare parti innan man åker ner mot målområdet. Det ska vara möjligt att rycka från konkurrenterna i slutskedet av uppförsbacken. Då är det möjligt att försprånget är tillräckligt, säger damlandslagets huvudtränare Reijo Jylhä till Yle Sporten.

Noterade att det finns en Vera Myhlback också, född 2009, som redan tänker köra en del långlopp i samma lag som storebror:

https://www.langd.se/langlopp/lista-alla-svenska-talanger-under-23-ar-i-ski-classics/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in