2025-12-09, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonnebyRaggers
Kan det vara så att hon själv var det sista "offret", med lindrigare symtom? D.v.s. att hon givit sig själv en lindrig förgiftning för att dölja att hon i själva verket är gärningsperson.

Det är också en möjlighet förstås. Riktigt sjuk jävel i så fall. Och ja, oavsett.
Citera
2025-12-09, 07:46
Medlem
Finns det några tecken på att det varit avsiktligt?
Citera
2025-12-09, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
Hyperkalemi är ett av många symtom efter tillförsel av gift(er)
Att man har tryckt på det i medias rapportering har väl att göra med att det var en av de mätbara analyser som pekade på allvaret i förgiftningen? MGM hade förmodligen inte de kunskaper som kunde inspirera henne i tankekedjan: ”hypokalemi - hjärtarytmi - stillestånd”. Man kan fatta att ett ämne kan vara livsfarligt ändå.
60-åriga undersköterskor var oftast avdelningens klippor på den tiden jag jobbade…
Så trist

Hyperkalemi är raka motsatsen till hypokalemi. Dvs för höga resp för låga värden av kalium i blodet. Båda tillstånden kan vara livshotande.
Citera
2025-12-09, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattgroda
På vilken sida på fb? Jag hittat inte!

Länka gärna Eller kan du skriva vad det var för kommentar och person?

https://www.facebook.com/reel/848752277611538

"Det är ju mina misstankar, men jag hoppas polisen kopplar, vi har ju en klan som har styrt och ställt i denna stad, samma klan som ligger bakom trippelmordet!"
Citera
2025-12-09, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Du får tänka på att även om det skulle vara en armenier och kristen så är det en kristen som är uppväxt i ett muslimskt land. Så klart det spelar in. Skulle inte räkna det som kristen - snarare resultatet av ett muslimskt styre.

Snacka om korkad 🤯.

Det låter ju bara som du resonerar som ett barn. ”De ser inte ut som mig därför är de inte kristna”

Du vet väl om att kristendom kommer från Mellanöstern?

Kristna Armenier är så kristet det kan bli.

Sen att skylla på imperialism är ju väldigt begränsande tänk. Jag menar, att Afrika ser ut som det gör, det är Europas fel eller?
Citera
2025-12-09, 08:40
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattgroda
Någon som vet vilka offren är? Unga? Äldre? Män eller kvinnor?

Och vad kan GM haft för motiv?

Kan vara ett psykfall av typen borderline etc. Kan vara ett uppbyggt hat mot kollegorna, förvägrade karriärmöjligheter kanske.
Citera
2025-12-09, 08:56
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Kan vara ett psykfall av typen borderline etc. Kan vara ett uppbyggt hat mot kollegorna, förvägrade karriärmöjligheter kanske.

Kan detta vara motivet? https://www.sverigesradio.se/artikel/fick-p-boter-trots-att-hon-betalat-for-parkering-forjavligt
Citera
2025-12-09, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Lite uppseendeväckande om hon står som ”gift kvinna” 24/1 1980. Då var hon bara 16 år.

Men kanske var det så man klassificerade flickor som hamnat i barnäktenskap utomlands? Kan ju knappast ha gift sig i Sverige redan vid 16 års ålder. RG är född 7 maj 1963.

Omfattade registren du sökte i möjligen bara myndiga personer?
Paret har en dotter född mars 1981 i Iran. En son född 1987 i Eksjö i Sverige. En dotter född 1992 i Sandviken i Sverige. Källa Folkräkningen 2000.
Således gift med barn när de kom till Sverige.
Citera
2025-12-09, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Hyperkalemi är raka motsatsen till hypokalemi. Dvs för höga resp för låga värden av kalium i blodet. Båda tillstånden kan vara livshotande.
Ja du har rätt, ska vara hypokalemi (såg att jag skrivit fel i slutet av inlägget och rättade det, förbisåg inledningen. Virrigt)
Citera
2025-12-09, 09:44
Medlem
BallaBellas avatar
Vem vet vad hon gör nästa gång?
Bara att tänka att man ska tillsätta ett läkemedel i någon annan vatten är inte friskt.
Det här är bara början och vad gör hon nästa gång hon inte gillar någon.
Citera
2025-12-09, 09:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ja häktningen omfattar tydligen tre och inte fyra angivna offer.

Kanske har man inte tagit tillräckligt med prover på det offer som uppmärksammades senare, utan först i efterhand misstänkt att dennes insjuknande också berodde på förgiftning. Då är misstanken kanske för svag och svår att leda i bevis.

RG är häktad med fulla restriktioner, får inte ta emot besök, inga brev och inte ta del av nyhetsmedia.

Rutan för om den häktade har annat medborgarskap än svenskt är inte ifylld, så hon som tydligen vistats flera decennier i Sverige, är sannolikt också svensk medborgare. Apropå tidigare diskussion om utvisning efter eventuell fällande dom.

Enligt Åklagarmyndigheten är hon häktad för grov misshandel av fyra personer:

"Uppsala tingsrätt beslutade på måndagen att häkta en kvinna misstänkt för grov misshandel av fyra anställda på Akademiska sjukhuset.[...]"

https://www.aklagare.se/for-media/pressmeddelanden/2025/december/en-kvinna-haktad-misstankt-for-forgiftningar-i-uppsala/

Däremot verkar det vara vid tre tillfällen som det skett insjuknande; 25/10, 29/10 och 3/11 (enligt häktningsframställan).
Citera
2025-12-09, 09:48
Medlem
Ninajahrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Den mängd som tydligen krävs för att ge så här svåra symtom borde inte gå obemärkt förbi.

Jag vet dock inte om man kan förgifta någon med koffein genom att ge dem en ”lagom” hög dos över längre tid.

Typ blanda ut det i kaffet och de som drabbas är de som har hög kaffekonsumtion (och kanske sveper en energidryck i farten mellan kaffekopparna)

Intressant tanke. Kan vara nån från personalköket som adderat krossade koffeintabletter i kaffet för att, i missriktad välvilja, velat boostar den övertrötta personalen. Personalen har gillat hens starka kaffe men stordrickarna har då fått i sig allt för tokhöga doser.

Rubriceringen nu är ju misshandel.
Jag spekulerar i att det kanske inte alls handlat om hämdlystnad utan istället någon icke medicinskt utbildad person som menat väl men gått fel.

Att hon inte ville ha advokat stärker tanken att GM mår dåligt och vill ställa till rätta vad hon ställt till med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in