2025-12-08, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hitler-gg
Brottsrubricering?

Försök till mord
Citera
2025-12-08, 13:16
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Brottsrubricering?

Citat:
Polisen började snabbt misstänka att det kunde vara någon som hade förgiftat dem, och öppnade därför en utredning om misstänkt mordförsök.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Gx10p4/en-person-begard-haktad-for-misstankta-forgiftningar-i-uppsala
Citera
2025-12-08, 13:19
Medlem
Citat:
Brottsrubricering?
Antagligen mordförsök som kommer att rinna ner till grov misshandel.
Citera
2025-12-08, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RAKA-KORT
En gammal kärring som krossat koffeintabletter och hällt pulvret i kaffet? Vad var vitsen med det?

Du verkar ha stora problem med din inställning till dina medmänniskor. Åldersnoja?
Citera
2025-12-08, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gretathugberg
Min killgissning är att det handlar om en undersköterska som inte fått den uppskattning eller att hon blivit hönsad med utav de nu förgiftade sjuksystrarna och därmed gett igen efter många år. En helt vanlig kärring som tycker sig äga arbetsplatsen för att hon arbetat där sedan tidernas begynnelse och som inte kan rätta sin sig i ledet efter arbetsledare.

Lite spännande ändå att hon gjort detta. Är ju helt galet och naturligtvis inte OK men tänk att ta det steget...?

De flesta av oss fantiserar väl rätt friskt när någon är "dum" på jobbet: att hen ska sluta, att hen ska ta tj.ledigt eller att man får en ny chef om man är missnöjd.

Men att aktivt planera detta, köpa in medlet och placera ut. Det är rätt intressant ändå.
Citera
2025-12-08, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Stölder av narkotika/läkemedel är av den anledningen mycket vanligare bland sköterskor. Det är överlägset mest sannolikt att GM är sjuksköterska.

Även om det skulle stämma ditt superantagande ang GM,
så är det obehagligt med din gissning.

Andra personalkategorier kan också komma över läkemedel, på olika sätt
Citera
2025-12-08, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RAKA-KORT
Mig veterligen smakar det väldigt lite, om något.

Den mängd som tydligen krävs för att ge så här svåra symtom borde inte gå obemärkt förbi.

Jag vet dock inte om man kan förgifta någon med koffein genom att ge dem en ”lagom” hög dos över längre tid.

Typ blanda ut det i kaffet och de som drabbas är de som har hög kaffekonsumtion (och kanske sveper en energidryck i farten mellan kaffekopparna)
Citera
2025-12-08, 13:31
Medlem
rtyu12345s avatar
Ringer klockor kring förgiftningsmordet med halvmetallen antimon på 64 årige Stefan från Skövde. Mördad av sin colombianska fru/son som var utbildad kemist eller nått, de ville ha Stefans pengar via testamente.
Länk till denna: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/l366Po/dog-efter-magsjuka-nu-utreds-mord-pa-stefan-64

Uppsala koffein förgiftningen
- Förövaren var en kvinna i båda fallen. Statistiken pekar på att kvinnor ofta förgiftar hellre.
- Båda kvinnorna var i 60 års åldern.
- Extrema halter ovanligt gift med bieffekt, svårt att spåra
- Intaget via mat/dryck.
- Riktat mot person/fåtal personer
- Eftersom polisen har tagit en 60 årig kvinna med koppling till avdelningen på sjukhuset efter en tid, så kanske det var en tidigare kollega som var arg på en grupp personer på avdelningen, eftersom just dem blir förgiftade och inte hela arbetspasset via kaffemaskinen. Kanske har hon t.o.m bjudit dem på detta kaffe eller gjort i ordning en termos?
Citera
2025-12-08, 13:33
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gretathugberg
Min killgissning är att det handlar om en undersköterska som inte fått den uppskattning eller att hon blivit hönsad med utav de nu förgiftade sjuksystrarna och därmed gett igen efter många år. En helt vanlig kärring som tycker sig äga arbetsplatsen för att hon arbetat där sedan tidernas begynnelse och som inte kan rätta sin sig i ledet efter arbetsledare.
På förskolor tex där mestadelen av personalen är kvinnor så är skitsnack och osämja vardag på många ställen. (20 års erfarenhet)

Vet inte om det brukar hetta till i personalrummen på sjukhus men min gissning lutar åt ditt håll.
Citera
2025-12-08, 13:37
Medlem
Gretathugbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
På förskolor tex där mestadelen av personalen är kvinnor så är skitsnack och osämja vardag på många ställen. (20 års erfarenhet)

Vet inte om det brukar hetta till i personalrummen på sjukhus men min gissning lutar åt ditt håll.

Enligt min erfarenhet så är det så ja.
Citera
2025-12-08, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtyu12345
Ringer klockor kring förgiftningsmordet med halvmetallen antimon på 64 årige Stefan från Skövde. Mördad av sin colombianska fru/son som var utbildad kemist eller nått, de ville ha Stefans pengar via testamente.
Länk till denna: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/l366Po/dog-efter-magsjuka-nu-utreds-mord-pa-stefan-64

Uppsala koffein förgiftningen
- Förövaren var en kvinna i båda fallen. Statistiken pekar på att kvinnor ofta förgiftar hellre.
- Båda kvinnorna var i 60 års åldern.
- Extrema halter ovanligt gift med bieffekt, svårt att spåra
- Intaget via mat/dryck.
- Riktat mot person/fåtal personer
- Eftersom polisen har tagit en 60 årig kvinna med koppling till avdelningen på sjukhuset efter en tid, så kanske det var en tidigare kollega som var arg på en grupp personer på avdelningen, eftersom just dem blir förgiftade och inte hela arbetspasset via kaffemaskinen. Kanske har hon t.o.m bjudit dem på detta kaffe eller gjort i ordning en termos?
Nja….Kopplingen är möjligen ”en kvinna i 60 års åldern” där slutar likheterna.
Min gissning är att det hamnade i kaffet och att det inte var riktat till just dessa, snarare så många som möjligt och dom flesta dricker kaffe.
Citera
2025-12-08, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hannha
Nja….Kopplingen är möjligen ”en kvinna i 60 års åldern” där slutar likheterna.
Min gissning är att det hamnade i kaffet och att det inte var riktat till just dessa, snarare så många som möjligt och dom flesta dricker kaffe.

Polisens teori är ju koffeinpulver i deras vattenflaskor väl?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in