Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-11-18, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Jag skulle önska att du hade rätt men tyvärr så tvivlar jag på det. Se på massdelgivandet nyligen under ’operation torsk’ - gigantiska utredningsresurser och mantimmar som kunde använts på bättre sätt, och som sagt är detta inte mina tankar utan kommer från några äldre poliser i ’gamla skolan’ - dvs polisens uppgift är primärt att skydda civilbefolkningen.

Den skyhöga prioriteringen av sexsköpskriminalitet är politiskt motiverad. Regeringen får pluspoäng både bland feminister och hos lag-och-ordnings-förespråkare som inte tänker efter.
Har rätt bra koll på den grejen och nej, inga gigantiska resurser som lagts ner där. Visst kunde man sparat in på några mantimmar genom att ge fan i att åka hem till typ 130 torskar men totalt sett, väldigt lättutredda ärenden det mesta.

Jag har ju inte hela bilden men i stort sett så är det så att man med den lilla grupp man har så har man klivit in på ett större antal lägenhetsbordeller där det finns misstankar om människohandel. Man har här då beslagtagit de prostituerades mobiltelefoner och tömt dessa på chattar osv och här fått ett uppslag på andra brott än koppleri, dvs man har hittat sexköpare. På samma sätt som man hittade Jensa på TV4.

Sedan har detta lilla team suttit och gjort utredningarna. Man har letat upp vem som har mobilnummer si och så, man har tagit fram passfoton på dessa herrar, man har förhört tjejerna igen osv. Dvs byggt upp en bevisning. Och så då när allt detta är klart (om jag fattar det rätt har man jobbat typ 7-8 månader) så lånar man under 2 veckor in lite andra poliser än de i gänget och så åker man då under dessa veckor ut till ca 130 torskar. Man får tag på den största delen och sedan kallar man resten på förhör under kvällstider inne på Kronobergs polisstation. När så dessa 2 intensiva veckor är klara återstår efterarbetet och igen så är det bara den där lilla gruppen som jobbar.

Vi pratar alltså om typ 5-8 poliser (jag vet inte hur många de är i gruppen) som under ungefär ett år jobbar med detta. Och så kanske man lånar in 10 poliser under två veckor. Detta är ingenting som ens syns i polisens budget. Och man sätter alltså dit drygt 130 personer för brott och även om du och många andra anser att sexköp inte borde vara straffbart så är det ju det. Och jag tror få andra brott har en så hög "sätta dit faktor" som sexköp när man jobbar på detta sätt.

Jag känner väldigt många poliser (vi pratar kanske 10 nära bekanta och sedan ytterligare lika många mer ytliga bekanta) och de har alla mellan 20 och 35 år i tjänst. Jag kan lätt säga att mer än hälften av dem tycker att den enhet som jobbar mot prostitution har för små resurser.
Citera
2025-11-19, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Jag känner väldigt många poliser (vi pratar kanske 10 nära bekanta och sedan ytterligare lika många mer ytliga bekanta) och de har alla mellan 20 och 35 år i tjänst. Jag kan lätt säga att mer än hälften av dem tycker att den enhet som jobbar mot prostitution har för små resurser.

Du måste känna dig som torskarnas Walter White, erfaren torsk som du är och omringad av poliser

Själv har jag bara en polis i släkten, men vet inte hur han ser på sexköpslagen.
Citera
2025-11-19, 00:54
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
Den svenska lagen är i mitt personliga tycke mycket märklig. Det är fullt lagligt att sälja sex, till den nivån att vi har kvinnor som Anna Lidén som hyllas som hjältar i tidningarna när de stoltserar med att ha legat med 1600 män för pengar (källa: https://sverigesradio.se/avsnitt/anna-salde-sex-till-1600-man-kalla-mig-en-hamndlysten-hora). Om en man däremot lägger fingrarna på en kvinna och ger henne ekonomiska förutsättningar att överleva så ska han skaka galler. Min åsikt är tydlig: antingen förbjuder man det helt, eller så legaliserar man det helt.

Trots detta hade jag aldrig själv velat köpa sex då jag lider av OCD och hypokondri, och därför är rädslan för könsjukdomar och andra påträngande tankar kring detta alldeles för stor. Däremot är ämnesområdet väldigt intressant, och jag är nyfiken på hur ni andra reflekterar kring detta. Tycker ni att den svenska sexköpslagen bör avskaffas och man ska få lagligt köpa sex? Varför, eller varför inte?

Omröstning finns här för intresserade (Flashback låter mig inte skapa): https://www.ferendum.com/sv/PID2226803PSD1051929673
Att sälja samlag borde bli olagligt. Det är helt enkelt ett trauma för både köpare och säljare.
Citera
2025-11-19, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torsk1111
Du måste känna dig som torskarnas Walter White, erfaren torsk som du är och omringad av poliser

Själv har jag bara en polis i släkten, men vet inte hur han ser på sexköpslagen.
Ha ha, ja du lite lustigt är det kanske att jag känner så många av dem. Jag har ju även andra brott på mitt samvete. Dock bara dömd en gång och det är över 30 år sedan. Så än är jag inte samhällets fiende nummer ett.
Citera
2025-11-20, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Att sälja samlag borde bli olagligt. Det är helt enkelt ett trauma för både köpare och säljare.
Håller med i detta, om det ska vara förbjudet att köpa så borde det vara rimligt att det också är det för säljare, jag tror att det skulle rädda fler av de stackars unga tjejerna som de låtsas att de är så måna om när de tjatar i massmedia tror i varf fall att en del av dessa utsatta som de kallas skulle tänka efter både en och två gånger innan de säljer sig första gången, som det är nu ser säkert många det som ett lätt sätt att tjäna pengar utan risk från lagens sida.
Citera
2025-11-21, 22:21
Medlem
Bystskuggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3

Jobbar mot prostitution? Är det så de beskriver det? So much för deras syn på prostituerade.
Citera
2025-11-22, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bystskugga
Jobbar mot prostitution? Är det så de beskriver det? So much för deras syn på prostituerade.
Jo, det är nog säkert så de beskriver det även om orden var mina. Jag kan inte heller riktigt se på vilket sätt synen på prostituerade skulle påverkas av att man anser att det jobbas "mot prostitution". Att man jobbar mot narkotika eller mot barnarbete är ju inte detsamma som att man har en taskig syn på narkomaner och barn. Det handlar ju om att man jobbar mot en verksamhet och även om prostitution inte är olagligt i sig så begås ju de fact ett lagbrott varje gång det säljs en sexuell handling. Så att jobba mot kopplare och sexköpare (vilket kanske är mer det man gör) blir ju i princip detsamma som att jobba mot prostitution. Skulle man lyckas så bra i sitt arbete att ingen i Sverige skulle våga eller vara intresserad av att köpa sex, så skulle ju de prostituerade bli av med sin inkomstkälla.
Citera
2025-11-25, 01:34
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Antingen jagar man och straffar båda parter eller lägger ner.
Citera
2025-11-27, 17:27
Medlem
SnyggaStyggaAnnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
Den svenska lagen är i mitt personliga tycke mycket märklig. Det är fullt lagligt att sälja sex, till den nivån att vi har kvinnor som Anna Lidén som hyllas som hjältar i tidningarna när de stoltserar med att ha legat med 1600 män för pengar (källa: https://sverigesradio.se/avsnitt/anna-salde-sex-till-1600-man-kalla-mig-en-hamndlysten-hora). Om en man däremot lägger fingrarna på en kvinna och ger henne ekonomiska förutsättningar att överleva så ska han skaka galler. Min åsikt är tydlig: antingen förbjuder man det helt, eller så legaliserar man det helt.

Trots detta hade jag aldrig själv velat köpa sex då jag lider av OCD och hypokondri, och därför är rädslan för könsjukdomar och andra påträngande tankar kring detta alldeles för stor. Däremot är ämnesområdet väldigt intressant, och jag är nyfiken på hur ni andra reflekterar kring detta. Tycker ni att den svenska sexköpslagen bör avskaffas och man ska få lagligt köpa sex? Varför, eller varför inte?

Omröstning finns här för intresserade (Flashback låter mig inte skapa): https://www.ferendum.com/sv/PID2226803PSD1051929673

Det skulle ju göra saker mycket lättare för tjejer som jag om män inte behövde vara rädda för snuten när de skall ha lite kul.
Citera
2025-12-08, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrolletOchgrodan
Hur mycket kan kan förbättra prostitutionen tror ni?
Går det höja kvinnors sexlust så mycket att de får liknade sexdrift dom männen, borträknat användning av testosteron?

Intressant fråga. Jag sitter nu på ligga.com och är en 77årig gubbe som inte direkt väntade mej nåt intresse.
Möjligen kvinnor 60-70. Men massor av frågor kommer från kvinnor mellan 30 och 40.
En stor bluff eller allvarligt fel på dagens unga män?
En enda profil har jag sett som säljer sex eller bluffar. De mest attraktiva kostar alltid mer på något sätt!
Citera
2025-12-08, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnyggaStyggaAnna
Det skulle ju göra saker mycket lättare för tjejer som jag om män inte behövde vara rädda för snuten när de skall ha lite kul.
Du kanske vet mer om den här boken:
En tjej (journalist?) som jag tror heter Erika Marklund (som artisten) skrev en bok där hon intervjuade tjejer som säljer sex för hon var så trött på att alla experter betraktade dem som förståndshandikappade som man aldrig kunde tro på. Lite som man utreder om barn ska vara hos fosterföräldrar eller biologiska utan en enda fråga till barnet...
Citera
2025-12-09, 08:43
Medlem
SnyggaStyggaAnnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grabb1948
Du kanske vet mer om den här boken:
En tjej (journalist?) som jag tror heter Erika Marklund (som artisten) skrev en bok där hon intervjuade tjejer som säljer sex för hon var så trött på att alla experter betraktade dem som förståndshandikappade som man aldrig kunde tro på. Lite som man utreder om barn ska vara hos fosterföräldrar eller biologiska utan en enda fråga till barnet...

Inte bekant med boken, men jag känner igen tankegågnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in