Citat:
Har rätt bra koll på den grejen och nej, inga gigantiska resurser som lagts ner där. Visst kunde man sparat in på några mantimmar genom att ge fan i att åka hem till typ 130 torskar men totalt sett, väldigt lättutredda ärenden det mesta.
Jag skulle önska att du hade rätt men tyvärr så tvivlar jag på det. Se på massdelgivandet nyligen under ’operation torsk’ - gigantiska utredningsresurser och mantimmar som kunde använts på bättre sätt, och som sagt är detta inte mina tankar utan kommer från några äldre poliser i ’gamla skolan’ - dvs polisens uppgift är primärt att skydda civilbefolkningen.
Den skyhöga prioriteringen av sexsköpskriminalitet är politiskt motiverad. Regeringen får pluspoäng både bland feminister och hos lag-och-ordnings-förespråkare som inte tänker efter.
Den skyhöga prioriteringen av sexsköpskriminalitet är politiskt motiverad. Regeringen får pluspoäng både bland feminister och hos lag-och-ordnings-förespråkare som inte tänker efter.
Jag har ju inte hela bilden men i stort sett så är det så att man med den lilla grupp man har så har man klivit in på ett större antal lägenhetsbordeller där det finns misstankar om människohandel. Man har här då beslagtagit de prostituerades mobiltelefoner och tömt dessa på chattar osv och här fått ett uppslag på andra brott än koppleri, dvs man har hittat sexköpare. På samma sätt som man hittade Jensa på TV4.
Sedan har detta lilla team suttit och gjort utredningarna. Man har letat upp vem som har mobilnummer si och så, man har tagit fram passfoton på dessa herrar, man har förhört tjejerna igen osv. Dvs byggt upp en bevisning. Och så då när allt detta är klart (om jag fattar det rätt har man jobbat typ 7-8 månader) så lånar man under 2 veckor in lite andra poliser än de i gänget och så åker man då under dessa veckor ut till ca 130 torskar. Man får tag på den största delen och sedan kallar man resten på förhör under kvällstider inne på Kronobergs polisstation. När så dessa 2 intensiva veckor är klara återstår efterarbetet och igen så är det bara den där lilla gruppen som jobbar.
Vi pratar alltså om typ 5-8 poliser (jag vet inte hur många de är i gruppen) som under ungefär ett år jobbar med detta. Och så kanske man lånar in 10 poliser under två veckor. Detta är ingenting som ens syns i polisens budget. Och man sätter alltså dit drygt 130 personer för brott och även om du och många andra anser att sexköp inte borde vara straffbart så är det ju det. Och jag tror få andra brott har en så hög "sätta dit faktor" som sexköp när man jobbar på detta sätt.
Jag känner väldigt många poliser (vi pratar kanske 10 nära bekanta och sedan ytterligare lika många mer ytliga bekanta) och de har alla mellan 20 och 35 år i tjänst. Jag kan lätt säga att mer än hälften av dem tycker att den enhet som jobbar mot prostitution har för små resurser.