Citat:
Ursprungligen postat av
SLUTSPEL1
Jag kan absolut hålla med, det är ett spektum,
Men jag betraktat förödelsen denna man fört med sig överallt i många år. För mig handlar min skepticism till hans autismdiagnos främst om att han visar samtliga tecken på att han lider av ett kluster B personlighetssyndom som kan förväxlas med autism vid första anblick.
Kan tillföra ett par detaljer i den här tankegången:
Asperger Syndrom slutade tillämpas i praktiken inom svensk sjukvård 2013.
Vet inget om Joakim verkligen fått diagnoserna ADD och Asperger Syndrom. Jag har enbart hört honom säga det, och Jonna, men inte ens hans egna bröder verkar bekräfta något om det på ett öppet sätt.
Joakim har själv sagt flera gånger att han fick sin asperger diagnosticering "efter 25 års ålder". Han fyllde 25 år 2010, så om det han säger stämmer torde det innebära att han fick asperger diagnosen mellan 2011-2013. Känner som sagt inte till om han ljuger om detta också, eller om det finns sanning bakom det.
ADD kan han däremot inte ha diagnosticerats för, även fast han säger det själv. ADD slutade tillämpas som diagnosticering i svensk sjukvård 1987. Då är Jocke 2 år gammal. När DSM-III-R publicerades 1987, innebar det att ADD inte längre var en separat formell diagnos enligt den diagnostiska manualen, och i svensk sjukvård följde man denna förändring. Den diagnosen upptogs istället i ADHD-spektrat, liksom Aspergers upptogs i Autismspektrat senare vid uppdateringen till DSM-V. Efter 1987 var termen (inte diagnosen) ADD dock fortfarande använd i informell praxis för att "beskriva" personers uppmärksamhetsproblem, men tillämpades inte som diagnos.
Troligt att han snappat upp den termen någonstans i någon medicinsk konversation eller journal-anteckning och tillskrivit sig den diagnosen utan att förstå vad den innebär. Alternativt att han hört andra tala om att problematiken av ADD och Asperger Syndrom överlappar varandra till någorlunda hög grad.
Om någon kan minnas när han själv påstod för allra första gången att han hade ADD och Aspergers, så kan det vara ytterligare ledtråd att lägga till det här pusslet.
Jag har inte följt honom noga, men jag har ingan minnen av att jag själv sett honom omnämna dessa diagnoser innan typ 2016 eller så.
En lustig anekdot är att han använder sin påstådda asperger-diagnos för att motivera varför han så ofta ska ha coola solbrillor på sig inomhus, som stil. Han säger "Det är för att folk med autism eller aspergers tycker inte om när man tittar dom i ögonen". Det här är ju bara ytterligare tecken på hur puckad karln är. Solbrillor hindrar ju för fan inte honom från att mötas av andras ögon. Det är ju raka motsatsen: det hindrar
andra från att mötas av
hans ögon

Det är bara bullshit hela tiden, i det mesta han säger och gör.