Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-08, 19:53
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prz11
Detta har sagts i flera år nu. Det är alltid 12 månader ifrån rysk kollaps, samtidigt rör sig fronten sakta men säkert snabbare åt fel håll.

Nej, det har inte alls varit ”13 månader”. Snarare har slutet av 2026 var det sol nämnts åtminstone de senaste tre åren.

Sen tror jag säkert att Ryssland kommer hitta ett sätt att fortsätta kriget även när de är bankrutt.
Citera
2025-12-08, 19:54
Medlem
Citat:
Detta har sagts i flera år nu. Det är alltid 12 månader ifrån rysk kollaps, samtidigt rör sig fronten sakta men säkert snabbare åt fel håll.

Inte alls.

Från början har man sagt att Rysslands medel tar slut någon gång 2025-2026 men det är svårt att säga exakt beroende på hur sanktioner verkar, om USA gör si eller så osv osv. Fronten rör sig i princip ingenting under de senaste åren trots ryska förluster som överträffar alla dito sedan 1945.

Totalfiasko.
Citera
2025-12-08, 19:58
Medlem
Citat:
Under 2022-23 sades det ofta i media av diverse "experter" och tyckare att "Ryssland är slutkörda om 3-4 månader" - de skulle få slut på pengar, vapen, soldater, flygplan, ammunition, bränsle osv.

Inget av det där har infriats.
Citera
2025-12-08, 20:03
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Jag frågar dig om 3 argument för att försvara Rysslands invasion av Ukraina.
Kan väl inte vara så svårt för dig att rapa upp?

Jag kan rapa fram massor av argument. Både för och emot. Hur enkelt som helst.
Jag kan ge dig argument för och emot allt du kan tänka dig, det borde du också kunna, du är så fast i dina åsikter att du inte ens kan föreställa dig ett argument som kan tänkas gå emot din världsbild.
Förmodligen 100 tals miljoner människor på denna planet kan ge dig en hel lista på argument för ett krig mot Ukraina.

1. Nato expansion.

Putin i tal den 24 februari 2022: "NATO försöker få fotfäste i Ukraina för att flytta trupper närmare Rysslands gränser."

2. Dödande av civila i Donbass, skydd av rysktalande.

3. Majdan och tillsättandet av anti-rysk regering.

4. Västs sanktioner och militära stöd till Ukraina är en del av ett större krig mot Ryssland självt.

Detta är argument, inte en åsikt, kan väl inte vara så svårt att förstå? Fråga inte en tredje gång efter något så elementärt som detta.
Citera
2025-12-08, 20:03
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Jamendåså!
När presenterar Trump och Putin sitt avtal?
Trumpeter och tårta.
Vad kan gå fel?😂😂
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Utan USA:s långsiktiga stöd är Zelensky en nobody, helt oavsett om han lyckas behålla Merz, Macron, Kaja Kallas och Donald Tusk på sin sida.

Moskva förhandlar med USA först därför att det i grunden är USA som "is sitting with the actual high cards".
Citera
2025-12-08, 20:05
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Så du anser att baserat på detta, så har Ryssland all rätt att invadera Ukraina?

Är det så du tänker och mår gott av i din sinnesvärld?

För jag frågar efter dina argument. Inte Putins svepskäl.

Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Jag rapa massor av argument. Både för och emot. Hur enkelt som helst.
Jag kan ge dig argument för och emot allt du kan tänka dig, det borde du också kunna, du är så fast i dina åsikter att du inte ens kan föreställa dig ett argument som kan tänkas gå emot din världsbild.
Förmodligen 100 tals miljoner människor på denna planet kan ge dig en hel lista på argument för ett krig mot Ukraina.

1. Nato expansion.

Putin i tal den 24 februari 2022: "NATO försöker få fotfäste i Ukraina för att flytta trupper närmare Rysslands gränser."

2. Dödande av civila i Donbass, skydd av rysktalande.

3. Majdan och tillsättandet av anti-rysk regering.

4. Västs sanktioner och militära stöd till Ukraina är en del av ett större krig mot Ryssland självt.

Detta är argument, inte en åsikt, kan väl inte vara så svårt att förstå? Fråga inte en tredje gång efter något så elementärt som detta.
Citera
2025-12-08, 20:13
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Så du anser att baserat på detta, så har Ryssland all rätt att invadera Ukraina?

Är det så du tänker och mår gott av i din sinnesvärld?

För jag frågar efter dina argument. Inte Putins svepskäl.

Nej, absolut inte!
Om du helt ärligt önskar veta vad jag tror, så beror kriget på geopolitik och naturtillgångar.
Det är inte ett argument, det är min åsikt. Jag argumenterar inte för ett krig själv men jag kan förstå andras argument för och emot.
Citera
2025-12-08, 20:19
Medlem
Citat:
Jamendåså!
När presenterar Trump och Putin sitt avtal?
Trumpeter och tårta.
Vad kan gå fel?😂😂
Det är de stabila ramarna som Washington och Moskva ska komma överens om. Sedan släpper man in Ukraina, efter att det är fastlagt inom vilka gränser fortsatta förhandlingar kan röra sig, och det är naturligtvis underförstått att om Zello inte vill gå med på det, så är det ajöss med fortsatt stöd (både politiskt, finansiellt och med vapen) från USA.

Att EU och GB säger "men det är ju numera vi som betalar för vapnen" spelar ingen roll ifall USA inte tänker sälja vapen till dem för Ukrainas räkning - eftersom man har en deal med Moskva som man vill få igenom. Hela kriget igenom har det Ukraina verkligen ville ha til stor del handlat om amerikanskqa vapen och amerikansk teknik, och om Washington vägrar är det inte så mycket det europeiska NATO kan göra för Ukraina på egen hand.

Även t ex StormShadow innehåller amerikansk teknologi och därmed kan USA stoppa fortsatta leveranser av dessa från UK och Frankrike till Ukraina. Samma sak med Gripen, planet innehåller en hel del amerikansk elektronik.

Zelensky hade alltid hoppats att det skulle vara den motsatta situationen vid fredsförhandlingar, med NATO uppradade bakom honom anförda av ett potent Washington i spetsen, så att man kunde diktera för ett groggy och i stort sett försvarslöst Ryssland vad som gällde: "skriv på det här underlaget för fortsatta förhandlingar, bitch, annars bombar vi era storstäder med amerikanska missiler!". Nu blir det dock andra bullar.
Senast redigerad av HepCat-X 2025-12-08 kl. 20:42.
Citera
2025-12-08, 20:25
Avstängd
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det är de stabila ramarna som Washington och Moskva ska komma överens om. Sedan släpper man in Ukraina, vatnik babbel , rena avföringen raderat...
Vet inte vad du kan om amerikansk politik nen trump är ingen kung och de 2 idioterna han skickade till Moskva är inga öht...
Redan idag har kongressen tryckt till den fete orange wannabee-diktatorn.
Citera
2025-12-08, 20:28
Medlem
Första hjälpen kit från 1970-talet används av ryssarna enligt Jason Jay Smart
Citera
2025-12-08, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Absolut! Men jag svarade på ett inlägg om att det var tusentals inlägg med rysspropaganda, jag anser att de allra flesta, mer än 75% snarare är rysshat än rysspropaganda.
Klart vi hatar Ryssland, det är välförtjänt. Det är inte en obalanserad ståndpunkt utan helt enkelt en konsekvens av deras mördande och stölder i deras fredliga grannländer.
Citera
2025-12-08, 20:33
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Du vet lika väl som alla andra, att ukrainarna inte går med på ett fredsavtal som är på Putins villkor.
Är du handikappad eller lider av allvarlig amnesi, som upprepar den lögn gång efter annan?

Eller du älskar att upprepa Kreml talkingpoints? Känns bekvämt då?
Du går in med öppna ögon med rysk propaganda…

Förklara istället hur du tolkar ukrainska folkviljan i opinion för "snabb fred även om det innebär territoriella eftergifter", trots att de också kämpar vidare.

Här har du en gammal KREML TALKING POINT för mitt påstående. https://responsiblestatecraft.org/ukrainians-ready-to-end-war/

Man vinner inte en diskussion som du tror att man gör.

Du är handikappad och upprepar Zelenksy talking points! Kände du att jag vann diskussionen efter denna fruktansvärda sanningsleverans som barlägger din själ? Troligen inte va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in