2025-12-08, 16:40
Medlem
Ördögs avatar
Här har vi brottet som just nu får känslorna att svalla lite varstans bland oss stela och tillknäppta finnpajsare. På lördagsmorgonen den 6 december, Finlands självständighetsdag, börjad det brinna i en villa ("egnahemshus" heter det hos oss) i den lilla staden Nyslott (Savonlinna). I huset hittades de svårt förbrända kvarlevorna av en ung kvinna och hennes tre små barn.

Polisen om dödsbranden i Nyslott: Offren sannolikt en mamma och tre små barn

https://yle.fi/a/7-10089499
Det är sannolikt frågan om en familj bestående av en mamma med tre små barn som bott i huset i några månader, uppger polisen i ett pressmeddelande på söndag.

Räddningsmyndigheterna fick larm om en brand i ett egnahemshus i byn Louhi nära Nyslott vid åttatiden i går morse. Huset var totalt övertänt när de drygt tio räddningsenheterna kom till platsen.
Nu verkar det som om det handlar om mordbrand. En 22-årig man, ex-partner till den innebrunna kvinnan och pappa till de tre barnen, är gripen.

Police suspect 22-year-old man of killing woman, three children in Savonlinna fire
https://yle.fi/a/74-20198554

UPPGIFTER: Tre barn dödade
https://marcusoscarsson.se/uppgifter-tre-barn-dodade/
En 22-årig pappa misstänks ha dödat fyra personer, inklusive sina tre barn.

Barnen och deras moder hittades avlidna i ett nedbränt hus i Nyslott i södra Finland.

Nu misstänker polisen att pappan anlade branden, rapporterar Yle.

– Just nu undersöks fallet som sabotage och dråp. Det är möjligt att brottsrubrikerna mildras under utredningens gång”, säger utredningsledaren Teemu Värtinen enligt kanalen.

Mannen nekar till brott.

Polisens huvudspår är att det rör sig om en mordbrand.

– Början av förundersökningen och observationer på brandplatsen gör att polisen i nuläget misstänker att branden var anlagd, rapporterar Yle.
/---/
Den misstänkte och den avlidne modern var i ett förhållande vid tidpunkten för branden.

När räddningstjänsten anlände till platsen stod huset i lågor. I ruinerna hittades mamman och tre barn i åldrarna 1 till 3 år.
Flera finskspråkiga medier kan berätta om 22-åringens digra brottsregister. Han har 2022 och 2023 dömts två gånger för misshandel av sin partner (alltså samma kvinna som han nu bragt om livet). Han har också dömts för framförande av fordon utan tillstånd och för äventyrande av trafiksäkerheten. För dessa skurkstreck har han dömts till böter.

Men redan i september 2019, då han bara var 16 år, begick han en våldtäkt på en 14-årig flicka. Han genomgick en sinnesundersökning, där han konstaterades mentalt vara på en nivå som motsvarar ett barn under 15 år. Han ansågs sålunda vara av nedsatt tillräknelighet, och slapp undan med en villkorlig dom. Skadestånd måste han också betala.

Typen hade därtill begått en rad andra brott medan han var underårig - rån, misshandel och olaga hot.

Misstankarna tycks ha vaknat mycket snabbt på redaktionerna, för romernas förening i Nyslott (
Savonlinnan romaniyhdistys) har fått bekräfta för både MTV Uutiset och Ilta-Sanomat, att mannen tillhör den romska (på Flashback säger vi givetvis zig**ska) folkgruppen. Han är dock inte medlem i föreningen, och "lever inte enligt den romska kulturen", menar föreningen.

Kvinnan, däremot, tycks ha varit icke-zig**sk purfinska. När man studerar sociala medier ser man att paret börjat sällskapa år 2020. Kvinnan har publicerat flera bilder på sig själv tillsammans med MGM, och på de tre barnen (ett tvillingpar på treår och ett spädbarn på bara ett år).

MGM har också postat bilder på nätet, av tvillingarna men framför allt av bilar, som är hans stora intresse.
Senast redigerad av Ördög 2025-12-08 kl. 17:23.
Citera
2025-12-08, 16:55
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Rubrik justerad: "Finland" utskrivet.

/Moderator
Citera
2025-12-08, 17:09
Medlem
Loikkaris avatar
En multikriminell romer, tidigare dömd för att misshandlat nu i branden avlidna kvinnan, våltagit en 14 årig flicka på busshållsplatsen mm.

Edit:
Citat:
Men redan i september 2019, då han bara var 16 år, begick han en våldtäkt på en 14-årig flicka. Han genomgick en sinnesundersökning, där han konstaterades mentalt vara på en nivå som motsvarar ett barn under 15 år. Han ansågs sålunda vara av nedsatt tillräknelighet, och slapp undan med en villkorlig dom.
Undrar hur de har mätt ett års skillnad i undersökningen?
Senast redigerad av Loikkari 2025-12-08 kl. 17:23.
Citera
2025-12-08, 17:43
Medlem
Ördögs avatar
På murha.info finns förstås redan en omfattande tråd, där man snabbt kan sluta sig till att pappan / misstänkte mordbrännaren heter *le&si %ym*% och den olyckliga mamman S*r* Hei&&i%e% (* = A, & = K, % = N).

I det här inlägget har texten lånats från BO:s systers facebooksida. Där nämns mammans namn jämte pojkarna B, D och A - alla namnen plockade från bibeln, som ni märker!

20-åringen verkar ha haft en "jobbig" uppväxt, och skulle antagligen ha hamnat i hamnen på ett MENA-handjur om hon bott i Helsingfors. I Nyslott är utbudet av dylika skralt, så hon valde en äkta finsk zi***are i stället.
Senast redigerad av Ördög 2025-12-08 kl. 17:52.
Citera
2025-12-08, 18:14
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag behövde inte läsa många stycken av TS startinlägg för att börja tänka "sijenare"

Sådana här händelser är egentligen inte ens intressanta att diskutera, gärningen är bara meningslös, banal och dum.

En liten sidodiskussion som får mig att undra är huruvida ordföranden för romska föreningens uttalande om att MGM inte var aktiv hos dem verkligen är sant eller om det är ett utslag av No true Scotsman.
Citera
2025-12-08, 18:32
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Jag behövde inte läsa många stycken av TS startinlägg för att börja tänka "sijenare"

Sådana här händelser är egentligen inte ens intressanta att diskutera, gärningen är bara meningslös, banal och dum.

En liten sidodiskussion som får mig att undra är huruvida ordföranden för romska föreningens uttalande om att MGM inte var aktiv hos dem verkligen är sant eller om det är ett utslag av No true Scotsman.
Enligt tidningen Ilta-Sanomat tillhör barnens far den romska gemenskapen. Det är väl samma sak som att tillhöra föreningen som aktiv medlem?
Citera
2025-12-08, 18:35
Medlem
JoeDoughs avatar
Citat:
Å jag tänkte nu kommer det, han heter....

Citera
2025-12-08, 18:40
Medlem
Hur kan en finsk tjej para sig och skaffa flera barn med en zigenare som därtill har aggressiv historia?
Citera
2025-12-08, 18:50
Medlem
triptykens avatar
Citat:

Det är en genuint relevant fråga tillskillnad från "scotsman" argumentet. Grejen är att Romska föreningar är till för Romer, och Romer är folk som lever enligt Romska traditioner.
Lite som Sametinget typ. Du får rösta i det om sitt huvudspråk hemma är Nord eller Sydsamiska och litet annat. Vikten ligger på kulturell delaktighet.

Det är en skitstor grej bland Romer just det traditionella som är större än släktskap.

Så från deras synpunkt så är det en relevant sak att nämna.
Citera
2025-12-08, 19:11
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Så från deras synpunkt så är det en relevant sak att nämna.

Jag förstår dem. Handlingen är avskyvärd på alla sätt och vis. Även om jag har fördomar mot romer tycker jag man ska passa sig för att skylla dådet på andra romer i allmänhet och denna romska förening i synnerhet. Ändå förstår jag att de vill distansera sig så mycket det bara går, även dem som tror sig/påstår sig inte ha fördomar mot romer kommer ha underliggande sentiment av guilt by association mot romer. Är han inte aktiv medlem i föreningen är denna guilt lite mindre trots allt.
Citera
2025-12-08, 19:13
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Enligt tidningen Ilta-Sanomat tillhör barnens far den romska gemenskapen. Det är väl samma sak som att tillhöra föreningen som aktiv medlem?

Njae, det stod väl att han tillhörde den romska folkgruppen men inte den romska föreningen i området. Eller?
Citera
2025-12-08, 19:29
Medlem
Bockstensmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Hur kan en finsk tjej para sig och skaffa flera barn med en zigenare som därtill har aggressiv historia?
White trash. Dessutom finns det väl många zigenare i finland som ej är av den sort som sitter utanför matbutiker i sverige, utan funnits där längre. Hursom, hemskt brott. Får hoppas att han stoppas undan för gott den här gången.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in