2025-12-07, 22:27
Medlem
Här en artikel från Mars 2025 där brottsligheten markant har ökat i Boden i och med stålverksbygget, fylla, bråk, våldtäckter, rattfylla, svart arbetskraft och illegal arbetskraft från utlandet, det senare avslöjades vid ett tillslag på Stegras bygge i november. Tror nog listan kan göras lång med diverse brottlighet kopplat till stålverksbygget. Vad man förstår när man lyssnar på ljudklippet i tidigare inlägg i tråden och kranföraren man intervjuar så är det nog vardagsmat med stök, bråk mm. Man har satt in extra vakter vid vissa boenden enligt lokal källa men det verkar inte förhindra att det är fortsatt bråk, fylla mm och nu ännu allvarligare, flera fall av mordförsök.
https://www.nsd.se/nyheter/boden/artikel/brottsligheten-okar-i-boden-markbart-sista-tva-manaderna/jn16334l
Citera
2025-12-07, 23:59
Medlem
Blir intressant att se vem som är gärningsman och tänkbart motiv till att försöka mörda fyra personer.
Hoppas det förblir mordförsök och att de fyra skadade klarar sig.
Citera
2025-12-08, 03:34
Moderator
Parongatans avatar
Tidigare rubrik utgår: Försök till dubbelmord i Boden (2025-12-06)

Ny rubrik då det framkommit att det handlar om fyra försök till mord. Inte två.

/Moderator
Citera
2025-12-08, 14:12
Medlem
Ingen som vet något mer?
Citera
2025-12-08, 15:59
Medlem
Framgår inte så mycket nytt, åklagare som inte vill berätta något mer och Stegras representant vill inte heller uttala sig något mer. Citerar några utvalda stycken;

Citat:
I lördags kväll larmades polisen till ett entreprenörsboende i Moråsen i Boden. På plats greps en man i 30-årsåldern och anhölls sedermera misstänkt för fyra mordförsök.

När lokala medier besökte entreprenörsboendet på söndagen syntes fortfarande tydliga blodspår utanför i snön och på dörrhandtag. Även inomhus fanns det blodfläckar, rapporterar Norrbottens-Kuriren och Sveriges Radio Norrbotten. 

Just nu arbetar cirka 4.000 människor med att bygga Stegras stålverk i Boden. Det aktuella boendet, Moråsen, har cirka 700 bäddar och blev inflyttningsklart i höstas. 

https://www.di.se/mobil/nyheter/man-misstankt-for-fyra-mordforsok-pa-stegraboende/
Citera
2025-12-08, 16:28
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
De avhandlar ärendet i Studio ett nu.
Citera
2025-12-08, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YoyoSkateboy
Ingen som vet något mer?
Jag vet eftersom jag bor där och var den som bestämde mej för gå in där och fota för att media skulle förstå hur illa detta är
Citera
2025-12-08, 19:02
Medlem
En Litauisk arbetare som jagade rätt på de personer han anföll, det var ett planerat dåd.
Han fick sparken från sin arbetsplats och ansåg att det var deras fel, och på grund av detta tyckte han att de förtjänade att dö.

Riktig jävla sopa till både människa och arbetare.
Citera
2025-12-08, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggans
En Litauisk arbetare som jagade rätt på de personer han anföll, det var ett planerat dåd.
Han fick sparken från sin arbetsplats och ansåg att det var deras fel, och på grund av detta tyckte han att de förtjänade att dö.

Riktig jävla sopa till både människa och arbetare.

Ja då är det inom kort personen häktas onsdag eller möjligen torsdag, då kanske det framkommer mer i ärendet och omständigheterna. Kan knappast vara en höjdare att bo i dessa arbetarbaracker där alkoholen flödar på ledig tid vilket killen som bodde där uttryckte i lokala radion.
Citera
2025-12-08, 20:38
Medlem
Loikkaris avatar
Har man inte lärt nåt från tidigare projekten? -60 o -70 talet hos Volvo o Scania. Jag själv bodde på ett ungkarlshotel i Södertälje 1982 - 1985 Det var livligt minst sagt.

Nu sak Peter Stordalen bygga nya anläggningar i Luleå / Boden. https://vartlulea.se / Petter Stordalen satsar stort i Luleå
Citera
2025-12-08, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marcusen2020
Jag vet eftersom jag bor där och var den som bestämde mej för gå in där och fota för att media skulle förstå hur illa detta är
Vad var det som hände?
Citera
2025-12-08, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YoyoSkateboy
Vad var det som hände?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/se-filmen-fran-mordforsoken-i-boden-gastarbetare-vid-stegra-jag-ar-radd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in