2025-12-08, 11:07
Medlem
Mohaves avatar
När jag var ung så hämtade man ut sin medicin på Apoteket. Men nu finns det inte ett utan en massa olika apotek och de säljer allt möjligt.

Var inne på ett apotek nyss. De kränger julgodis och chokladpraliner. Har inte detta spårat ur?
Citera
2025-12-08, 11:10
Avstängd
Jo det har det gjort!
Citera
2025-12-08, 11:23
Medlem
VoktorDodkas avatar
När jag var ung så tankade man och på sin höjd köpte nya torkarblad på macken, idag så finns där ett större sortiment än vad gemene varuhus hade förr. Men inte är jag kränkt för det inte.

Jag började köpa apotekets senap för många år sedan, mycket bra kvalitet och smak. Och "mitt" apotek säljer även lakrits från lakritsfabriken, högkvalitativt lakrits. Kort sagt så är det inga lågprisprylar apoteket säljer, kan det vara där skon klämmer? Alla läkemedel finns ju kvar att köpa.
Citera
2025-12-08, 11:26
Medlem
Glostrups avatar
Antingen är apoteken statliga, och man använder skattemedel för att täcka det underskott som oundvikligen uppstår när man ska kombinera kravet på generösa öppettider med ett extremt smalt och nischat produktutbud.

Eller så är de privata, och då får man acceptera att de har ett produktutbud som kan generera tillräckliga intäkter för att täcka alla kostnader och ge en rimlig avkastning på investeringen.

Bara att välja, det är ju i grunden en ideologisk fråga så det finns inget rätt eller fel. Men man borde åtminstone förstå att ingenting är gratis, och att någon måste stå för kostnaderna.
Citera
2025-12-08, 11:27
Medlem
Briasccas avatar
Apoteken har väl sålt lakritspastiller, mentoldroppar och glöggtinktur i 500 år?
Citera
2025-12-08, 11:36
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Ja, men godisaffärer säljer ju halsdroppar, så det är väl bara rättvist.
Citera
2025-12-08, 11:57
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
När jag var ung så hämtade man ut sin medicin på Apoteket. Men nu finns det inte ett utan en massa olika apotek och de säljer allt möjligt.

Var inne på ett apotek nyss. De kränger julgodis och chokladpraliner. Har inte detta spårat ur?

Om de säljer knark kan de väl sälja godis?
Citera
2025-12-08, 12:02
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
När jag var ung så tankade man och på sin höjd köpte nya torkarblad på macken, idag så finns där ett större sortiment än vad gemene varuhus hade förr. Men inte är jag kränkt för det inte.

Skitsnack. Mackarna förr hade mycket mer prylar. De hade i stort sett allt man kunde behöva till bilen. Allt från bogserlina till startkablar till oljor till andra vätskor till verktyg till dunkar i olika storlekar till backspeglar till batterier. Nu finns enbart bensin, korv och focaccia. I somras var jag inne på en mack längs E4 som inte ens hade solglasögon vilket är helt sjukt.
Citera
2025-12-08, 12:12
Medlem
Ju mer skit folk stoppar i sig, ju mer läkemedel behöver de också.

Det är bra att det blir så tydligt. De skulle ha kylt lådvin att skölja ner skiten med också
Citera
2025-12-08, 12:25
Medlem
Wikitomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Antingen är apoteken statliga, och man använder skattemedel för att täcka det underskott som oundvikligen uppstår när man ska kombinera kravet på generösa öppettider med ett extremt smalt och nischat produktutbud.

Eller så är de privata, och då får man acceptera att de har ett produktutbud som kan generera tillräckliga intäkter för att täcka alla kostnader och ge en rimlig avkastning på investeringen.

Bara att välja, det är ju i grunden en ideologisk fråga så det finns inget rätt eller fel. Men man borde åtminstone förstå att ingenting är gratis, och att någon måste stå för kostnaderna.

Statligt ägda Apoteket AB gör vinst varje år.
https://www.allabolag.se/foretag/apoteket-ab/solna/apoteksvaror-l%C3%A4kemedel-distribution/2JZ3TB8I5YCST
Citera
2025-12-08, 12:34
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wikitomte
Statligt ägda Apoteket AB gör vinst varje år.
https://www.allabolag.se/foretag/apoteket-ab/solna/apoteksvaror-l%C3%A4kemedel-distribution/2JZ3TB8I5YCST
Och vad säljer de? Bara läkemedel, eller lite allt möjligt?
Citera
2025-12-08, 13:01
Medlem
När saker privatiseras så blir det pengar i fokus. Alltid. Då får man marknadsföring och annat skit. Det är så det fungerar.

Tyvärr är ju inte statligt immunt mot detta heller men förhoppningsvis är det inte lika illa däran.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in