2025-12-05, 04:32
Medlem
C23 för dag 1:

Del 1:

Del 2:

Slängde mina parsing-funktioner I en header så jag kunde återanvända dom för senare dagar.
aoclib.h:

Massa kvarlämnat debug skräp och annan fulkod men man kan väl i alla fall se logiken om man vill jämföra. Har lite svårt att tro att någon skulle vara särskilt intresserad av dag 1 men...
Jag vill gärna se era lösningar ändå!
Citera
2025-12-05, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toriaezu
Har dom sagt något om varför det bara är 12 dagar i år? Är det 1-12 dec, sen över?
Kanske det kommer något något oväntat den 13e, typ ett nytt format på hela konceptet?
Gissar att dom kastar in ett par riktigt svåra problem, så man har att göra hela julen hursom.

Dag 2 var riktigt klurig för mig, men jag kanske missade någon enklare approach, eftersom jag inte sett så många uttrycka samma sak. Måste bara fixa del 2 färdigt innan jag kan titta på andras lösningar.

Ska slänga upp koden för dag 1, även om lite skabbig C kod för ett så enkelt problem inte är särskilt intressant.
Du kan läsa här: https://adventofcode.com/2025/about
Men kortfattat så tar det för mycket tid.

Jag ska försöka hinna med 4 & 5 idag.

Dag 3: https://imgur.com/a/9XtE9Kw
Dag 1 & 2 har jag inte kvar men jag implementerade en
för dag 2. Helt onödigt insåg jag mitt i.
Senast redigerad av Techbilly 2025-12-05 kl. 09:19.
Citera
2025-12-05, 17:43
Medlem
Dag 5: https://i.imgur.com/Nm341I0.png
Dag 4 tänker jag att jag ger fan i att posta så ni slipper få ont i ögonen.
Citera
2025-12-05, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Inte så att du råkade få med ett mellanslag första gången du kopierade över svaret då? Det är inte alltid svaret är ett nummer, det kan vara en sträng också.

Fullt möjligt. Är klar med de övriga nu och där har "buggen" inte visat sig så sannolikt jag som klantat mig =)
Citera
2025-12-07, 19:19
Medlem
Idag var en ganska lätt dag om man inte övertänker del 2.

Citera
2025-12-08, 10:23
Medlem
Dag 2 del 2 känns fortfarande rätt hopplös, även om jag inte direkt har haft tid att jobba på den. Fattar inte riktigt hur jag ska tackla den alls.
Har gjort alla andra dagar utom 8 nu, och det gick för det mesta rätt smidigt när jag gått över till python.
Hörde många har lite problem med dag 5, men jag har skrivit liknande kod fler än en gång till tidigare AoC, och den här gången kunde jag göra den än mindre komplex.
Slänger upp koden när jag har tid.
Citera
2025-12-08, 21:13
Medlem
Citat:
Dag 2 del 2 känns fortfarande rätt hopplös, även om jag inte direkt har haft tid att jobba på den. Fattar inte riktigt hur jag ska tackla den alls.
Har gjort alla andra dagar utom 8 nu, och det gick för det mesta rätt smidigt när jag gått över till python.
Hörde många har lite problem med dag 5, men jag har skrivit liknande kod fler än en gång till tidigare AoC, och den här gången kunde jag göra den än mindre komplex.
Slänger upp koden när jag har tid.
2222222
<- hur många siffror i strängen? 7st!
<- är 7 jämnt delbart med 7? Ja!
<- kolla om alla är samma siffra
<- OK! Nästa.

123123
<- 6 siffror, jämnt delbart med 6? Ja!
<- repeteras samma siffra 6 gånger? Nej
<- repeteras 2 siffror 3 gånger? Nej
<- repeteras 3 siffror 2 gånger? Ja!

Du vill ju ha reda på om en sekvens repeteras MINST två gånger, upp till 7 gånger
Citera
2025-12-08, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
2222222
<- hur många siffror i strängen? 7st!
<- är 7 jämnt delbart med 7? Ja!
<- kolla om alla är samma siffra
<- OK! Nästa.

123123
<- 6 siffror, jämnt delbart med 6? Ja!
<- repeteras samma siffra 6 gånger? Nej
<- repeteras 2 siffror 3 gånger? Nej
<- repeteras 3 siffror 2 gånger? Ja!

Du vill ju ha reda på om en sekvens repeteras MINST två gånger, upp till 7 gånger

Dag 2 spoilers kanske:

Sitter med d8p2 nu, och tror jag har en fungerande lösning... men den är lååååångsam.
Skulle kanske skrivit om mer, istället för att anpassa lösningen från del 1...
Citera
2025-12-08, 21:56
Medlem
Slänger upp några lösningar:

Båda delarna dag 5 I samma kod:
Blev lite lekstuga, och klippte bort ett par skrotade saker, men vet inte om jag fick med allt. Känns som man gjort den här förut I AoC, kanske mer än en gång till och med, så jag tänkte prova göra den stiligare, men blev lite oop-sörja kanske. Tror vissa metoder I den där klassen inte användes. Jag hade kul i.a.f.

Dag 7 del 1:

Del 2:

Den tog inte många minuter.
Citera
2025-12-08, 22:05
Medlem
Här är dag 2 del 1:

Den har lite väl mycket debug prints såg jag nu.
Aja, gillar ändå metoden i stort, även om det är lite fulkod, som initieringarna av local_min och local_max, haha, if it works, it works.
Citera
2025-12-08, 22:14
Medlem
Citat:
Dag 2 spoilers kanske:

Sitter med d8p2 nu, och tror jag har en fungerande lösning... men den är lååååångsam.
Jag använde mig utav en patternmatchingalgoritm som jag nämnt i ett tidigare meddelande men det är overkill insåg jag sen.
Citera
2025-12-08, 22:39
Medlem
Citat:
Det är nog
som var den "rätta" lösningen här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in