2025-12-08, 09:20
Medlem
Okej, här är min bästa gissning om vad som händer i de två sista avsnitten. Jag skriver det rakt upp och ner så vi slipper låtsas som att det är mer avancerat än det är:

1. Del 1: De visar att något inte stämmer. Done.

2. Del 2: De tittar på hela cirkusen runt omkring, eftersom det uppenbarligen är fler än en person som fått allt det här att snurra på.

3. Del 3: De går igenom vad det här fått för följder och vem som står kvar med ansvaret när alla andra backar långsamt ut ur rummet.

Enkelt uttryckt:
Första avsnittet tog upp Jockes barndomsberättelser, journalerna som inte stödjer dem och en familj som, helt logiskt, är rätt förstörd av det här. Så klart.
När Bodin är klar med själva “det här är kärnproblemet”-delen brukar han gå vidare till det som egentligen är intressant: hur i hela världen kunde detta passera så länge utan att någon vuxen människa ställde en följdfråga?

Därför lär del 2 handla om allt runt omkring honom: medier som inte orkat kontrollera uppgifter, förlag som kört på “stark berättelse före kontroll”, produktionsteam som byggt varumärket, och hela influencer-systemet där en bra story ofta är viktigare än om den råkar vara sann. Bodin brukar montera ner sånt här ganska metodiskt, inte för dramatiken utan mest för att visa hur många som haft chansen att bromsa och inte gjort det.

Del 3 brukar vara hans “nu städar vi upp”-kapitel. Där går han igenom konsekvenserna: vad som hänt med de utpekade, hur publiken reagerar när de inser att delar av berättelsen inte håller, hur medierna försöker rädda ansiktet, och hur den offentliga personen själv beter sig nu när granskningen faktiskt finns.
Han brukar också peka ut ansvar, inte på ett dramatiskt sätt utan mer: ”Jaha, så här gick det alltså till. Här brast det.”

Så sista avsnittet lär i princip handla om allt det där: vilka som faktiskt drabbats, hur Joakim svarar (eller inte svarar), och vad dokumentären säger om en influencer-kultur där personliga trauman blivit lite för bekvämt och lönsamt marknadsföringsmaterial.
Citera
2025-12-08, 09:22
Medlem
Gravsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anprim
Är inte hela fenomenet Jockeboi mer ett symtom på ett tämligen sjukt samhälle? Jag vill inte gå in på någon djupare diskussion i denna tråd då det ter sig felaktigt. Men det slår en, då man väl läser denna tråd, hur urbota dumma folk måste vara när man med näbbar och klor slåss för att skydda en uppenbarligen patologisk mytoman till människa. Hur vi än vrider och vänder så har Joakim i detta fall utmålat sin mor till det ena och det andra – och då han väl konfronteras går karln bokstavligen sönder. I stället för att backa tillbaka och säga ”Du, Bo-Göran, ge mig tio minuter så ska jag fiska fram bevis på vad jag menar” blir det i stället känsloargument på känsloargument. Man ska ”lyssna” och ”tro” på barn, det låter ju onekligen vackert, men i slutändan talar man om en 30+ årig man som helt taget ur luften anklagar sin mor och hela familjen för helt sinnesjuka saker i uppväxten – helt sinnesjukt.

Jag har i min tjänst läst MÅNGA socialtjänstakter, äldre och dagsfärska. Det kan givetvis finnas olika ton mellan dem beroende på handläggare, men i slutändan kan jag summera en sak: ingenting, absolut ingenting, lämnas åt slumpen i dessa. Varje detalj och beskrivning om ett barn, eller som de hör ett barn säga skrivs ned; även om det uppenbart är hittepå läggs inget åt sidan. Därför ter det sig konstigt att det inte finns en tillstymmelse till belägg för Joakims rätt sjuka berättelser.

Allt detta hände för ungefär 30-plus år sedan, och det är väl ganska känt att socialen var (fortfarande är?) inte so speciellt bra på att faktiskt se till barnets bästa.

Han påstår ju sig ha minnesbilder från olika händelser, och har även fått stöd av barnpsykologer och diverse pedagoger om de minnesbilder han har och hur han beskrivs i sina papper är inte bara slumpen. Även fosterföräldrarna han har haft styrker ju att hans biologiska mamma betedde sig dumt och konstigt, och även de rök ihop i olika tillfällen. Den biologiska mamman tillät ju nästan inte Joakim att träffa sin biologiska pappa—eller för den delen följa med på vissa resor, varken med biologiska föräldrarna eller fosterföräldrarna. Han skulle bara sitta och inte göra någonting.

Saker gick helt plötsligt bra, men efter att ha spenderat ett par dagar med den biologiska mamman så blev det en total-krasch i psyket för Joakim. Något var ju inte bra där överhuvudtaget.

Finns mycket att kritisera Joakim för, men jag förstår varför folk kritiserar Bo-Göran och denna dokumentär, till exempel.
Citera
2025-12-08, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Han är väl inte den första kändisen som hänger ut sina föräldrar men är det inte mer vanligt att man gör det när dom dött? Nu ska man ju inte tala illa om dom döda heller men även jag kan tycka det är lite osmakligt om denne fortf lever. - Sant eller inte.
Joakim ljuger systematiskt och hänger ut folk systematiskt i egenskap av makthavare och använder sina trälar (Anjo, Rask, Motvikt) och sin publik för att skada dessa människor så mycket som möjligt. Det är därför han måste granskas, inte för att han har skrivit en sagobok om sin mamma.
Citera
2025-12-08, 09:24
Medlem
Alla fans borde bara skämmas över sin naivitet och sektliknande hållning till en riktigt korkad förlorare. Bli rik på att skamma modern och ljuga.
Citera
2025-12-08, 09:25
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nejellerva
Du verkar väldigt säker på att det är en lögn, sågen varken bu eller bä om vad som är sant men hur kan du vara så säker på lögn?
Tror ja sett något sådant, det kan va sant. Men det finns väl print på det då?
Citera
2025-12-08, 09:27
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLUTSPEL1
Joakim ljuger systematiskt och hänger ut folk systematiskt i egenskap av makthavare och använder sina trälar (Anjo, Rask, Motvikt) och sin publik för att skada dessa människor så mycket som möjligt. Det är därför han måste granskas, inte för att han har skrivit en sagobok om sin mamma.

Om det är så ja.
Men det JAG stör mig på är 2 personer som ser sig som OFFER för något dom dragit igång själva.
Men det hör inte hit... Hoppas jag. - Det får vi kanske veta imorgon om det är så.
Citera
2025-12-08, 09:28
Avstängd
PiffEllerPuffs avatar
Citat:
Han är väl inte den första kändisen som hänger ut sina föräldrar men är det inte mer vanligt att dom gör det när dom dött? Nu ska man ju inte tala illa om dom döda heller men även jag kan tycka det är lite osmakligt om denne fortf lever. - Sant eller inte.

Han är inte den första kändisen som hänger ut sina föräldrar. Dock är han väl den första kändisen som gör det på dylikt vis, på ett så osmakligt vis, och som (sannolikt) ljuger så enormt, grymt och hänsynslöst. De övriga har väl hängt ut dem på ett långt mer sofistikerat vis, de övriga har väl även gjort det med en konstnärlig finess och talang och med ett konstnärligt syfte - det kan man inte beskylla J för, om än han han låtit hjärnkirurgen Martin plita ner boken.

Nog kan man få tala illa om de döda, om det verkligen har varit elaka och orsakat trauman och förstört ens liv. Det är väl dock inte det debatten om J handlar om? Den handlar om huruvida hur mycket han kryddat sin story, ljugit ihop en story, farit med osanning gällande journaler, osv. För att tjäna pengar.

Sedan borde debatten tas ett steg längre, där man vågar tala om asjobbiga barn, ohanterliga barn, onda barn, barn med diagnoser, och om att inte skuldbelägga föräldrar för att de inte står pall eller är utrustade för sådana, det är i princip ingen, nämligen. Det finns som sagt extremfall av jobbiga barn, med tanke på vad även fosterhemsföräldrarna berättat och vittnat om, verkar J ha varit det. Givetvis är det inte Js fel att han föddes sådan, ett litet barn kan heller inte styra över sina handlingar överdrivet, men en tonåring kan det i viss mån, och när den blir vuxen kan den definitivt det, om den vill.
Citera
2025-12-08, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anprim
Är inte hela fenomenet Jockeboi mer ett symtom på ett tämligen sjukt samhälle? Jag vill inte gå in på någon djupare diskussion i denna tråd då det ter sig felaktigt. Men det slår en, då man väl läser denna tråd, hur urbota dumma folk måste vara när man med näbbar och klor slåss för att skydda en uppenbarligen patologisk mytoman till människa. Hur vi än vrider och vänder så har Joakim i detta fall utmålat sin mor till det ena och det andra – och då han väl konfronteras går karln bokstavligen sönder. I stället för att backa tillbaka och säga ”Du, Bo-Göran, ge mig tio minuter så ska jag fiska fram bevis på vad jag menar” blir det i stället känsloargument på känsloargument. Man ska ”lyssna” och ”tro” på barn, det låter ju onekligen vackert, men i slutändan talar man om en 30+ årig man som helt taget ur luften anklagar sin mor och hela familjen för helt sinnesjuka saker i uppväxten – helt sinnesjukt.

Jag har i min tjänst läst MÅNGA socialtjänstakter, äldre och dagsfärska. Det kan givetvis finnas olika ton mellan dem beroende på handläggare, men i slutändan kan jag summera en sak: ingenting, absolut ingenting, lämnas åt slumpen i dessa. Varje detalj och beskrivning om ett barn, eller som de hör ett barn säga skrivs ned; även om det uppenbart är hittepå läggs inget åt sidan. Därför ter det sig konstigt att det inte finns en tillstymmelse till belägg för Joakims rätt sjuka berättelser.

Klokt skrivet.

Det är spännande att se hur de mest hjärntvättade och okritiska följarna inför öppen ridå försvarar delar av den totala galenskapen.

Rekord i anmälningar till granskningsnämnden efter första avsnittet!

Man får trösta sig med att antalet anmälare inte känns fler än de som förr satt inlåsta på nu nerlagda mentalsjukhus.
Citera
2025-12-08, 09:29
Medlem
Citat:
Tror ja sett något sådant, det kan va sant. Men det finns väl print på det då?
Hitta printen och posta den, innan bevis visas kan man anta att han ljög om det eftersom han ljög flertalet gånger om andra saker i den videon.
Citera
2025-12-08, 09:30
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsofthemushroom
Så sista avsnittet lär i princip handla om allt det där: vilka som faktiskt drabbats, hur Joakim svarar (eller inte svarar), och vad dokumentären säger om en influencer-kultur där personliga trauman blivit lite för bekvämt och lönsamt marknadsföringsmaterial.

Håller med dig att jag tror att det är så strukturen ungefär kommer att se ut på dom kommande avsnitten. Folk fastnar vid hans självbiografi/anklagelserna mot familjen, men sanningen är att det är bara en del av ett större beteende hos Lundell och hur media faktiskt behandlar den här formen av uppgifter. Hade JL suttit och ljugit på sociala medier, men alla i princip ignorerat hans historier, så hade det aldrig blivit en tretimmarsdokumentär om detta.
Citera
2025-12-08, 09:31
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiffEllerPuff
Han är inte den första kändisen som hänger ut sina föräldrar. Dock är han väl den första kändisen som gör det på dylikt vis, på ett så osmakligt vis, och som (sannolikt) ljuger så enormt, grymt och hänsynslöst. De övriga har väl hängt ut dem på ett långt mer sofistikerat vis, de övriga har väl även gjort det med en konstnärlig finess och talang och med ett konstnärligt syfte - det kan man inte beskylla J för, om än han han låtit hjärnkirurgen Martin plita ner boken.

Nog kan man få tala illa om de döda, om det verkligen har varit elaka och orsakat trauman och förstört ens liv. Det är väl dock inte det debatten om J handlar om? Den handlar om huruvida hur mycket han kryddat sin story, ljugit ihop en story, farit med osanning gällande journaler, osv. För att tjäna pengar.

Sedan borde debatten tas ett steg längre, där man vågar tala om asjobbiga barn, ohanterliga barn, onda barn, barn med diagnoser, och om att inte skuldbelägga föräldrar för att de inte står pall eller är utrustade för sådana, det är i princip ingen, nämligen. Det finns som sagt extremfall av jobbiga barn, med tanke på vad även fosterhemsföräldrarna berättat och vittnat om, verkar J ha varit det. Givetvis är det inte Js fel att han föddes sådan, ett litet barn kan heller inte styra över sina handlingar överdrivet, men en tonåring kan det i viss mån, och när den blir vuxen kan den definitivt det, om den vill.

Nej nej man får inte tala illa om dom döda.
Det är inget jag skulle våga.. Man talar när dom lever. Har man inte gjort det då ska man vara tyst när dom är döda.
Citera
2025-12-08, 09:33
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLUTSPEL1
Hitta printen och posta den, innan bevis visas kan man anta att han ljög om det eftersom han ljög flertalet gånger om andra saker i den videon.

Varför ska jag göra det? Den har han nog redan raderat. Kanske någon annan printar allt han postar?
Jag har aldrig printat något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in