2025-12-07, 21:45
Medlem
Thax21s avatar
Det är möjligt att jag är lite färgad av dagens usla insats, men herrlandslaget (alltså träningsgruppen) har verkligen inte inlett förtroendeingivande. Tycker bara det är tre som är godkända så här långt. Anger, Berglund och Grahn. Ingen av dem har gjort någon succé heller men Grahn har iaf gjort sitt bästa resultat hittills i världscupen, Anger har en pallplats och Berglund räddas av ett PB i klassiskt. Tycker man kan sätta frågetecken för delar av det de här tre gjort också, men tänker inte ödsla mer text på det då dessa tre som sagt ändå är godkända.

Övriga tycker jag är snudd på under isen faktiskt. Burman har varit usel. Visst han är ibland dålig i början av säsongen, men så här dålig? Sämre lopp nästan rakt över än jag ens kan minnas att han gjort någon gång tidigare under hela seniorkarriären. Poromaa väldigt långt ifrån där han ska vara. Sjukdom som förklaring men det bidrar till misärkänslan när ingen annan har förmåga att "ta hans plats". Gisselman med ett tydligt steg i fel riktning från fjolåret, även han presterar resultat som känns sämre än på åtminstone hela förra säsongen. Över till sprintåkarna och det är lika mörkt. Danielsson har två vc-insatser som är sämre än något han gjorde på hela fjolåret. Svensson har vi knappt sett till pga sjukdom men Gällivare var ingen höjdare och Grate är också betydligt sämre än motsvarande lopp ifjol. Skoglund bara allmänt svag, men där finns åtminstone en tydlig förklaring i långvarig sjukdom under sommaren/hösten.

Som vanligt som natt och dag att se på dam- och herrloppen ur svensk synvinkel, men snudd på värre än tidigare om man bara jämför landslagen mot varandra. Herrarna har åtminstone lite räddats av Myhlback, som ju inte ingår i landslagets träningsgrupper.

Har inga större förhoppningar på bättring i Davos, men åtminstone brukar Anger trivas på höjd så vi hoppas på honom.
Senast redigerad av Thax21 2025-12-07 kl. 21:49.
Citera
2025-12-07, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Given är ett starkt ord om Fosnäs. Möjligen trolig för att sprida riskerna. Sanness är plus på Fosnäs på tian, stafetten och på femmilen är det ovisst med tanke på det klassiska. Ska man gå efter edge generellt eller bättre fjärdenorska på skiathlon?

Fosnäs har klart bättre statistik på distansen än Sanness.
Citera
2025-12-07, 22:24
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impact21
Fosnäs har klart bättre statistik på distansen än Sanness.

Är det så. Min fingertoppskänsla säger mig att Sanness är ett bättre val.
Citera
2025-12-07, 22:40
Medlem
Citat:
Du har säkert rätt även om jag inte använder ordet given.
Skistad
Myhrvold
Milla
Stenseth

Heidi
Astrid
KSL
Sanness
Fosnäs

En ska väck. Stenseth trots sina två semis i kvaltävlingar hänger löst. Drivenes svag denna helg.

Aabrekks finalplats måste väl rankas högre än övriga norskors semifinaler?

Citat:
Är det så. Min fingertoppskänsla säger mig att Sanness är ett bättre val.

Får hon en plats är det knappast på bekostnad av Fosnäs. Fosnäs lär rankas som fjärde åkare i Norge.
Citera
2025-12-08, 08:28
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Elin Henriksson och Lisa Eriksson är nu anmälda till Östersund men inte Märta Rosenberg och Evelina Crüsell. Det kanske antyder något också.

Nu är alla i vår 02-04-generation anmälda till Östersund, måste ju betyda att de inte åker i Davos. Jag kan tycka det är rätt.
Citera
2025-12-08, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21
Det är möjligt att jag är lite färgad av dagens usla insats, men herrlandslaget (alltså träningsgruppen) har verkligen inte inlett förtroendeingivande. Tycker bara det är tre som är godkända så här långt. Anger, Berglund och Grahn. Ingen av dem har gjort någon succé heller men Grahn har iaf gjort sitt bästa resultat hittills i världscupen, Anger har en pallplats och Berglund räddas av ett PB i klassiskt. Tycker man kan sätta frågetecken för delar av det de här tre gjort också, men tänker inte ödsla mer text på det då dessa tre som sagt ändå är godkända.

Övriga tycker jag är snudd på under isen faktiskt. Burman har varit usel. Visst han är ibland dålig i början av säsongen, men så här dålig? Sämre lopp nästan rakt över än jag ens kan minnas att han gjort någon gång tidigare under hela seniorkarriären. Poromaa väldigt långt ifrån där han ska vara. Sjukdom som förklaring men det bidrar till misärkänslan när ingen annan har förmåga att "ta hans plats". Gisselman med ett tydligt steg i fel riktning från fjolåret, även han presterar resultat som känns sämre än på åtminstone hela förra säsongen. Över till sprintåkarna och det är lika mörkt. Danielsson har två vc-insatser som är sämre än något han gjorde på hela fjolåret. Svensson har vi knappt sett till pga sjukdom men Gällivare var ingen höjdare och Grate är också betydligt sämre än motsvarande lopp ifjol. Skoglund bara allmänt svag, men där finns åtminstone en tydlig förklaring i långvarig sjukdom under sommaren/hösten.

Som vanligt som natt och dag att se på dam- och herrloppen ur svensk synvinkel, men snudd på värre än tidigare om man bara jämför landslagen mot varandra. Herrarna har åtminstone lite räddats av Myhlback, som ju inte ingår i landslagets träningsgrupper.

Har inga större förhoppningar på bättring i Davos, men åtminstone brukar Anger trivas på höjd så vi hoppas på honom.

Min känsla är också att Burman inte varit så här dålig på länge iaf. Ofta har han väl presterat rätt svagt på Sverigepremiärer osv men väl i VC varit betydligt bättre för att sen ändå göra några fina lopp senare under säsongen. Nu känns det väldigt mörkt.

Poromaa får man hoppas hittar en bättre form senare under säsongen, han är ju OS-klar så han behöver väl inte "stressa" och jaga form.
Citera
2025-12-08, 09:38
Medlem
Synd att distansloppet i helgen bara är över 10 km. I Davos ska det vara individuell start 20 km.
Citera
2025-12-08, 10:07
Medlem
bridgeblandnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppshydra1337
Synd att distansloppet i helgen bara är över 10 km. I Davos ska det vara individuell start 20 km.
10 km är en pajasdistans på herrsidan. Fram till 2016 var det 30 km i Davos, en av säsongens höjdpunkter.
Citera
2025-12-08, 10:25
Medlem
Jag gillar 10km men hade varit trevligt om man hade haft lite fler 20km intervallstart. Speciellt en helg när det annars bara är sprint.

Jag även man kunde köra lite längre masstarter. Om man tycker femmil är för långt så kunde de åtminstone vara en tremil masstart i klassiskt innan OS.

Tour de Ski tycker jag bara borde bestå av sprintar och masstarter från a till b.
Citera
2025-12-08, 13:56
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Moa har ju sakta men säkert förbättrat sig både fysiskt och tekniskt.
Jag tror en annan stor orsak till hennes framgångar sitter i det mentala som hon också verkar ha "förbättrat".
Hon tror och litar numera på sin förmåga och vågar gå lite hårdare i egentligen alla delar av ett lopp.
Tror hon haft en övertro på andra atleter.

Hon sa efter skiathlonen att hon ångrade att hon inte gick med i tätgruppen för att hon var osäker på sin egen kapacitet.
Nu VET hon att har kapacitet som räcker väldigt långt.

Heja Moa!

Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Får heller inte glömma att hon opererade foten direkt efter avslutningen förra säsongen. Det har nog hjälpt en hel del, inte bara genom att kunna träna på bättre utan begränsningar men också teknikmässigt där hon nog kan trycka iväg på ett helt annat sätt.

Moa hämmades rätt rejält av foten sista åren som junior/första åren som senior. Framförallt i klassiskt. När hon blev kvitt de problemen 2019/2020 blev hon genast bättre.

Att hon gjort klart sina studier tror jag också bidragit till att hon kunnat fokusera mer på träning och nu under några år byggt upp en bra bas att stå på.
Citera
2025-12-08, 14:02
Medlem
Kvinner Sprint fri teknikk – lørdag 13. desember
Aabrekk, Ingrid Bergene, IL Runar, Team ELON Oslofjord
Andreassen, Milla Grosberghaugen, Bækkelagets SK, Team ELON Oslofjord
Myhrvold, Mathilde, Vind IL, Kvinner Elite
Skistad, Kristine Stavås, Konnerud IL, Kvinner Elite
Stenseth, Ane Appelkvist, Grong IL
Weng, Lotta Udnes, Nes Ski, Kvinner Elite

Kvinner 10 km intervallstart, fri teknikk – søndag 14. desember
Drivenes, Julie Bjervig, Konnerud IL
Fosnæs, Kristin Austgulen, Fossum IF, Kvinner Elite
Kalvå, Anne Kjersti, Lundamo IL, Team Aker Dæhlie
Sanness, Nora, Kjelsås IL, Kvinner Elite
Simpson-Larsen, Karoline, IL Vargar, Team Anlegg Øst
Slind, Astrid Øyre, Oppdal IL, Team Aker Dæhlie

Menn Sprint fri teknikk – lørdag 13. desember
Amundsen, Harald Østberg, Asker SK, Menn Elite
Evensen, Ansgar, Vind IL, Menn Elite
Heggen, Lars, Harestua IL, Team Aker Dæhlie
Klæbo, Johannes Høsflot, Byåsen IL, Menn Elite
Northug, Even, Strindheim IL, Menn Elite

Stenshagen, Mattis, Gausdal SK, Team Swix
Valnes, Erik, Bardufoss og Omegn IL, Menn Elite
Vike, Oskar Opstad, IL Runar, Menn Elite

Menn 10 km intervallstart, fri teknikk – søndag 14. desember
Amundsen, Harald Østberg, Asker SK, Menn Elite
Andersen, Iver Tildheim, Rustad IL, Menn Elite
Hedegart, Einar, Inderøy IL, Team Anlegg Øst
Iversen, Emil, IL Varden Meråker
Klæbo, Johannes Høsflot, Byåsen IL, Menn Elite
Nyenget, Martin Løwstrøm, Lillehammer SK, Menn Elite
Ree, Andreas Fjorden, Støren SK, Menn Elite
Stenshagen, Mattis, Gausdal SK, Team Swix
Senast redigerad av Impact21 2025-12-08 kl. 14:08.
Citera
2025-12-08, 14:06
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Nu är alla i vår 02-04-generation anmälda till Östersund, måste ju betyda att de inte åker i Davos. Jag kan tycka det är rätt.

Var är Nora Bråmer? Inte med i Gällivare eller Boden och inte anmäld ännu till Östersund.

Elin Näslund saknas också.

Lisa Ingesson redo att tävla åtminstone. Bra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in