2025-12-07, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blizzards
Som ni vet så är både jysk och ikea bra möbelföretag, de andra mindre kedjorna brukar vara dyrare att köpa hos, men vem av dessa har de bästa möblerna av bäst kvalité?

Jysk säljer både sängar och speglar, bord osv i sin budgetram.

Även Ikea säljer ännu mer grejor, i sin klass, ganska så bra sängar och madrasser till folk, skrivbord, stolar och grejor till sovrummet.

Om man jämnför kvalitén på både affärerna vilken säljer de bästa varorna och grejerna av just dessa två, behöver inte vara sängar bara, det kan vara persiener, datorbord, stolar och matbord osv.

Behöver jag något i möbelväg, så kollar jag alltid i första hand på Jysk.
Jag tycker de har allt och på en yta som hanterbar att trampa runt på, samt det mer begränsade sortimentet tycker jag gör det enklare att välja.
När det gäller kvaliten tycker jag det är i princip samma sak och Jysk är oftast långt billigare än vad Ikea är nuförtiden.
Citera
2025-12-07, 11:21
Medlem
laughingducks avatar
Handlat mitt på Jysk

Nöjd än så länge i alla fall .
Citera
2025-12-07, 11:44
Medlem
Snickra egna möbler istället. Det är inte svårt och du kommer inte behöva köpa nya efter 5-10 år. Du behöver verktyg men de pengarna kommer du tjäna in väldigt fort. Du får lärdom, personlig tillfredställelse och du skapar något unikt som passar precis med korrekta mått som inte består av sågspån och lim. När kapitalägarna sitter med sina svettiga hånleenden och runkar till kvartalsrapporterna är det åtminstone inte dina pengar de orgasmerar över.
Citera
2025-12-07, 13:05
Medlem
Jag har bara köpt matbordsstolar av Jysk. Jag köpte fyra vita matbordsstolar med konstläder och de är jättebra, köpte senare två bruna matbordstolar och de är okej, men inte lika bra som de vita. Vi har suttit i flera timmar i sträck på dem när jag bjudit på middag och vi sedan spelat kort, och de är fortfarande jättesköna att sitta på. Var inne på Jysks hemsida och läste recensionerna och de vita stolarna hade fått jättebra recensioner. Så där har du ett tips, gå in och läs recensionerna!

Annars är det fyndläge på 1800-tal, så mitt andra tips är; köp antikt!
Citera
2025-12-07, 17:14
Medlem
Ibland har ju Jysk vissa möbler som man kan tänka sig att ha hemma.
Eller om en unge behöver ett nytt skrivbord typ.
Sängar från Jysk har vi haft tur med.
Soffor och fåtöljer är oftast för fula och ser billiga ut.

Ikea.. nej tack.. helst inte. Men visst, behöver man möbler lite snabbt och enkelt till ett helt rum har dom ju faktiskt saker på lager. Enkelt och billigt. Sen kan man byta ut efterhand till vettigare grejer.

Mio. Samma skräp, lite större utbud på soffor typ, kass kvalitet.

Bästa brukar vara att vända sig till någon som säljer utvalda möbler från olika fabriker. Brukar finnas i alla prisklasser men oftast lite bättre kvalitet. Bröderna Andersson, svenska hem, furinova, ferm living, brafab osv. Mycket stor skillnad i kvalitet men behöver inte vara dyrare. Dessutom brukar det alltid finnas släp att låna gratis och allt kommer färdigt och monterat.
Dessutom ser inte ens hem lika billigt och tråkigt ut. Lite mer egen stil om man sliter i Jysk, Mio och Ikea.
Citera
2025-12-07, 18:48
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blizzards
Som ni vet så är både jysk och ikea bra möbelföretag, de andra mindre kedjorna brukar vara dyrare att köpa hos, men vem av dessa har de bästa möblerna av bäst kvalité?

Jysk säljer både sängar och speglar, bord osv i sin budgetram.

Även Ikea säljer ännu mer grejor, i sin klass, ganska så bra sängar och madrasser till folk, skrivbord, stolar och grejor till sovrummet.

Om man jämnför kvalitén på både affärerna vilken säljer de bästa varorna och grejerna av just dessa två, behöver inte vara sängar bara, det kan vara persiener, datorbord, stolar och matbord osv.

Kalla jysk å ikea för kvalité 🤣
Skrammel å bång skulle jag säga, å nej äger inga möblerna från dessa
Citera
2025-12-07, 21:44
Medlem
Skulle valt MIO alla dagar i veckan..
Citera
2025-12-07, 21:53
Medlem
DoktorNos avatar
Varken Jysk eller Ikea är bäst på något men båda har några bra möbler till hyfsade priser.
En säng köper jag gärna på Jysk igen och behöver jag en garderob till åker jag till Ikea.

Båda har bra köksmöbler men undvik de billigaste hos båda. Ja, undvik de billigaste möblerna överhuvudtaget, oavsett butikskedja.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in