Citat:
Japp, med två viktiga skillnader:
1. "Chat control" syftar till att kontrollera barnporr, inte kritik av makten.
2. Moderationen eller rapporteringen av barnporr är ett ansvar som faller på företagen i fråga. EU får ingen insyn alls.
Därtill ska nämnas att förslaget trots det ovanstående är kontroversiellt och kanske aldrig ens går igenom - många europeiska länder motsätter sig det. Än mer relevant är att förslaget kanske inte är lagligt enligt Europakonventionen (och troligen en uppsjö grundlagar, konstitutioner, och EU-rätt). Vilket bara tar oss tillbaka till min poäng - att yttrandefrihet och kommunikationsintegritet snarare har utmärkt skydd i EU.
Sedan så inbjuder jag dig att reflektera över varför stort sett alla som söker att bevisa yttrandefrihetskränkningar i Europa verkar behöva välja barnporr (i ditt fall), hatbrott och förintelseförnekande, eller brott mot den personliga integriteten för att bevisa sin poäng. Är det kanske för att det inte finns några fall som stödjer tesen att EU eller medlemsstater (förutom Ungern, Polen under PIS, och möjligen Slovakien) faktiskt försöker censurera yttranden som är överhuvudtaget meningsfulla eller utmanar makten?*
*De enda undantag jag känner till är protester mot monarkin och mot Trumps relation med Epstein i Storbritannien, och protester mot Israel i Storbritannien och Tyskland, men även där ska sägas att övertrampet har gjorts av en maktfullkomlig polis och regering - inte av lagstiftande församling eller domstolar, vilka ju står över polis och regering i makthierarkin.
1. "Chat control" syftar till att kontrollera barnporr, inte kritik av makten.
2. Moderationen eller rapporteringen av barnporr är ett ansvar som faller på företagen i fråga. EU får ingen insyn alls.
Därtill ska nämnas att förslaget trots det ovanstående är kontroversiellt och kanske aldrig ens går igenom - många europeiska länder motsätter sig det. Än mer relevant är att förslaget kanske inte är lagligt enligt Europakonventionen (och troligen en uppsjö grundlagar, konstitutioner, och EU-rätt). Vilket bara tar oss tillbaka till min poäng - att yttrandefrihet och kommunikationsintegritet snarare har utmärkt skydd i EU.
Sedan så inbjuder jag dig att reflektera över varför stort sett alla som söker att bevisa yttrandefrihetskränkningar i Europa verkar behöva välja barnporr (i ditt fall), hatbrott och förintelseförnekande, eller brott mot den personliga integriteten för att bevisa sin poäng. Är det kanske för att det inte finns några fall som stödjer tesen att EU eller medlemsstater (förutom Ungern, Polen under PIS, och möjligen Slovakien) faktiskt försöker censurera yttranden som är överhuvudtaget meningsfulla eller utmanar makten?*
*De enda undantag jag känner till är protester mot monarkin och mot Trumps relation med Epstein i Storbritannien, och protester mot Israel i Storbritannien och Tyskland, men även där ska sägas att övertrampet har gjorts av en maktfullkomlig polis och regering - inte av lagstiftande församling eller domstolar, vilka ju står över polis och regering i makthierarkin.
Nu är det ju faktiskt så att många Europeiska länder har väldigt hårt tryck på den invandringskritiska högern, Tysklands AFD och försöken att förbjuda partiet just för att dom utmanar makten för mycket. Förbudsivern drabbar även tidningar, exemplet Compact där polisen stormade in och stoppade journalister från att utföra sitt jobb. Tusentals döms samtidigt för HMF liknande brott för att ha yttrat sig fel, ibland genom samordnade razzior av polisen. Höga böter och ibland fängelse, för ord på nätet.
Sen finns det fler exempel från andra länder, som Belgien där memes i en privat chatgrupp räcker för att en politiker ska få 1 års fängelse och stopp från att bedriva politik.... Nu tillhör inte England EU längre, men dom är värre än Ryssland på att döma oliktänkande och inskränka yttrandefriheten. Trenden är tydlig.
Den europeiska yttrandefriheten är under ständigt angrepp och EU hjälper inte till, dom piskar på och vill göra det värre. Chat Control och DSA (Digital Service Act) tillsammans är livsfarligt och kommer leda till att yttrandefriheten inskränks ytterligare. Det kommer underlätta för dessa globalister att stoppa politiska åsikter som inte finner önskvärda, dvs stoppa sina politiska motståndare.
Det finns en anledning till att USA börjar lägga sig i dessa frågor, det är för att EU håller på att spåra ur fullständigt. EU håller på att nedmontera yttrandefriheten och demokratin, under skenet att de försvarar demokratin. Det är löjeväckande.