2025-12-07, 08:53
Medlem
Varför äter man ens dessa mediciner? Har ni så svårt att stå emot hunger?

Det räcker med att äta en salad om dagen med lite salter och du kommer att rasa i vikt.
Citera
2025-12-07, 15:05
Medlem
Aakkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Fetma eller övervikt plus en riskfaktor tex högt blodtryck.

Tror inte tanken är att man ska sluta om man har/haft fetma. Är ju klassat som kronisk sjukdom så livslång behandling är nog att räkna med om man har den diagnosen.

Nu kan jag självklart inte tala för alla men utifrån min erfarenhet är vi väldigt många som levt hälsosamma liv med bra mat och träning men var ändå feta. Är man hungrigare än andra och stillar hungern med bara ett extra ägg per dag utöver det man förbrukar så innebär det +40 kg efter 10 år.

Fast har väldigt svårt att tro ett ägg extra om dagen är problemet. Det är inte bara vad du sätter i dig utan hur du rör dig som är viktigt.
Citera
2025-12-07, 15:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Fetma eller övervikt plus en riskfaktor tex högt blodtryck.

Tror inte tanken är att man ska sluta om man har/haft fetma. Är ju klassat som kronisk sjukdom så livslång behandling är nog att räkna med om man har den diagnosen.

Nu kan jag självklart inte tala för alla men utifrån min erfarenhet är vi väldigt många som levt hälsosamma liv med bra mat och träning men var ändå feta. Är man hungrigare än andra och stillar hungern med bara ett extra ägg per dag utöver det man förbrukar så innebär det +40 kg efter 10 år.

Då åt de väl inte bra mat?
Citera
2025-12-07, 16:00
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Då åt de väl inte bra mat?

Det är väl självklart att de kan ha ätit hur bra mat som helst. Är du lite hungrigare än andra och äter lite mer, en extra morot eller ett extra ägg, utöver vad du förbränner så blir du till slut överviktig.
Citera
2025-12-07, 16:58
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Det är väl självklart att de kan ha ätit hur bra mat som helst. Är du lite hungrigare än andra och äter lite mer, en extra morot eller ett extra ägg, utöver vad du förbränner så blir du till slut överviktig.

Ja, men det märker man ju? När man gått upp 10 kg så får man väl börja deffa. Efter det får man anta några nya vanor för att inte gå upp i vikt. Märker man, hoppsan nu har jag gått upp 5-6 kg igen då är det dags att börja ändra vanorna lite mer skarpt, för så kul är det inte att behöva dra av sig 10 kg.

Väntar man tills man har 40 kg plus så har man ju psykiska problem, utöver övervikten.
Citera
2025-12-07, 18:59
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Ja, men det märker man ju? När man gått upp 10 kg så får man väl börja deffa. Efter det får man anta några nya vanor för att inte gå upp i vikt. Märker man, hoppsan nu har jag gått upp 5-6 kg igen då är det dags att börja ändra vanorna lite mer skarpt, för så kul är det inte att behöva dra av sig 10 kg.

Väntar man tills man har 40 kg plus så har man ju psykiska problem, utöver övervikten.

Ja exakt det är ju så det går till att hålla vikten för vanlig människor, mer eller mindre lätt förstås, såvida man inte har obesitas/fetma. Då funkar det tyvärr inte på sikt utan man förblir tjock för det mesta trots stora ansträngningar. WHO kom nyligen ut med riktlinjer för behandling av fetma och där ingår dessa mediciner.
Citera
2025-12-09, 07:56
Medlem
En fundering, jag har två kollegor som är biggest looser-feta. Omgivningen är orolig för hälsan hos de båda.

Enligt dem så har de inte blivit erbjudna eller ens haft en dialog om bantingsprepparat, det trots uppenbara risker. Båda två har ekonomi för att klara kostnaden.

Hur enkelt är det egentligen att få? Beror det på landsting?
Citera
2025-12-10, 10:57
Medlem
zuttilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MREnzoWrange
En fundering, jag har två kollegor som är biggest looser-feta. Omgivningen är orolig för hälsan hos de båda.

Enligt dem så har de inte blivit erbjudna eller ens haft en dialog om bantingsprepparat, det trots uppenbara risker. Båda två har ekonomi för att klara kostnaden.

Hur enkelt är det egentligen att få? Beror det på landsting?

Har man ett bmi som är så pass stort som man har om man är "biggest looser-fet" så tar det max en dag att få hjälp med wegovy tex, finns dussintals nätläkare som du får hjälp hos samma dag.

Förstår inte hur man kan tro att någon bara ska komma och erbjuda en hjälp, man får söka den aktivt och i dagens läge är det hur lätt som helst.
Citera
2025-12-20, 14:50
Medlem
Är det någon som vet hur länge man kan låta förpackningarna ligga i kylen utan att bli dåliga? Jag fick nämligen mina nya sprutor igår hemskickade men jag tror att det blivit något fel för jag fick 12 förpackningar men tidigare så har jag bara fått 1 förpackning åt gången.. jag hittar inte något utgångsdatum så tänkte ifall någon vet?
Citera
2025-12-20, 16:35
Medlem
Hållbarheten är 28 dagar för en öppnad/påbörjad förpackning. Hållbarheten för en oöppnad vet jag dock inte.
Citera
2025-12-20, 16:39
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feykir
Är det någon som vet hur länge man kan låta förpackningarna ligga i kylen utan att bli dåliga? Jag fick nämligen mina nya sprutor igår hemskickade men jag tror att det blivit något fel för jag fick 12 förpackningar men tidigare så har jag bara fått 1 förpackning åt gången.. jag hittar inte något utgångsdatum så tänkte ifall någon vet?

0328

Titta på gaveln på kartongen, där finns Utgångsdatum.
De som säljs just nu på ett apotek i Stockholm går ut 03. 28.
Citera
2026-01-02, 10:10
Medlem
Citat:
Beakta risken

Europeiska läkemedelsmyndighetens säkerhetskommitté (PRAC ) har granskat läkemedlet efter att två studier visat att personer som tar semaglutid löper en ökad risk att utveckla ögonsjukdomen naion.

Citat:
Sensjuldom orsakas av minskat blodflöde till synnerven i ögat, vilket kan leda till synförlust. Det finns ingen behandling av sjukdomen.
– Den eventuellt ökade risken vid Ozempicbehandling är liten, men man ska beakta att den finns, säger Frank Träisk, överläkare på St Eriks ögonsjukhus.

https://www.sydsvenskan.se/sverige/ozempic-gav-ogonsjukdom-ytterligare-fall-utreds/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in