2025-12-06, 20:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Jag har redan skrivit vad jag tror men kan upprepa det:

Ta ut alla 6 tjejerna i sprintlaget + Ebba och Frida till OS.
Uttagningen till sprinten den aktuella dagen får dagsformen avgöra.
Det blir naturligtvis subjektivt om det är flera som har god form och då finns det kanske andra parametrar som spelar in och då är det ledningens uppfattning som gäller den dagen.
Vilka kriterier dom isf skulle använda kan jag bara gissa mig till och det avstår jag från att göra.

Jag menar alltså att Sundling, Svahn, Dahlqvist och Ribom kommer att stå på startlinjen i sprint för Sverige om inte sjukdom kommer emellan.
Citera
2025-12-06, 20:09
Medlem
Vad tänka om Märta? Inte tagit det där klivet hon hade på G i ifjol. Hade velat se henne gå med bättre idag. Har inte varit med i tråden idag men visst är det frågetecken kring materialet? Känns som vi slet ont i spåret.
Citera
2025-12-06, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag menar alltså att Sundling, Svahn, Dahlqvist och Ribom kommer att stå på startlinjen i sprint för Sverige om inte sjukdom kommer emellan.
Jaha.
Citera
2025-12-06, 23:01
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Mer kuriosa: nu har alla damer i A-landslaget utom Ebba varit på pallen i årets världscup. Tungt att vara "sämst" med en fjärdeplats.
Det är fixat nu. Med 0.4 s tillgodo.
Citera
2025-12-06, 23:55
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Vad tänka om Märta? Inte tagit det där klivet hon hade på G i ifjol. Hade velat se henne gå med bättre idag. Har inte varit med i tråden idag men visst är det frågetecken kring materialet? Känns som vi slet ont i spåret.

Den där segern i testloppet var inte värd mycket. Visst hade man hoppats på mer. Hon är ändock fortfarande ung får vi inte glömma.
Citera
2025-12-07, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Landhockey har bra länder i alla världsdelar utom Sydamerika så ingen bra jämförelse.

Finnjolle är borttagen 😂

Modern Femkamp hade medaljörer från tre olika världsdelar.

Jag tror för övrigt att du behöver läsa mitt inlägg, handlar inte om antalet utövare utan om länder som konkurrerar.
Vi svenskar vill ju inte inse vilken pyttesport längdskidåkning är internationellt. Det blev ju stor humor efter bragdguldet när en massa människor uttalade sig: "Hur kunde utövare i en sån minisport vinna? Längdåkarna bort ha fått det!"
Citera
2025-12-07, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulvanskagg
Vi svenskar vill ju inte inse vilken pyttesport längdskidåkning är internationellt. Det blev ju stor humor efter bragdguldet när en massa människor uttalade sig: "Hur kunde utövare i en sån minisport vinna? Längdåkarna bort ha fått det!"
Tycker du själv att det är en bragd att vinna ett VM-guld året efter du vunnit ett OS-guld? Hur är det med ordförståelsen egentligen? Och vad som är stort i Sverige är det som är relevant. Det är ett svenskt pris, för svenska idrottsutövare i ett svenskt perspektiv. Så ja, utmärkelsen är märklig. Det är inget konstigt med det. Daniel Ståhls VM-guld var en bragd. Jonna Sundlings stafettsträcka var en bragd. Att Sverige vann en helsvensk beachvolley-final kanske inte så mkt…
Citera
2025-12-07, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Den där segern i testloppet var inte värd mycket. Visst hade man hoppats på mer. Hon är ändock fortfarande ung får vi inte glömma.
Inte glömma och inte sluta hoppas. Men nu börjar jämnåriga och yngre konkurrenter placera sig högre upp i resultatlistorna. Det måste gå att vara bra utanför mästerskap, även för svenskar.
Citera
2025-12-07, 09:15
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen

Känns tyvärr fortfarande lite identitetslös som skidåkare. Är riktigt hygglig på allt men sticker inte ut nånstans. Klarar alltid sprintkvalen utan problem, kan åka intervaller, masstarter och femmil i både klassiskt och skate och ramlar in på sina plats 15-30.

Än är det ingen panik på nåt sätt dock, Moa Ilar som jag tjatat en del om fick ju sitt lyft vid 24-25 års ålder efter att ha varit given i världscupen 1-2 år vid det läget. Finns bara tålamodet och viljan till att fortsätta träna bra så kan det lyfta framöver.
Citera
2025-12-07, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Känns tyvärr fortfarande lite identitetslös som skidåkare. Är riktigt hygglig på allt men sticker inte ut nånstans. Klarar alltid sprintkvalen utan problem, kan åka intervaller, masstarter och femmil i både klassiskt och skate och ramlar in på sina plats 15-30.

Än är det ingen panik på nåt sätt dock, Moa Ilar som jag tjatat en del om fick ju sitt lyft vid 24-25 års ålder efter att ha varit given i världscupen 1-2 år vid det läget. Finns bara tålamodet och viljan till att fortsätta träna bra så kan det lyfta framöver.

Absolut. Bara jag som blir otålig när jag ser Hoffman och Grismondi åka i paritet med våra bästa. Våra talanger som inte får plats halkar efter. Maja är 51s efter Ebba idag och det är ju ett grymt bra resultat. Ska t.ex. Märta eller Lisa få chansen ska de slå Emma och Maja och därmed vara ”halvminuten” från seger. Bara för att få chansen. Svårt att härdas och växa in i det då…

…Skandinavisk cup blir väldigt intressant. För visar de inte där att de är redo så är det tufft.
Citera
2025-12-07, 14:32
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Har jo tjatad om Ilar og mine synspunkter og forhåpninger om Ilar siden august, og de slår til gang på gang nu.
Så det at hun deler dronningtronen på variert terreng på hardt underlag, burde ikke overraske noen.

Det som derimot er oppsiktsvekkende er suksessen Ebba har hatt med nog en gang jobbet metodisk med å forbedre sine svakheter.
Jeg har aldri sett en så stor forbedring på en etablert utøver fra en sesong til en annen som den Ebba viser i fristil nu.

Den kompetensen i letterreng og snabhet hun har i fristil nu, så at hun matcher dronningene i de delene av banen, gjør at jeg
tror at hun blir "the woman to beat" i alle renn der fristil inngår denne sesongen. For tror hun har mer å gå på enn Diggins formmessig.

(ps. flashbacksanningen om at Frida ble forgiftet av en trøndersk burger er nog helt korrekt. At hun ble magsjuk på
veg hem fra Ruka spiller ingen roll. Det ble nog sendt en burger med expressfrakt til Frida på finske grensen )
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
I fristil, på hardt underlag, og i en løype som ikke bare er rett opp, og så rett ned igjen,
er Ilar en av verdens absolut fremste.
I en variert løype under sånne forhold, skaper hun, med den spisskompetanse hun har, en framdrift som er vakkert å se på.
Hun er virkelig bra på de ulike teknikkelementene i skate, og det å få til en sømløs og effektiv overgang mellom dem,
alt eftersom terrenget endrer karrakter.
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Og va gjelder Moa I, så er jeg lite fan av henne. På hardt underlag og i lite variert terreng i fristil, har hun en framdrift
som ikke mange andre kan matche.
Senast redigerad av Ski-entusiasten 2025-12-07 kl. 14:37.
Citera
2025-12-07, 15:02
Medlem
SPORTNERD888s avatar
Hur många TDS platser har vi som max per kön?
Innebär fortfarande topp 20 i sprintcupen efter Davos friplats till TDS?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in