Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
25-12-06, 15:24
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Det här har vi ju redan diskuterat typ 999 gånger.

Gravitation duger självklart som förklaring och den är påvisad i massor av experiment.
Det är ett påstående gjort för 100 tals år sedan av Isac Newton
ingen har lyckats bevisa det än
Citera
25-12-06, 15:26
Medlem
Citat:
Vad är "hela NASA grejen" och vad har det för koppling till trådens ämne? Du vet väl att jordens form var känd minst 2000 åt innan NASA grundades? Det är inte NASA som ligger bakom kunskapen om jordens form.

Du vet väl att vi har färdats kors och tvärs runt jorden i över 500 år? Och att du idag kan kolla upp alla rutter på t.ex marinetraffic eller flightaware?

Vilka är "dom" och vad har "dom" ljugit om när det gäller jordens form?

Med "Nasa grejen" menar jag sammanfattat hela fenomenet Nasa, och många av deras otroliga påståenden. Förväntar mig inte att du förstår vad jag menar men om du försöker tror jag det går.

Hur vet du att jordens form var känd för 2000 år sedan, var du där? Ingen som lever idag var där för 2000 år sedan och kan med 100% säkerhet intyga det. Nutida människor kan däremot ha teorier om gamla texter eller bilder, helt klart. Kanske en del till och med stämmer ...

Vi färdades väl även kring jorden då majoriteten av de lärda var övertygade om att den var platt?
Tycker inte det finns någonting som hindrar människor från att fara omkring på jorden fast den skulle ha en annorlunda form.
Citera
25-12-06, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av devaleva
Vi färdades väl även kring jorden då majoriteten av de lärda var övertygade om att den var platt?
Tycker inte det finns någonting som hindrar människor från att fara omkring på jorden fast den skulle ha en annorlunda form.
När tror du att majoriteten av lärde var övertygade om att jorden var platt, och hur tror du att de färdades runt på jorden vid den tiden?
Citera
25-12-06, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
När tror du att majoriteten av lärde var övertygade om att jorden var platt, och hur tror du att de färdades runt på jorden vid den tiden?

Typ innan 500 år före Kristus? Är iof osäker på om majoriteten trodde på det, svårt att verkligen veta. Det har säkert varierat lite olika i olika kulturer under historien.

Nu påstår jag ju inte heller att jag tror jorden är platt, jag vet helt enkelt inte. Tycker det är svårt att hitta övertygande bevis från något håll.

Men tyckte du inte något kändes "off" med den Nasa presskonferensen?
Citera
25-12-06, 18:19
Medlem
fraumauras avatar
Citat:
Det har en inneslutning: Jorden.

skulle vattnet rinna i en annan riktning är nedåt?
Varför är er IQ nivå på 45-46..? Dumjävlar. Varför är solen och månen perfekt klotrund och jorden är platt som en pannkaka ? Ni är ju skrämmande blåst i huvudet..
Citera
25-12-06, 18:28
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Falskt. Canendishexperimentet utförs dagligen på universitet runt om på Jorden. Är bara i plsttisars fantasi som gravitationen är obevisad.
Citera
25-12-06, 19:10
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Falskt. Canendishexperimentet utförs dagligen på universitet runt om på Jorden. Är bara i plsttisars fantasi som gravitationen är obevisad.
Ok vad orsakar Gravition ?
Citera
25-12-06, 19:16
Medlem
fraumauras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fraumaura
Varför är er IQ nivå på 45-46..? Dumjävlar. Varför är solen och månen perfekt klotrund och jorden är platt som en pannkaka ? Ni är ju skrämmande blåst i huvudet..
Varför..????? Ni ser väl solen och månen som alla intelligenta människor gör. Skulle inte sol & måne var platt också då. För helvete va dum i huvudet ni är..skrämmande
Citera
25-12-06, 20:13
Medlem
Citat:
Med "Nasa grejen" menar jag sammanfattat hela fenomenet Nasa, och många av deras otroliga påståenden. Förväntar mig inte att du förstår vad jag menar men om du försöker tror jag det går.

Hur vet du att jordens form var känd för 2000 år sedan, var du där? Ingen som lever idag var där för 2000 år sedan och kan med 100% säkerhet intyga det. Nutida människor kan däremot ha teorier om gamla texter eller bilder, helt klart. Kanske en del till och med stämmer ...

Så du tror seriöst att det var NASA som var först med att påstå att jorden vara ett klot? Och att männsikor som Aristoteles, Copernicus, Kepler, Newton och Einstein inte hävdat att jorden är ett klot?

Citat:
... Vi färdades väl även kring jorden då majoriteten av de lärda var övertygade om att den var platt?

Uppfattaningen om att jorden är ett klot är mycket äldre än världsomseglingar.

Och jo självklart är det en enorm skillnad på att åka runt på en platt yta jämfört med ett klot, avstånd och riktningar är helt annorlunda.
Citera
25-12-06, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice

Eeeh... jo gravitation är bevisad på flera olika sätt. Cavendishexperiment, gravitationslinser, gravitationsvågor....
Citera
25-12-06, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968

Det kanske utförs hur mycket som helst, rent rituellt alltså, men trovärdighetsproblemet består. För Cavendish ursprungliga "mätning" skulle ju varit av en kraft, enligt min uträkning, motsvarande ca 100-dels bananfluga.

Typ du tar en bananfluga, delar upp i hundra delar, och nu ska det vägas. Och det måste vara mycket exakt, inte mer än 1 % fel.

Och du befinner dig nu i 1700-talet, och endast tillgång till en anordning med blykulor i ett skjul.

Nej som sagt, det är inte trovärdigt. Fake News kan man säga. En lögn som upprepas och upprepas i förhoppningen att folk aldrig ska kolla upp den
Citera
25-12-06, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Det kanske utförs hur mycket som helst, rent rituellt alltså, men trovärdighetsproblemet består. För Cavendish ursprungliga "mätning" skulle ju varit av en kraft, enligt min uträkning, motsvarande ca 100-dels bananfluga.

Typ du tar en bananfluga, delar upp i hundra delar, och nu ska det vägas. Och det måste vara mycket exakt, inte mer än 1 % fel.

Och du befinner dig nu i 1700-talet, och endast tillgång till en anordning med blykulor i ett skjul.

Nej som sagt, det är inte trovärdigt. Fake News kan man säga. En lögn som upprepas och upprepas i förhoppningen att folk aldrig ska kolla upp den
Är du på 1700-talet? Experimentet görs idag också, och de får samma resultat. Är alla som gör det experimentet idag fullständiga idioter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in